تعطیلی 40درصد از واحدهای تولیدی

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۷۷

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اشاره به اینکه ۶۰درصد پیراهن‌های موجود در بازار وارداتی است، گفت: مصرف‌کننده به دلیل پایین بودن قیمت و بدون توجه به کیفیت، کالاهای چینی، تایلندی، ترکیه‌یی و تایوانی را جایگزین کالای ایرانی کرده است.

جواد درودیان در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه چرا قیمت پیراهن‌های مشابه مردانه در مغازه‌های مختلف متفاوت است، افزود: مغازه‌هایی که ماهیانه حدود 10 تا 15میلیون تومان اجاره می‌دهند و در مناطق بالای شهر فعالیت می‌کنند نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌هایشان باشند. طبیعی است که قیمت آنها در مقایسه با مغازه‌هایی که در مناطق پایین شهر قرار دارند بیشتر است. هزینه‌های جاری در مغازه‌های بالای شهر بیشتر از مغازه‌های دیگر مناطق است. از طرفی نوع دوخت و نوع پارچه نیز از دیگر فاکتورهایی است که منجر به تفاوت قیمت می‌شود. درودیان با بیان اینکه قیمت یک کالای مشابه داخلی با چینی بسیار متفاوت است، اظهار کرد: تولید‌کننده داخلی مجبور به پرداخت مالیات است.

همین مساله باعث افزایش قیمت در کالای داخلی می‌شود. حدود 60درصد از پیراهن‌های موجود در بازار وارداتی است. در حال حاضر اعلام می‌کنند اگر کارگاهی حدود 5کارگر داشته باشد، از بیمه معاف است. این در حالی است که اگر 6کارگر داشته باشد باید حق بیمه پرداخت کند. رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان با بیان اینکه سال93 رکود کاری بسیاری را تجربه کردیم، افزود: مالیات در کشور متناسب با وضعیت اقتصادی افزایش نمی‌یابد. به طور مثال تولید‌کننده‌یی در کارگاه 10چرخ صنعتی دارد که حدود 8چرخ آن کار نمی‌کند اما دولت برای مالیات حدودا به اندازه همان 10چرخ فعال مالیات دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 40درصد واحدهای تولیدی در کشور تعطیل است، گفت: اگر دولت حمایت خود را از واحدهای تولیدی بیشتر نکند، شاهد تعطیلی بیشتر نیز خواهیم بود. مسوولان آمارهایی از رونق کسب و کار ارایه می‌دهند اما در بازار چنین شرایطی وجود ندارد و فقط ظاهرا شرایط برای بانک‌ها خوب و ایده‌آل شده است.

درودیان ادامه داد: وضعیت تولید در بازار به‌خصوص برای صنف ما مساعد نیست و همین امر منجر به تعطیلی 40‌درصد واحدهای تولیدی صنف پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان شده است. در حال حاضر حدود 4هزار واحد صنفی پیراهن‌دوز در کشور وجود دارد که پیراهن در قیمت‌های مختلف تولید می‌کنند اما فروشنده به هر قیمتی که دلش بخواهد محصولات خود را به فروش می‌رساند. چراکه نظارتی روی فروش پیراهن‌ها وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر