ترغیب اقلیت‌ها به شرکت در انتخابات بریتانیا

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۵۲


گروه جهان| نهاد رای‌های سیاه یک تور تبلیغاتی فراگیر راه انداخته تا بتواند اقلیت‌های قومی رنگین‌پوست ساکن بریتانیا را به رای دادن در انتخابات عمومی ترغیب کند.

به گزارش رویترز، اتوبوس تبلیغاتی به ناتینگهام، شهر افسانه‌یی رابین هود رسیده است. یک‌چهارم جمعیت این شهر را اقلیت‌های قومی تشکیل می‌دهند و قدرت بالقوه‌یی در انتخابات پیش‌رو محسوب می‌شوند. یکی از نوجوانان شهر می‌گوید: «اگر رای ندهم نمی‌توانم از وضعیت سیاسی پیرامونم گلایه‌یی داشته باشم. اما اگر رای دهم می‌توانم حق خودم را مطالبه کنم.» این انتخابات ۷ ماه مه ‌برگزار می‌شود و حزبی که بیشترین نماینده را به مجلس بفرستد برنده انتخابات خواهد بود. مدیر این برنامه تبلیغاتی در مورد اهمیت حضور اقلیت‌های قومی در انتخابات می‌گوید: «در بیشتر انتخابات، اکثر مردم رای نمی‌دهند، بنابراین وضع موجود تغییر نمی‌کند. نابرابری گسترده‌تر و مردم ناامیدتر می‌شوند. ما می‌توانیم سرنوشت بیش از ۱۶۰ صندلی نامشخص مجلس را که همیشه بین حزب‌های مختلف درحال گردش است، مشخص کنیم. با کسب کرسی‌های مجلس، حق انتخابات در بریتانیا به گردش درمی‌آید. توقع ما از سیاستمداران این است که به جای شقه کردن جامعه، تنوع آن را به‌رسمیت بشناسند و حقوق اجتماعی را برای تنوع اقلیت‌ها به کار برند.»

برخی می‌پرسند که چرا باید در انتخابات پارلمانی شرکت کرد که به گفته برخی، نمایندگانش از انتظارات و خواسته‌های اقلیت‌های قومی بریتانیا غافل هستند. اما از 50سال گذشته، اقلیت‌ها همواره چهره بریتانیا را تغییر داده‌اند. می‌توان به ناحیه تور هملتس در شرق لندن اشاره کرد. منطقه‌یی که به خاطر همزیستی پروتستان‌های فرانسوی و یهودیان شرق اروپا، همچنین جمعیت مهاجر بنگلادشی معروف است. باوجود فقر، جامعه بنگلادشی این ناحیه همیشه در صحنه سیاست حاضر بوده است. یک فعال بنگلادشی در مورد دلایل و نحوه حضور اقلیتش در صحنه سیاسی بریتانیا می‌گوید: «در دهه 70 و 80 نژادپرستی در این منطقه پررنگ بود. اقلیت بنگلادشی احساس می‌کرد که برای تغییر اوضاع، باید در ساختار قدرت سهیم شود. بنابراین تصمیم گرفتند وارد اصلی‌ترین حزب‌های حاکم شوند. در ابتدا این حزب‌ها با نارضایتی جامعه بنگلادشی را در خود می‌پذیرفتند. برای همین بسیار طول کشید تا نخستین بنگلادشی وارد پارلمان شود.»

روشنارا علی نخستین عضو پارلمان بریتانیا و وابسته به حزب کارگر است که برای انتخابات پیش‌رو نیز نامزد شده است. او در مورد تعامل نمایندگان با مردم می‌گوید: «بخت با من یار بوده که اینجا بزرگ شده‌ام و دیدگاه خودم را به خاطر زندگی در این ناحیه چند قومی به دست بیاورم. می‌دانم که مردم نسبت به سیاستمداران خیلی بدبین هستند. ولی ما نظام پارلمانی بسیار قوی داریم که نمایندگان را در رابطه تنگاتنگ با انتظارات رای‌دهندگانشان قرار می‌دهد. فکر می‌کنم این شیوه ارتباط داشتن با مردم برای اطلاع از آنچه که در واقعیت می‌گذرد، روش مناسبی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر