اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۷۹

افزایش میزان جذب سرمایه در طرح‌های فولادی

میزان رشد جذب سرمایه در طرح‌های فولاد و سنگ‌آهن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته به 64درصد رسید.

به گزارش شاتا، درسال93 این سازمان با هدف پیشبرد پروژه‌های راکد و نیمه فعال و همچنین درجهت سیاست‌های کلان دولت برای جلب مشارکت بخش خصوصی، نزدیک به 2هزارمیلیارد تومان (1944میلیارد تومان) سرمایه برای این بخش از طرح‌ها جذب کرد.

این میزان سرمایه در قالب مشارکت و انعقاد قرارداد، برای طرح‌های فولاد استانی شامل چهارمحال‌وبختیاری، ‌قائنات، بافت و همچنین طرح توسعه معادن سنگ‌آهن سنگان جذب شده است. در طرح‌های استانی فولاد ایمیدرو توانست با جلب مشارکت 65درصدی شرکت‌های خصوصی، چالش تامین مالی این طرح را برطرف کند. این درحالی است که این سازمان تا نیمه نخست سال92 منابعی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها دراختیار نداشت.

در نیمه دوم سال92 ارزش قراردادهایی که برای جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های ایمیدرو صورت گرفت به هزارو188میلیارد تومان رسیده بود. این رقم با هدف فعال‌سازی برخی از طرح‌های استانی فولاد همچون فولاد شادگان، فولاد نی ریز و علاوه بر آن نیروگاه هرمز و نیروگاه کک‌سازی زرند کرمان صورت گرفت.


ناهماهنگی در پلمب وسایل بازی غیراستاندارد

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: دستگاه‌ها همکاری مناسبی درخصوص پلمب وسایل بازی غیراستاندارد ندارند.

به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت درحاشیه بازدید رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سازمان ملی استاندارد بااشاره به تمرکز سازمان درخصوص وسایل بازی مورد استفاده در شهربازی‌ها اظهار کرد: بررسی و نظارت بر وضعیت وسایل بازی شهربازی‌ها سال‌هاست که درحیطه وظایف سازمان استاندارد قرار دارد و اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود ولی طی یکی- دوسال گذشته باتوجه به حوادث ناگواری که در برخی شهربازی‌های کشور اتفاق افتاد، این نظارت‌ها بیشتر شده است.

وی افزود: قبل از ایام عید ناظران سازمان استاندارد از تمامی شهربازی‌های کشور بازدید کردند تا وضعیت وسایل بازی آنها را رصد کنند.

پیروزبخت ادامه داد: بدون شک برخی شهربازی‌ها از وسایل غیراستاندارد استفاده می‌کردند که این وسایل پلمب شدند تا استفاده از آنها منجر به بروز حادثه به خصوص در ایام نوروز نشود.

پیروزبخت یادآور شد: این نظارت‌ها تنها به ایام عید محدود نخواهد شد و در تمامی سال و به‌طور مستمر انجام می‌شود.

وی با گلایه از ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها با سازمان ملی استاندارد گفت: برخی دستگاه‌ها آن‌طور که باید و شاید با سازمان استاندارد همکاری ندارند؛ به‌طور مثال در حادثه‌یی که سال گذشته در شهرستان گناباد اتفاق افتاد و براثر ترکیدگی سرسره‌بادی پسربچه‌یی جان خود را از دست داد، پلمب این سرسره بدون هماهنگی با استاندارد باز شده بود.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: سازمان استاندارد دستور پلمب وسایل غیراستاندارد شهربازی‌ها را صادر می‌کند ولی این پلمب با مجوز برخی دستگاه‌های دیگر باز می‌شود.

وی در زمینه استانداردسازی وسایل بازی مهدکودک‌ها و پارک‌های تندرستی کشور گفت: بسیاری از این وسایل مشمول استاندارد اجباری نیستند و نظارت برآنها از حیطه سازمان استاندارد خارج است؛ ولی از آنجایی که سلامت مردم برای مسوولان این سازمان اهمیت دارد آنان در این حوزه نیز ورود می‌کنند و توصیه‌های لازم را ارایه می‌دهند.


استقرار نمایندگان فولادی

چین در ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزییات آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی، از استقرار سه نماینده چین در ایران خبرداد و گفت: امیدواریم تا اردیبهشت، یک‌میلیاردو۸۰۰میلیون یورو به این طرح‌ها تزریق شود.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با مهر درخصوص سفر اخیر هیات ایرانی به چین برای تسریع در گشایش ال‌سی طرح‌های فولادی گفت: جلسات بسیار مناسبی میان هیات ایرانی از ایمیدرو و ام‌سی‌سی‌گروپ چین برگزار شد و این مجموعه فشار زیادی را بر ضرورت حل سریع مشکلات این طرح‌ها وارد کرد، اما نخستین نکته این است که گروه ام‌سی‌سی چین که مسوولیت گشایش ال‌سی هر 7 طرح فولادی را به عهده دارد، سه نفر نماینده دایم به ایران اعزام کرده که از هفته قبل برای پیگیری امور در ایران مستقر شده‌اند.

وی افزود: این گروه سه نفره، مذاکراتی را با شرکت‌های تاسیس شده برای اجرای این 7 طرح فولادی، برگزار کرده‌اند؛ این درحالی است که از آنجا که سهام ایمیدرو در این طرح‌ها، ۱۰ تا ۳۵درصد است، شرکت‌ها به نیابت از ایمیدرو وارد مذاکره شده‌اند و براین اساس امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت ماه، وجوه ارزی که تعهد چین است را برای شروع عملیات اجرایی فولادسازی‌ها و ادامه عملیات آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای 7 طرح فولادی، در مجموع باید یک‌میلیاردو۸۰۰میلیون یورو منابع از سوی چین تزریق شود، تصریح کرد: شخصا روزانه پیشرفت و مذاکرات هفت طرح فولادی را پیگیری می‌کنم و اعتقاد دارم که 7 طرح فولادی، فعال شده‌اند.

کرباسیان افزود: تلاش ما این است که چین مجموعه پرداخت‌های ارزی به 7 طرح فولادی را به نحوی انجام دهد که بتوان ظرف ۳۶ ماه، تمامی طرح‌های فولادی را به بهره‌برداری رساند. البته مقدمات کار به نوعی فراهم شده که برخی از طرح‌ها تا ۲۴ ماه آینده نیز به بهره‌برداری برسند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر