بیت‌کوین در آستانه شکستن مقاومت ۶۰ هزار دلاری

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۴:۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۸۴۵۵۹
بیت‌کوین در آستانه شکستن مقاومت ۶۰ هزار دلاری

در روزهای گذشته، شتاب صعودی بیت‌کوین افزایش یافت و قیمت به بالای ۵۸,۰۰۰ دلار رسید. با این حال خریداران همچنان در تلاشند تا خود را به سطح ۶۰,۰۰۰ دلار نزدیک‌تر کنند. قیمت بیت‌کوین روز گذشته توانست موقعیت خود را تا حدی بازیابی کند و مانع از بسته‌شدن کندل هفتگی در پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر شود. به عقیده کارشناسان قیمت پایانی بیت‌کوین در این ماه می‌تواند سرنوشت بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد. این در حالی است که انتظار می‌رفت بازارهای مالی پس از کشف سویه جدید ویروس کرونا، در آغاز هفته دچار آشفتگی شوند و این موضوع بر احساسات بازار تأثیر منفی بگذارد.

 سقوط هفته گذشته که تحت‌تأثیر افزایش فشار فروش و انتشار خبر کشف سویه جدید ویروس کرونا شکل گرفت، با عبور قیمت از 58.000 دلار جبران شد. اکنون بیت‌کوین بالای ۵۷,۰۰۰ دلار تثبیت شده است و قیمت در ۲۴ ساعت گذشته رشدی ۵.۷ درصدی داشته است. چشم‌انداز بازار بیت‌کوین می‌تواند با شگفتی‌های زیادی همراه باشد؛ همانطور که پیش از بازشدن بازارهای مالی پیش‌بینی می‌شد، کرونا همچنان یکی از دغدغه‌های معامله‌گران است و فروشندگان همچنان این شانس را دارند که از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار خوش‌بینانه، که پیش‌تر هم باعث جهش‌ قیمت‌ها شده بود، استفاده کنند. آن‌طور که از نمای ۱ ماهه بازار بیت‌کوین پیداست، نوامبر (آبان) تاکنون ماه سقوط قیمت‌ها بوده است. با این حال، همچنان احتمال شکل‌گیری یک تغییر اساسی در بازار وجود دارد. قیمت بیت‌کوین از روز دوشنبه حرکت صعودی جدیدی را از بالای 55.000 و 57.000 دلار آغاز کرد. قیمت حتی در مقطعی مقاومت 58.000 دلاری را هم پشت سر گذاشت و به نزدیکی 59.000 دلار رسید. در جریان اصلاح اخیر قیمت ابتدا حمایت 58.500 دلاری شکسته شد و قیمت به زیر حمایت سطح ۲۳.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی سقوط کرد. در این تحلیل سطوح فیبوناچی بر اساس حرکت صعودی قیمت از 53.300 دلار تا اوج 58.890 دلاری تنظیم شده است. مقاومت کلیدی بعدی در نزدیکی 58.500 دلار است و پس از آن ادامه روند صعودی می‌تواند قیمت را به 60.000 دلار برساند. درمقابل، 56.200 و 55.000 دلار حمایت‌‌های کلیدی بیت‌کوین هستند و 57.000، 58.500 و 60.000 دلار هم به عنوان مقاومت‌‌‌های پیش روی قیمت عمل می‌کنند. مقاومت کلیدی بعدی در 58.500 دلار است؛ عبور و بسته‌شدن کندل قیمت از بالای این سطح می‌تواند راه را برای رسیدن بیت‌کوین به 60.000 دلار هموار کند. اگر در ادامه مقاومت 60.000 دلاری هم شکسته شود، شتاب صعودی قیمت افزایش می‌یابد. در صورت ادامه روند صعودی، مقاومت کلیدی بعدی در 61.200 دلار خواهد بود و رشد بیشتر قیمت می‌تواند بیت‌کوین را در کوتاه‌مدت به 62.000 دلار برساند. اگر خریداران نتوانند قیمت را به بالای 58.000 دلار برسانند، ممکن است اصلاح جدیدی در بازار آغاز شود. در این صورت نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت در 57.200 دلار خواهد بود. اولین حمایت کلیدی در 56.500 دلار است و پس از آن سطح 56.000 دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته به عنوان حمایت‌های قیمت عمل خواهند کرد. شکسته‌شدن این حمایت می‌تواند با سقوط قیمت به 55.000 دلار همراه باشد و ادامه روند نزولی ممکن است قیمت را به 53.500 دلار برساند.

 

    بازگشت قیمت در کوتاه‌ترین زمان ممکن

قیمت بیت‌کوین سه روز پس از سقوط 6.000 دلار و تنها در یک کندل روزانه مجدداً به لبه پرتگاه بازگشته است. بیت‌کوین در لحظات پایانی توانست کندل هفتگی خود را در 57.300 دلار ببندند و از بسته‌شدن کندل این هفته در پایین‌ترین قیمت دو ماه اخیر جلوگیری کند. از آن زمان تاکنون قیمت موقعیت خود را حفظ کرده و بازار همچنان روی 57.000 دلار متمرکز است. رکت کپیتال، از تحلیل‌گران مطرح بازار ارز دیجیتال، به‌تازگی گفته است میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۱ هفته‌ای که در 52.500 دلار قرار دارد، به عنوان حمایت قدرتمند قیمت عمل کرده است؛ شاخصی که بارها در جریان روند صعودی اخیر بازار مورد آزمایش قرار گرفته و مانع سقوط عمیق‌تر بیت‌کوین شده است. نرخ تأمین سرمایه که در ناحیه خنثی قرار داشت، اکنون در حال افزایش است که نشان می‌دهد خوش‌بینی معامله‌گران هم‌زمان با جهش قیمت افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران کمتر از قبل نگران سقوط قیمت بیت‌کوین هستند. اصطلاح نرخ تأمین سرمایه در بازار قراردادهای آتی به مقدار کارمزدی اشاره دارد که دارندگان قراردادهای لانگ (آنهایی که معتقدند قیمت افزایش پیدا می‌کند) و دارندگان قراردادهای شورت (آنهایی که معتقدند قیمت کاهش پیدا می‌کند) باید به یکدیگر پرداخت کنند تا بازار همواره در تعادل باشد. رکت کپیتال گفته است: «تنها چیزی که به آن نیاز داشتیم رشد ۷ درصدی کندل قیمت روزانه بود تا تمام ترس‌ها و نگرانی‌ها درباره نزولی‌شدن بازار بیت‌کوین از بین برود.» او می‌گوید هم‌زمان با بسته‌شدن کندل ماهانه در روز سه‌شنبه، قیمت عملکرد مناسبی داشته است و این عملکرد خوب می‌تواند با بسته‌شدن کندل این ماه بالای 58.700 دلار تکمیل شود.

    کشف سویه جدید کرونا  و تکرار سقوط ۲۰۲۰ در ابعادی کوچک‌تر

این انتظار می‌رفت که بازارهای مالی پس از کشف سویه جدید ویروس کرونا، در آغاز هفته دچار آشفتگی شوند و این موضوع بر احساسات بازار تأثیر منفی بگذارد. پریا میسرا، از کارشناسان ارشد موسسه «TD Securities»، گفته است: «به پاسخ‌های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم تأثیر این موضوع را بر رشد بازار ارزیابی کنیم. قیمت دارایی‌های پرریسک تحت‌تأثیر بی‌اعتمادی [سرمایه‌گذاران] قرار گرفته است.» بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها هفته گذشته نوسانات بازارهای سنتی سهام و نفت را دنبال کردند و با افزایش سریع فشار فروش مواجه شدند. به نظر می‌رسد که بازارهای آسیایی هم با از سر‌گیری معاملات از امروز، همین روند را دنبال کرده باشند و در حال حاضر هم شاخص‌های مربوط به این بازارها ۱ الی ۲ درصد سقوط کرده است. با وجود افزایش قیمت بیت‌کوین، سقوط بیشتر دیگر بازارهای مالی همچنان می‌تواند به خوش‌بینی معامله‌گران ضربه بزند. خریداران امیدوار هستند که این سناریو مشابه آنچه در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) اتفاق افتاد، اجرا شود؛ زمانی که با همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال سقوط کرد، اما در ادامه زمینه‌ساز جرقه‌ای شده که قیمت‌ها را به اوج‌های جدید رساند. بیت‌کوین هفته گذشته نتوانست از کنایه‌های افرادی که می‌گویند این ارز دیجیتال ابزار خوبی برای پوشش ریسک نیستند، قِسِر در برود و پیتر شیف، از سرمایه‌گذاران بازار طلا، گفت که کمتربودن خطر سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، آن را به یک دارایی امن تبدیل نمی‌کند و پیش‌بینی کرد که سرمایه‌گذاری بیت‌کوین در نهایت به‌‌اندازه آلت کوین پرخطر خواهد شد. بر اساس آخرین داده‌هایی که پلتفرم تحلیلی متریال ساینتیست از دفتر سفارش صرافی‌های ارز دیجیتال منتشر کرده است، اخیراً یک سطح خرید قدرتمند ایجاد شده است که می‌تواند قیمت را بالای 50.000 دلار حفظ کند. اوایل هفته عده‌ای گفته بودند که از دست رفتن حمایت این سطح می‌تواند باعث شود تا دیدگاه خود را نسبت به آینده قیمتی بیت‌کوین تغییر دهند، اما با توجه به حمایت گسترده خریداران در سطوح بالاتر، اکنون احتمال شکسته‌شدن این سطح حمایتی کمتر شده است. متریال ساینتیست به نکته غیرمعمولی هم اشاره کرده و آن این است که تقریباً همان مقدار سفارش خریدی که قیمت را در 50.000 دلار حمایت می‌کند، در 70.000 دلار هم دیده می‌شود و این سطح را به یک مقاومت کلیدی تبدیل کرده است. این پلتفرم تحلیلی می‌گوید: «اساساً یک سرمایه‌گذار [یا گروه] خاص بازار را در دست دارد و یک ماه جلوتر می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی بیفتد.» 

 

     همبستگی‌های عجیب قیمت بیت‌کوین

در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد که بیت‌کوین همبستگی قابل‌توجه خود را حفظ می‌کند یا آن را خواهد شکست. تک دِو، از تحلیل‌گران سرشناس بازار در توییتر، روز گذشته به همبستگی بین نوسانات قیمت بیت‌کوین در یک سال گذشته و قیمت طلا در دهه هفتاد میلادی اشاره کرد. این شباهت عجیب و البته حیرت‌آور بین قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲۱ و قیمت پنجاه سال پیش طلا، با وجود برخی ناهنجاری‌های حرکات قیمتی بیت کوین، همچنان حفظ شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد، قیمت بیت‌کوین تا اواسط فوریه ۲۰۲۲ (بهمن) به 280.000 دلار خواهد رسید. تک دِو در این باره گفته است: «ساختار دهه ۷۰ میلادی قیمت طلا اکنون هم‌راستا با قیمت بیت‌کوین است و اوج‌ و کف فعلی را به هم متصل کرده است. با تمدیدشدن این مدل تا نیمه اول فوریه (بهمن)، دسامبر و ژانویه (آذر و دی) هم تحت‌تأثیر [این روند] قرار گرفته‌اند.» اگر هر مرحله از نوسانات قیمت بیت‌کوین را از ماه سپتامبر (شهریور) به بعد بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت این ماه خارج از مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده است. با این حال بر اساس این نمودار، قیمت بیت‌کوین باید تا پایان دسامبر (آذر) بین 70.000 تا 110.000 دلار باشد. جدای از طلا دو همبستگی دیگر هم وجود دارد که در هفته‌های پیش رو وارد مسیر اصلی خود می‌شوند. هر دوی آنها با عملکرد قیمتی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ در ارتباط هستند و تاکنون هر دو معتبر بوده‌اند. اگر یکی از آنها بر دیگری غلبه کند، سرعت و ارتفاع احتمالی جهش قیمت، نسبت به آن تغییر خواهد کرد. ممکن است قیمت در اواسط دسامبر (آذر) به اوج 150.000 دلاری برسد یا اینکه بیت‌کوین در اواسط فوریه (بهمن) سطح 225.000 دلار را تجربه کند. تک دِو می‌گوید: «رسیدن قیمت به حدود 230.000 دلار در فاصله بین اواسط دسامبر (آذر) تا پایان ژانویه (دی)، گزینه اصلی من باقی مانده است. مشخصاً رسیدن به این سطح در ابتدای این بازه احتمال کمتری دارد. اگر این درست باشد نمی‌توانم اهمیت کمتری برای آن قائل شوم. فعالیت‌های قانع‌کننده‌ای دیده‌ام که نشان می‌دهند یک اوج [جدید] از 12.000 تا 260.000 دلار در فاصله بین اواسط دسامبر (آذر) تا اواسط مارس (اسفند) تشکیل می‌شود.» او در ادامه افزود که در هفته‌های آینده سرنوشت هر سه این همبستگی‌های قیمتی مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر