لزوم استفاده مطلوب از بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۴۰:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۶۰۳
لزوم استفاده مطلوب از بازار سرمایه

روز گذشته درمجموعه نشست‌های حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه کارشناسان به بررسی مسائل و چالش‌های مختلف پرداختند.

    جزئیات تأمین مالی دولت از بازار سرمایه  طی ۱۰ سال گذشته

روح‌الله حسینی مقدم، مدیرعامل تأمین سرمایه ملت در نشست «مناطق آزاد، پیشران توسعه ملی» اظهار داشت: بحث تأمین مالی در جزیره کیش در سه، چهار سال اخیر جلوه متفاوتی نسبت به سایر مناطق آزاد داشته و اهالی بازار سرمایه بادانش انباشته خود به عنوان مدیران ارشد حضور پیداکرده‌اند. وی افزود: در ۱۰ سال گذشته، از طریق ابزارهای مالی ۶۷۰ میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام‌گرفته است که ۴۹ درصد آن متعلق به اوراق خزانه است. ۲۸ درصد آنها اوراق مرابحه بوده که دولت منتشرکننده اصلی آن است. مدیرعامل تأمین سرمایه ملت ادامه داد: ۶ درصد نیز اوراق منفعت بوده که در این نوع اوراق نیز بخش قابل‌توجهی توسط دولت منتشر می‌شود. سایر آنها نیز شامل اوراق مشارکت شهرداری‌ها و سایر اوراق‌ها می‌شود. حسینی مقدم با اشاره به سهم ناچیز منطقه آزاد کیش از تأمین مالی، خاطرنشان کرد: سهم مناطق آزاد کشور درمجموع بسیار ناچیز بوده و تنها شامل ابزار صکوک که ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۱۰۰ میلیارد تومان در ابتدای امسال می‌شود که متعلق به منطقه آزاد کیش و سهم سایر مناطق آزاد صفر است. وی یادآور شد: وزن اصلی این تأمین مالی روی دولت است و سایر استفاده‌کننده‌ها نتوانسته‌اند از آن بهره‌مند شوند. دلیل این موضوع هم عدم آشنایی و نبود صبر و حوصله پیاده‌سازی توسط مدیران مناطق آزاد است. مدیران در این زمینه بیشتر سعی می‌کنند به سمت راه‌هایی مانند تأمین مالی از طریق فروش زمین بروند. مدیرعامل تأمین سرمایه ملت تصریح کرد: اگر دانش بازار سرمایه در منطقه آزاد کیش ایجاد نمی‌شد، در اینجا هم مشکل سایر مناطق آزاد وجود داشت. فرآیند آماده‌سازی انتشار صکوک در منطقه آزاد کیش یک سال طول کشید اما مدیران ما تحمل یک‌ساله برای تأمین مالی را ندارند. همت و جسارت در کیش به وجود آمد و ما چنین دانشی را در همه مناطق نیاز داریم که این کار را باید دبیرخانه مناطق آزاد پیگیری کند. وی درمورد محصول سازی مشخص در مناطق آزاد، گفت: انواع ابزارهای کاربردپذیر را داریم، اما همه آنها برای درآمدزایی در یک منطقه مناسبت نیستند و باید سازوکار مشخص را برای هرکدام از آنها طراحی کرد. صندوق املاک و مستغلات باید در مناطق آزاد پیگیری شود تا زمینه تأمین مالی در مناطق به وجود بیاید.

    لزوم استفاده بهینه از بازار سرمایه  در مناطق آزاد

حسین عبده تبریزی، کارشناس ارشد اقتصادی در نشست «مناطق آزاد، پیشران توسعه ملی» اظهار داشت: در شرایط کنونی، تفاوتی میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی وجود ندارد و مناطق آزاد نتوانسته‌اند از برخی فرصت‌ها برای تأمین مالی بهره ببرند. وی افزود: در مناطق آزاد از بازار سرمایه استفاده نمی‌شود. ما در تنگنای مالی و اعتباری قرار داریم و فشار زیادی به بانک‌ها می‌آید. اگر بتوانیم نظامی را ایجاد و از مناطق آزاد استفاده لازم را ببریم، قطعاً از این مناطق ارز وارد کشور خواهد شد. این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به ورود نقدینگی به بازار ارزهای دیجیتال، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایطی پیش‌آمده که نقدینگی به سمت رمز ارزها سوق پیداکرده و نقدینگی دنیا را به محلی سوق می‌دهیم که هیچ آثار فیزیکی ندارد. عبده تبریزی در پایان عنوان کرد: مناطق آزادراهی برای ورود ارز به کشور هستند و اگر ارتباط آنها با اقتصاد دنیا ایجاد شود، می‌توان شرایط را طوری طراحی کرد که اتفاقات خوبی رخ بدهد.

    سنجش وضعیت سهام مردم  با شاخص سهام عدالت

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس این روزها به‌شدت تحت تاثیراخبار برجام قرارگرفته است. به نظر می‌رسید که وضعیت مقداری به ثبات برسد، اما با روند موجود بازار به روال متزلزل بازمی‌گردد. وی افزود: با تمامی تفاسیر موجود، بازار به سمت ثبات پیش می‌رود، اما زمان لازم است. بازار نیاز دارد که مدتی در حالت خنثی حرکت کند تا درنهایت به ثبات برسد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر من اگر اتفاقات مثبتی در مذاکرات برجام رخ بدهد، شرایط بورس روبه بهبود خواهد بود. البته این اتفاق خوب، رسیدن به پایداری است. عصاری در پاسخ به این سوال که «چرا رشد شاخص کل، در سبد دارایی سهامداران تأثیری نمی‌گذارد؟»، گفت: شاخص سهام عدالت یا قیمت تمام‌شده آن می‌تواند یک شاخص خوب و قوی برای سنجیدن پرتفوها باشد. با ریزشی که سهام عدالت داشته، معتبرتر از پرتفوی سهامداران است و شاخص کل هرچقدر هم رشد کند، میزان درستی برای سنجش رشد سهام مردم نیست.

    تأثیر محدودیت خوراک گاز  بر شرکت‌های پتروشیمی

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس درباره فعالیت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، اظهار داشت: تولید، صادرات و توسعه؛ اصلی‌ترین فعالیت و اهداف هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هستند که برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کنیم. وی با اشاره به برگزاری کیش اینوکس 2021، خاطرنشان کرد: با توجه به وقفه یک ساله‌ای که به خاطر شیوع بیماری کرونا در برگزاری نمایشگاه اتفاق افتاد، امسال شرایط بهتر شده و همه اهالی بازار سرمایه، پول و بیمه در نمایشگاه حضور دارند که این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم. نایب‌رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مورد محدودیت خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی، گفت: گاز شرکت‌هایی که گاز طبیعی را به عنوان خوراک دریافت می‌کنند، محدودشده و از 70 میلیون فوت مترمکعب به 50 میلیون فوت مترمکعب در روز رسیده است. ربیعی ادامه داد: این اتفاق برای همه پتروشیمی‌ها بوده و فقط منحصر به پتروشیمی خلیج‌فارس نمی‌شود. به‌هرحال این مشکلی است که متأسفانه شرکت‌های متانولی و اوره‌ای را تحت‌فشار قرار می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که «قطعی گاز شرکت‌های پتروشیمی چه تأثیری بر روی عملکرد آنها خواهد داشت؟»، عنوان کرد: قطعاً با این اتفاق، تولید و صادرات کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر