عارضه‌یابی 160 واحد تولیدی کوچک و زودبازده

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۵۵

مجتبی رجب‌بیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از عارضه‌یابی 160واحد تولیدی کوچک و متوسط از سوی این سازمان خبر داد و گفت: استفاده از نیروی انسانی کارآمد و ریسک‌پذیری، مهم‌ترین مشکل این شرکت‌ها بوده است. به گزارش فارس رجب‌بیگی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: برخی از واحدها نیز با مشکل استفاده بهینه از سرمایه‌های مالی یا استفاده از نیروهای متخصص روبه‌رو بودند. وی با بیان اینکه برای عارضه‌یابی واحدهای تولیدی از طریق طرح سام 27میلیارد ریال اختصاص یافته است، گفت: تاکنون 10میلیارد ریال از این بودجه را دریافت کرده‌ایم و شرکت‌های مورد عارضه‌یابی نیز به همین میزان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا عارضه‌یابی در مورد بنگاه‌های بزرگ تولیدی نیز انجام شده است، گفت: به این بنگاه‌ها خدمات مشاوره‌یی ارایه کرده‌ایم. رجب‌بیگی در مورد مشکلات اصلی بنگاه‌های بزرگ تولیدی نیز گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و محدودیت در برقراری ارتباط با کشورهای دیگر ازجمله مهم‌ترین مشکلات بنگاه‌های بزرگ بوده است. وی همچنین از برنامه برگزاری فرآیند جایزه ملی مدیریت انرژی توسط سازمان مدیریت صنعتی طی سال جاری خبر داد و گفت: این جایزه با هدف ترویج معیارهای مصرف بهینه انرژی، ترویج استانداردهای سیستم مدیریت انرژی، توسعه فرهنگ دستیابی به اهداف سازمانی و ایجاد انگیزه برای فعالیت در این زمینه‌ها اعطا می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی توضیح داد: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان بهره‌‌وری انرژی، سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزارکنندگان اصلی این دوره از جایزه ملی مدیریت انرژی هستند. وی تصریح کرد: برای برگزاری این فرآیند طی سال جاری بیش از 70 شرکت در 28گروه صنعتی ثبت‌نام کرده‌اند. وی با بیان اینکه طی سال جاری 250میلیارد ریال برای توسعه ظرفیت مدیریت کشور از سوی سازمان مدیریت صنعتی اختصاص خواهد یافت، گفت: رتبه‌بندی 500 شرکت برتر براساس بالاترین میزان فروش و برگزاری همایش شرکت‌های برتر ایران در بهمن‌ماه، اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی و برگزاری سیزدهمین همایش تعالی سازمانی در اسفندماه ازجمله برنامه‌های سازمان مدیریت صنعتی طی سال جاری است.


شهرک‌های فناوری؛ راهکار کاهش مشکلات

در تحولی دیگر فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تغییر نگرش و به‌روز شدن فناوری در واحدهای صنعتی و تولید مطابق با نیاز بازار به عنوان دستور کار این سازمان برای ساخت شهرک‌های فناوری است.

به گزارش ایرنا مقیمی افزود: اکنون طرح ساخت هفت شهرک فناوری در سطح کشور با همفکری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دست تهیه قرار گرفته و سه شهرک نیز در استان‌های کشور در این حوزه ایجاد و راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای رونق بیشتر فعالیت‌ها و کاهش چالش‌های پیش رو صنایع، تغییر رویکرد در ایجاد زیرساخت‌ها و خروج این واحدها از تکنولوژی سنتی به مدرن برای کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن تولیدات آنهاست.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اکنون 742شهرک و نواحی صنعتی فعال درکشور وجود دارد و تعداد 28هزار و 300واحد صنعتی در این مناطق استقرار دارند.

به گفته مقیمی، پیش‌بینی می‌شود 40درصد از واحدهای متوقف شده، قابلیت فعالیت مجدد را داشته باشند و با کمک‌هایی مانند ارایه خدمات توسعه مدیریتی، امکان بازاریابی مشترک از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی و افزایش مهارت، آنها دوباره وارد چرخه تولید شوند.

وی افزود: تداوم فعالیت واحدهای صنعتی نیازمند بهره‌گیری از واحد تحقیق و توسعه است. مقیمی اضافه کرد: ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه برای واحد صنعتی هزینه‌بر است و به همین منظور مراکز فناوری و کسب وکار در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده و مشاوران مورد تایید و مرتبط با صنعت در این مراکز برای همکاری و همفکری با صنایع مستقر شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر