در مرز ایران و افغانستان چه گذشت؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۳۶:۰۴
کد خبر: ۱۸۴۵۹۹

بر اساس  شنیده‌هایی که  اعتمادآنلاین از یک «منبع در محل» منتشر کرده است    از تنش مرزی میان نیروهای مرزبانی ایران با شبه‌نظامیان طالبان خبر می‌دهد.

به گفته این منبع، جرقه تبادل آتش از سوی شبه‌نظامیان طالبان و با هدف قرار دادن کشاورزان ایرانی آغاز شده است. ایران برای جلوگیری از ورود اشرار به خاک خود در این منطقه مرزی دیواری به طول چند کیلومتر کشیده که این دیوار دقیقاً در نقطه صفر مرزی کشیده نشده است و در برخی مناطق در عمق خاک ایران است. طالبان ادعا می‌کند که دیوار کشیده شده نقطه صفر مرزی ایران است و به همین دلیل کشاورزان ایرانی را که طبق روال همیشه برای سرکشی به زمین‌های خود در حد فاصل دیوار تا نقطه صفر مرزی رفته بودند هدف قرار داده است. بلافاصله پس از این اقدام تهاجمی نیروهای طالبان، مرزبانی ایران اقدام به پاسخ کرد. برخی منابع به اعتمادآنلاین خبر داده‌اند که ساعاتی قبل از انتشار این خبر،  طالبان حملات خود را متوقف کرد و در حال حاضر آمار مجروحان احتمالی در دست بررسی است.

  فارس: اشرار حمله کردند نه طالبان

فارس در این باره نوشت: عصردیروز  در منطقه هیرمند و در مرز افغانستان درگیری میان اشرار مسلح و نیروهای مرزبانی ایران صورت گرفت که اشرار مسلح پس از مواجهه با پاسخ قاطع نیروهای ایران مستقر در مرزهای شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند گفتنی است برخلاف شایعات منتشر شده، در این درگیری هیچ‌یک از پاسگاه‌های مرزی ایران تصرف نشده و تلفاتی نیز در میان نیروهای مرزبانی وجود نداشته است. این اشرار به دلیل اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی دست به تهاجم زدند که با پاسخ محکم نیروهای مرزبانی مواجه شدند.

  معاون استاندار سیستان: درگیری پایان یافته؛ اوضاع آرام است

مرعشی معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با آرام خواندن اوضاع گفت: درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است.  به گفته مرعشی تیراندازی متقابل کوتاه بوده که آسیبی به پاسگاه‌های مرزی ومرزبانان وارد نشده است وموضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده وموضوع در حال پیگیری است. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه  نیز در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اظهار داشت: اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

 

ارسال نظر