عملکرد آبان ماه چگونه بود؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۳۹:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۶۰۲
عملکرد آبان ماه چگونه بود؟

بازار سرمایه از رونق افتاده و دیگر کارگزارهای فعال نمی‌توانند سودآوری همانند سال‌های گذشته داشته باشند. بررسی عملکرد 10 شرکت کارگزار فعال در بورس طی آبان ماه‌ نشان می‌دهد که این بازار در مقایسه با سال گذشته کاهش 70 درصدی داشته است.  به عقیده بسیاری از کارشناسان بورس از تابستان سال 99 تاکنون روند افزایشی به خود نگرفته و این موضوع باعث شده بسیاری سرمایه‌گذاران از بازار فراری شوند به همین ترتیب میزان سوددهی شرکت‌های کارگزاری نیز کاهشی بوده است. آمارهای موجود نشان می‌دهد که پس از ثبت 200 هزار میلیارد تومان دادوستد مهرماه در کارنامه واسطه‌های بورسی، آبان‌‌ ماه نیز تفاوت چندانی برای کارگزاران نداشت و ارزش دادوستدهای ثبت‌شده از 109 کار‌گزاری فعال بازار سرمایه با افزایش اندک به 221هزار میلیارد تومان رسیده است. البته انتظار می‌رود که آذرماه نیز درآمدهای شرکت‌های کارگزار به این محدوده برسد.

    عملکرد آبان ماه چگونه بود؟

بررسی عملکرد کارگزاری‌ها در بازار سرمایه نشان می‌دهد که در آبان ماه در حالی خریدوفروش 220 هزار و 635 میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که 136 هزار و 732 میلیارد تومان یعنی معادل 62‌درصد از این رقم در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین 83 هزار و 529 میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات در این نهادهای مالی به‌‌صورت عادی بوده است.  در این میان طبق روال دوره‌های قبل، ‌درصد بالایی از خریدوفروش‌ها تنها در انحصار چند کار‌گزاری بود، به‌‌طوری‌‌که نیمی از معاملات این ‌ماه تنها از کانال 10 کار‌گزاری صورت گرفت. در صدر این خریدوفروش‌ها نیز همچنان کار‌گزاری مفید به عنوان برترین واسطه‌‌ بورسی قرار دارد، به‌‌طوری‌‌که ارزش دادوستدهای ثبت‌شده در کار‌گزاری مفید در ‌ماه گذشته به حدود 42 ‌‌هزار و 447 میلیارد تومان رسید تا این کار‌گزاری به‌تنهایی 2/19‌ درصد از کل معاملات این نهادهای مالی را در آبان ماه به خود اختصاص دهد. در ادامه این روند نیز کار‌گزاری آگاه توانست 5/8‌ درصد از کل معاملات کار‌گزاری‌‌ها در ‌ماه گذشته را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خریدوفروشی بیش از 17هزار و 708 میلیارد تومان بود.  کار‌گزاری بانک پاسارگاد نیز در‌ ماه گذشته داد‌‌و‌‌ستد 10 هزار و 162 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در رتبه سومین کار‌گزاری برتر ‌ماه قرار گرفت. سهم این کار‌گزاری از کل مبادلات به 6/4 درصد رسید. در ادامه دیگر کار‌گزاری‌‌های برتر آبان ماه، دو کار‌گزاری آرمون‌ بورس و صبا تأمین به ترتیب سهمی 4/4 و 3‌ درصدی از کل معاملات‌ ماه را به خریدوفروش‌های خود اختصاص دادند.

   کدام شرکت‌ها برتر بودند؟

همان‌گونه که در ابتدا  گفته شد کار‌گزاری مفید به عنوان برترین کار‌گزاری در آبان ماه شناخته شد. کار‌گزاری مزبور بیشترین فعالیت را در معاملات آنلاین داشت، به‌‌طوری‌‌که این کار‌گزاری به‌تنهایی 46/30 درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. ارزش این دادوستدهای الکترونیک رقمی معادل 41 ‌‌هزار و 662میلیارد تومان را شامل می‌شود که 98‌درصد از کل خریدوفروش‌های کار‌گزاری مفید است.  در همین راستا 666 میلیارد و 593 میلیون تومان از معاملات این‌ ماه کار‌گزاری مفید (معادل 6/1درصد) به معاملات عادی تعلق داشته است. بررسی عملکرد کار‌گزاری آگاه نیز نشان می‌دهد این نهاد مالی در ‌ماه گذشته بخش عمده‌‌ای از معاملات را به خریدوفروش آنلاین اختصاص داده است، به‌‌طوری‌‌که حدود 93‌درصد از کل دادوستدهای صورت گرفته توسط‌‌ این کار‌گزاری به‌‌صورت الکترونیکی بوده که رقمی بالغ‌بر 17 هزار و 396 میلیارد تومان را شامل می‌شود. این حجم از دادوستدهای آنلاین 7/12درصد از کل را شامل می‌شود. همچنین این کار‌گزاری یک هزار و 211میلیارد تومان نیز در معاملات عادی ثبت کرده است که 5/6‌ درصد از کل معاملات این کار‌گزاری و 6/1 درصد از کل دادوستدهای عادی ثبت‌شده در آبان ماه را شامل شده است.  کار‌گزاری مبین سرمایه نیز‌ ماه گذشته با اختلاف نسبت به دو کار‌گزاری اول رتبه سوم معاملات آنلاین را در اختیار گرفت؛ به‌‌طوری‌‌که سهم معاملات آنلاین این کار‌گزاری به بیش از 5‌هزار و 206‌میلیارد تومان رسید که 89‌درصد از کل مبادلات آن را شامل می‌شود. تغییر سبک معامله سهام پس از شیوع گسترده کرونا و البته درب‌‌های بسته کار‌گزاری‌‌ها به روی مشتریانی که حضوری به این نهادهای واسط مراجعه می‌کنند از مهم‌ترین دلایل رشد دادوستدهای آنلاین در ماه‌های گذشته است.

    بازار از نگاه چهارشنبه

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ۱۰ آذرماه با ۱۷ هزار و هشت واحد کاهش، در جایگاه یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۲۸۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۹۳۱ واحد کاهش به ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۱۰۴ واحد افت به ۲۳۱ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱‌ هزار و ۳۲۳ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۷ هزار و ۸۵۱ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» رقم خورد درحالی‌که برآیند معاملات گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فسبزوار»، «سمگا» و «شستا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وگردش»، «شفن» و «شبصیر» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت نفت پارس با نماد «شنفت» با ۱۹۲ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۱۷۳ واحد، دارو پخش با نماد «وپخش» با ۱۳۸ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۸۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» با ۵۹ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۵۶ واحد، همکاران سیستم با نماد «سیستم» با ۵۴ واحد، مس شهید باهنر با نماد «فباهنر» با ۳۶ واحد، بهنوش ایران با نماد «غبهنوش» با ۳۰ واحد و مهندسی نصیر ماشین با نماد «خنصیر» با ۲۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. 

در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲ هزار و ۸۱ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک‌هزار و ۱۹۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» یا یک‌هزار و ۲۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۹۹۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۸۹۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۸۸۲ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۸۵۲ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۷۱۳ واحد و پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۵۴۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۵۳۷ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۵۲۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در آخرین روزکاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، بانک تجارت با نماد «وتجارت»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۴۴ ‌میلیون و ۷۲۴ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال  دادوستد شد. طی روزچهارشنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۲۴ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۳۵واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، تولیدات قائد بصیر با نماد «شبصیر»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد»، سپیدار سیستم آسیا با نماد «سپیدار»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، آسیا سیر ارس با نماد «حآسا»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» و کلر پارس با نماد «کلر» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» و گروه توسعه ملی مهر آیندگان با نماد «ومهان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۳درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۸۵۲هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۳۲۷هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۹۹۰هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۱۱هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر