ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۴:۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۵۵۷

ساخت واحدهای نهضت  ملی مسکن در زمین‌های وقفی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زمین‌های اوقاف خبر داد و گفت: قانون جهش تولید مسکن اشکالاتی دارد. به گزارش تسنیم، قاسمی در جلسه بررسی وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن، اظهار کرد:  قاسمی با بیان اینکه مسوول هستیم که زمین مورد نیاز برای ساخت 4 میلیون مسکن را تامین کنیم، تاکید کرد: این زمین یا متعلق به راه‌وشهرسازی است که در گام نخست انجام می‌شود و در گام دوم نیز زمین‌های متعلق به دولت است و سومین گام نیز در راستای الحاق زمین‌های ملی به شهرها و شروع ساخت در شهرهای جدید و حتی ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید است. وی با بیان اینکه بحث زمین، ساخت و نحوه ساخت ممکن است در هر منطقه‌ای متفاوت باشد، تصریح کرد: باید روی مساله نحوه ساخت در قالب خودمالکان، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شود. تجربه خوبی در مسکن مهر وجود دارد و اشکالاتی که در دوره ساخت این طرح وجود داشته است، می‌تواند در دستور اصلاح قرار بگیرد و در نهایت بهترین روش انتخاب شود. وی با ابراز اینکه اشکالاتی در قانون جهش تولید مسکن وجود دارد، گفت: با همراهی مجلس در تلاش برای جبران مشکلات در بودجه 1401 هستیم. وی با اشاره به توافق با سازمان اوقاف افزود: بر اساس این توافقنامه می‌توان از زمین‌های سازمان اوقاف در کشور برای ساخت مسکن استفاده کرد. در این راستا در برخی از استان‌ها نیز این توافق انجام شده و در سایر استان‌ها نیز توسعه خواهد یافت.

445 هزار ملک مازاد دولتی 

در سامانه سادا ثبت شد

هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد گفت: از سال 94 تاکنون اطلاعات بیش از 445 هزار فقره املاک مازاد دولتی در سامانه سادا ثبت شده است. به گزارش فارس، قوامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به موضوع املاک مازاد دولت، اظهار کرد: از سال ۹۴ برای ثبت اطلاعات املاک مازاد دولت در سامانه طراحی شده سادا تلاش شد، تعداد زیادی از املاک ثبت شده و در حال حاضر تعداد آنها به ۴۴۵ هزار و ۶۱۱ فقره می‌رسد. از این تعداد ۱۰۹ هزار و۴۷۱ فقره مربوط به شرکت‌های دولتی و همچنین ۲۱ هزار ۳۳۱ مورد مربوط به موسسات نهادهای عمومی غیردولتی می‌شود. وی ادامه داد: همچنین ۳۱۴ هزار و ۸۰۹ مربوط به وزارتخانه‌ها و موسسات مستقل و وابسته به آنها است. قوامی در پاسخ به اینکه چه میزان از املاک مازاد دولتی ثبت نشده است، گفت: آماری در این مورد نداریم به همین علت آیین‌نامه دولت، دستگاه‌ها را مکلف کرده که اطلاعات ملکی خود را ثبت کنند که ارزش بالایی نیز دارد.

عبور آزمایشی ناوگان  باری  ۳ کشور از ایران 

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گفت: با تلاش‌ و رایزنی ایران برای افزایش همگرایی منطقه‌ای در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، عبور آزمایشی ناوگان جاده‌ای سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از مبدا ایران تا ماورای دریای سیاه به زودی انجام می‌شود. هدایتی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان و گرجستان افزود: هیات ایرانی سعی کرد با هدف شکل‌گیری همگرایی منطقه‌ای برای اتصال جاده‌ای ایران با کشورهای حوزه قفقاز و دسترسی به شرق اروپا از طریق دریای سیاه، به زودی یک عبور آزمایشی را با حضور ناوگان باری سه کشور انجام دهد. وی گفت: در گام بعدی با انجام مذاکرات سه جانبه درصدد هستیم با تسهیل تردد و کاهش هزینه‌ها زمینه رونق این مسیر ترانزیتی فراهم شود. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ادامه داد: بارگیری ناوگان از داخل ایران و فعلا مبدا بارگیری از ایران بوده و محموله باری این ناوگان شامل کالاهای صادراتی کشور است و مقصد آن اروپا خواهد بود.

شکست سنگین  سیاست تعیین سقف اجاره‌بها

علی رغم مصوبه تعیین سقف 25 درصدی برای آن در ستاد ملی مقابله با کرونا، اما با رشد بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده است. به گزارش مهر، بر اساس اعلام بانک مرکزی، اجاره‌بها در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آبان ۱۳۹۹) رشد ۵۱.۶ درصدی در تهران و ۵۴.۹ درصدی در سراسر کشور داشته است. این در حالی است که شاخص مذکور (رشد اجاره‌بها) در ۸ ماهه ابتدایی امسال همواره صعودی بوده است. در فروردین امسال رشد اجاره‌بها نسبت به فروردین سال گذشته در تهران و کل کشور به ترتیب ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد، در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته در تهران و کشور به ترتیب ۳۲.۶ و ۳۶.۳ درصد، در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ در تهران و کشور به ترتیب ۳۳.۹ و ۳۷.۶ درصد، در تیر ماه امسال نسبت به تیر سال قبل در تهران و کشور به ترتیب ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد، در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن در تهران و کشور به ترتیب ۳۷.۸ و ۴۱.۲ درصد، در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته اجاره‌بها در تهران و کشور رشد به ترتیب ۴۲.۸ و ۴۵.۷ درصدی و در مهر امسال به مهر پارسال اجاره‌بها در تهران و کشور به ترتیب رشد ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. اواخر خرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف افزایش اجاره‌بها را برای تهران، کلان‌شهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد تعیین کرد.

 

ارسال نظر