در انتظار دور هشتم!

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۳:۴۳:۴۳
کد خبر: ۱۸۴۶۱۳
در انتظار دور هشتم!

مورا: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌ها فرا رسیده است

باقری: طرف‌های اروپایی از برخی پیشنهادهای ما خیلی رضایت نداشتند

منتظر پاسخ مستند هستیم

جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روزگذشته به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با شرکت هیات‌های ایران، گروه 1+4 (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارایه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با توجه به درخواست برخی از هیات‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیات‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود. قرار است علی باقری رییس هیات مذاکره‌کننده به کشور بازگردد.

  مورا: زمان محدود است

معاون جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد. انریکه مورا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از مواضع دولت جدید ایران آگاه شده است عنوان کرد که هیات‌های 1+4 در گفت‌وگویی با هیات امریکایی از چالش‌های پیش‌رو اطلاع یافته‌اند. مورا تاکید کرد که زمان رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان فرا رسیده است و مذاکرات وین از اواسط هفته آتی در چارچوب دور هفتم ازسرگرفته خواهند شد. وی تاکید کرد که چالش‌های اساسی باقی مانده و زمان محدود است. انریکه مورا همچنین گفت که درخصوص پیشنهادهای ارایه داده شده توسط هیات‌های حاضر در وین اظهارنظر نخواهد کرد.مورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در انتهای دور ششم متن‌هایی را دراختیار داشتیم. اینها زمینه پیشبرد گفت‌وگوها هستند. تمامی هیات‌ها توافق کردند که این متون وجه مشترکی هستند تا به کار بر روی آنها ادامه دهیم 

  باقری: منتظر پاسخ مستند هستیم 

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: دیدگاه‌های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارایه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می‌شود و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارایه کند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در فرودگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: در این دور از گفت‌وگوها، ایران با ترکیب یک هیات جدید و با حضور افراد متخصص و مسوول در موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفت‌وگوها شد و این نشان‌دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و برخی از آنها اذعان کردند این ترکیب هیات نشان‌دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی ادامه داد: در پرتو دولت و تیم جدید مذاکراتی دیدگاه‌هایش را در دو زمینه، یکی موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و همچنین موضوع هسته‌ای، دیدگاه‌های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارایه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می‌شود و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارایه کند. بر این اساس، آنها پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود و آنها به پایتخت‌ها بروند و پس از دریافت دستورالعمل‌ها برای ارایه پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجدد به وین بازگردند. این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار کرد: ما تصریح کردیم که ایران آمادگی دارد گفت‌وگوها را در همین زمان ادامه دهد اما چون آنها درخواست کردند موافقت کردیم تا برای هفته‌ای که در پیش داریم برگردیم و آنها نیز پاسخ‌هایشان را آماده کنند. وی گفت که دور بعدی هفته آینده است و روزش مشخص شده اما توافق شد فعلا گفته نشود.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به اینکه برخی دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که پیشنهادهای ایران غیرقابل قبول و تندروانه است، گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهاد‌های ما رضایت نداشتند درست است، اما اینها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه اینها نامربوط هستند نداشتند و گفتند که با دیدگاه‌های ما مطابقت ندارد. وی افزود: من هم گفتم این طبیعی است. ما قرار نیست در مذاکرات چیزهایی بگوییم که مطابق دیدگاه‌های شما باشد، ما مطالبی می‌گوییم مطابق دیدگاه‌های خودمان اما نکته این است که اینها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف‌های مقابل هم هست و هیچ یک از طرف‌های اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد. وی در پاسخ به اینکه اگر طرف‌های اروپایی و دیگران پیش‌نویس جدید ارایه کنند چه می‌شود؟ گفت: اشکالی ندارد. آنها پیش‌نویس دهند اما شرطش این است که باید مبتنی بر مبانی مشترک باشد وگرنه پیشنهادی برای رسیدن به توافق نیست.  باقری در پاسخ به اینکه برای اولین‌بار در مذاکرات وین حاضر شدید با یک تیم جدید، فضای مذاکرات را چطور دیدید؟ اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تیم‌های مختلف مذاکراتی داشتیم که از افراد مختلفی تشکیل شده بود. اما از ویژگی‌های این تیم فعلی این بود که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و یک تیم اجماعی است. با اینکه نگاه مشخصی دولت در عرصه سیاست خارجی دارد اما این اراده را نشان داد که نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی دارد.  وی درباره فضای حاکم بر مذاکرات نیز گفت: دیدگاه‌های طرف‌های مقابل و ما در بسیاری موارد با هم منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود. مهم این بود که طرف‌ها دیدگاه‌هایشان را با صراحت بیان می‌کردند اما در فضایی دوستانه گفت‌وگوها برگزار شد.

  مرندی: طرف‌های اروپایی نسبت به دو سند پیشنهادی ایران ناراضی‌اند 

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در واکنش به نارضایتی اروپایی‌ها از این دو پیش‌نویس گفت: پیش‌نویس‌های ما شب گذشته به طرف غربی ارایه شد و امروز در نشست برجام درباره آن بحث خواهد شد و طرف اروپایی نارضایتی خود را از این دو پیش‌نویس نشان داده است. مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی تاکید کرد که در صورت عدم بازگشت امریکا به برجام، طرح جایگزین ایران ادامه برنامه هسته‌ای و تقویت روابط با کشورهای آسیایی است.

«محمد مرندی» که به عنوان مشاور به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد، گزارش داد، ایرانی‌ها منتظر هستند تا سرنوشت دو پیش‌نویسی که به طرف غربی ارایه شده مشخص شود و بر این اساس به پیش‌نویس سوم عمل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دو پیش‌نویس ارایه شده در راستای برنامه اقدام مشترک و اجرای توافق (برجام) افزود: پیش‌نویس سومی نیز وجود دارد اما هنوز ارایه نشده است. براساس گزارش المیادین، مرندی اضافه کرد: ایرانی‌ها پیش‌نویس‌ها را مناسب می‌دانند و امریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند بگویند که ایران بیش از آنچه که در توافق است، مطالبه کرده است. مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در ادامه افزود: در صورت عدم بازگشت امریکا به برجام طرح جایگرین ایران ادامه برنامه هسته‌ای و تقویت روابط با کشورهای آسیایی است. مرندی همچنین در واکنش به نارضایتی اروپایی‌ها از این دو پیش‌نویس نیز گفت: پیش‌نویس‌های ما شب گذشته به طرف غربی ارایه شد و امروز در نشست برجام درباره آن بحث خواهد شد و طرف اروپایی نارضایتی خود را از این دو پیش‌نویس نشان داده است. مرندی پیش از این در مصاحبه با «کریستین امانپور» خبرنگار و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» در واکنش به سوالی در خصوص اظهارنظر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا که گفت دلیل زیادی برای خوشبینی وجود ندارد اما هنوز خیلی دیر نیست، تصریح کرد: اگر عدم خوشبینی وجود داشته باشد، به خاطر اقدامات ایالات متحده است. دولت فعلی در واشنگتن، رییس‌جمهور امریکا، منتقد کارزار فشار حداکثری ترامپ بود اما وقتی به قدرت رسید آن سیاست را ادامه داد و امروز هم به این سیاست ادامه می‌دهد. وی افزود: امریکا ناقض آشکار توافق (برجام) و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است در حالی که ایرانی‌ها در حال اجرای کامل توافق هسته‌ای بودند. حتی بعد از آنکه ایالات متحده توافق را ترک کرد ایرانی‌ها به تعهد به توافق به‌طور کامل برای مدت یک سال تمام ادامه دادند. حتی با اینکه اروپایی‌ها در عمل توافق را ترک کردند. آخرین نشست دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 امروز جمعه در وین در حال برگزاری است. دستور کار این نشست بررسی پیش نویسهای ایران به کشورهای اروپایی است. پیش از این علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران از ارایه دو پیش نویس از طرف ایران به طرف غربی در زمینه لغو تحریم‌ها و مساله هسته‌ای خبر داده بود

  ماکرون: مذاکرات وین موفقیت‌آمیز نبود

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز جمعه گفت به نظر می‌رسد دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفقیت‌آمیز نبوده است.

رویترز نوشت: امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز جمعه گفت به نظر می‌رسد دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفقیت‌آمیز نبوده است.

مکرون در دوبی به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم محتمل است که این دور از مذاکرات، با توجه به مواضع، موفقیت آمیز نباشد.» وی افزود: «به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه‌مدت از سر گرفته نشود.» گفتنی است که جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد. در این نشست که با شرکت هیات‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارایه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

  در انتظار دور هشتم مذاکرات!

احمد زیدآبای هم در صفحه خود در فضای مجازی به این رویداد واکنش نشان داد و نوشت: دور نخست و در واقع دور هفتم مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین بدون نتیجه امیدبخش به پایان رسید. دور هشتم قرار است اواخر هفته آینده برگزار شود.

اصولاً برخی نزدیکان و حامیان سیدابراهیم رییسی و دولتش به عدد هشت باور خاصی دارند. این موضوع به تولیت آستانِ امام هشتم شیعیان توسط رییسی در سال‌های گذشته مربوط می‌شود.

همان‌طور که قبلاً نوشته بودم؛ مذاکرات وین، فراز و فرود متناوبی خواهد داشت و چه بسا در مراحلی به مویی بند شود، اما به نظرم به راحتی گسسته نخواهد شد. برای این کار سه دلیل به شرح زیر دارم: 

1- جمهوری اسلامی امکان تحمل تحریم‌های موجود و به‌خصوص تشدید آنها را به لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور ندارد.

2- امریکا و متحدانش ورود به هر نوع جنگی با ایران را بسیار پرهزینه می‌بینند و حتی آمادگی مواجهه با یک ایرانِ بی‌ثبات و ناامن را هم ندارند.

3- روسیه و چین نقشی بسیار حیاتی در مذاکرات وین بازی می‌کنند. این دو کشور به هیچ‌وجه خواهان شکست مذاکرات نیستند و از توان اعمال فشار بسیاری به خصوص به طرفِ ایرانی برخوردارند.

اینکه روسیه مخالف برجام و احیای آن است، صرفاً افسانه‌ای تخیلی است که یک جمله محمدجواد ظریف در مصاحبه مشهورش، به آن دامن زده و به عنوان امری قطعی و مسلم در محافل ایرانی پذیرفته شده است! روس‌ها هیچ منفعتی در افزایش تشنج بین ایران با غرب و به خصوص همسایگانش برای خود نمی‌بینند و چینی‌ها هم به همین ترتیب.برهمین اساس، آن بخش از یادداشت اخیر توماس فریدمن روزنامه‌نگار امریکایی که به بی‌میلی چین و روسیه برای اعمال فشار به ایران به دلیل اختلافاتشان با امریکا و اروپا اشاره داشت، از بنیاد سست است.

روس‌ها و چینی‌ها نه برای خوشایند غربی‌ها بلکه برای منافع خاص خود، خواهان نرمش جمهوری اسلامی در مذاکرات وین هستند و اگر ایران در مواضعش زیاده‌روی کند، بدون تردید با فشار هر دو کشور روبرو خواهد شد. به خلاف نظر فریدمن، مسکو و پکن پرونده هسته‌ای ایران را به مساله اوکراین و تایوان گره نزده‌اند که بخواهند پای این دو مساله را به مذاکرات وین باز کنند.

معادله مذاکرات وین از یک زاویه بسیار پیچیده است چون عوامل بسیاری بر آن تأثیرگذارند اما از زاویه دیگر تقریباً ساده است چون منفعت همه طرف‌های درگیر به موفقیت آن گره خورده است. شکست احتمالی مذاکرات نهایتاً هیچ سودی برای هیچ طرفی نخواهد داشت و فقط حجم عظیمی از ویرانگری برای منطقه و جهان به دنبال خواهد آورد از جمله برای کشور ما.

 

 

ارسال نظر