جمهوری‌خواهان هم «طبقه متوسط» را هدف گرفتند

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۴۷

بوش که هنوز رسما اعلام نامزدی نکرده، در تلاش است تا پیام خود را حول محور حرکت اقتصاد به سوی یک جایگاه محکم‌تر ایجاد کند و استدلال کرده است که بسیاری از مردم امریکا هنوز از نظر اقتصادی در وضعیت ناامنی قرار دارند. به گفته وی، رشد اقتصادی باید در سطحی باشد که مردم (امریکا) دیگر این باور را نداشته باشند که پایان راه نزدیک است

گروه جهان|

در آستانه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، کاندیداهای جمهوری‌خواهان که نمی‌خواهند از دموکرات‌ها عقب بمانند، قصد دارند، برنامه اقتصادیشان را روی بهبود وضعیت طبقه متوسط در امریکا قرار دهند که از بحران مالی 2008 آسیب دیده‌اند.

به گزارش رویترز، این موضوع یعنی تمرکز بر بهبود وضعیت کارگران کم‌درآمد که به نوعی همدلی با طبقات کم‌درآمد به‌شمار می‌رود در تضاد کامل با چهارسال پیش به‌شمار می‌رود که میت رامنی بسیار تلاش کرد تا با این تصور که او کاندیدای ثروتمندان است، مبارزه کند اما عملا نتوانست. به این ترتیب، با نرخ بیکاری بیش از 8درصد، میت رامنی بسیار پولدار، نتوانست در رقابت با باراک اوباما که ظاهر باورپذیرتری داشت، پیروز شود.

اکنون با نرخ بیکاری 5.5درصد، 18 نامزد جمهوری‌خواه امریکا که برای پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و ورود به کاخ سفید تلاش می‌کنند و اواخر هفته در ایالت «نیوهمپشایر» دور یکدیگر جمع شدند با این چالش روبه‌رو هستند که چگونه استدلال کنند امریکا باوجود پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی خود، به یک مدیریت اقتصادی جدید نیاز دارد. جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا و کاندیدای جمهوری‌خواه احتمالی انتخابات، اخیرا خطاب به هواداران خود در هتل بالروم گفته است که سیاست‌های اقتصادی باراک اوباما کافی نیست و اگر فقط به شکایت از بد بودن اوضاع اکتفا کنیم، پیروز نخواهیم شد.

بوش که هنوز رسما اعلام نامزدی نکرده، در تلاش است تا پیام خود را حول محور حرکت اقتصاد به سوی یک جایگاه محکم‌تر ایجاد کند و استدلال کرده است که بسیاری از مردم امریکا هنوز از نظر اقتصادی در وضعیت ناامنی قرار دارند. به گفته وی، رشد اقتصادی باید در سطحی باشد که مردم (امریکا) دیگر این باور را نداشته باشند که پایان راه نزدیک است. جب بوش، برادر رییس‌جمهوری سابق گفته است: «در این شرایط است که فرزندان آنها فرصت‌های بیشتری در مقایسه با شرایط فعلی دارند و در نتیجه آنها تمایل دارند بار دیگر خطر کنند.»

فرانک لونتز، ناظر انتخاباتی جمهوری‌خواهان، می‌گوید که جب بوش و دیگر رقبا درحال حرکت در مسیر درستی هستند. لونتز به رویترز می‌گوید: «ما امروز مشاغل تمام وقتی که پیش‌تر داشتیم را نداریم. ما جهش اقتصادی که پیش‌تر داشتیم را امروز نداریم. مردم (امریکا) هنوز می‌ترسند که شرایط امروز دست‌اندازی در مسیر دورشدن از رکود اقتصادی باشد.»

بنا بر این گزارش، اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته میلادی رشد 2.4درصدی داشته است که این رقم بزرگ‌ترین رشد اقتصادی از زمان رکود اقتصادی امریکا در سال2010 بوده است. جب بوش تمایل دارد که رشد اقتصادی را به چهاردرصد نزدیک کند و به‌طور مرتب به این مساله اشاره می‌کند که نرخ تشکیل کسب‌وکار جدید از دهه1980 تاکنون به‌صورت تدریجی کاهش داشته است.

تردید طبقه متوسط

به گزارش رویترز، باوجود آنکه اقتصاد امریکا به تدریج، مشاغلی را اضافه کرده است اما گزارش‌های منتشرشده توسط دولت امریکا حاکی از آن است که دستمزدها همچنان ثابت باقی مانده است و درآمدها در سال2014 تنها 1.7درصد رشد داشته است که این رقم 3.5درصد کمتر از مقداری است که اقتصاددان‌ها می‌گویند برای کسب سود یک اقتصاد توسعه‌یافته

لازم است.

افکار عمومی امریکا در این‌باره ناخشنود است. بنا بر نظرسنجی رویترز و موسسه ایپسوس، 60درصد از امریکایی‌ها در ماه مارس گفته‌اند که اقتصاد این کشور در مسیر نادرستی قرار دارد. البته درصد امریکایی‌ها ناخشنود کمتر شده است. بنا بر نظرسنجی‌ها تعداد امریکایی‌هایی که در ماه مه‌2014 معتقد بودند که اقتصاد امریکا در مسیر نادرستی قرار دارد 71درصد بوده است.

رویترز در شرایطی از تلاش جمهوری‌خواهان برای نزدیک به طبقه متوسط خبر می‌دهد که این حزب همواره متهم به حمایت از منافع ثروتمندان بوده است. دموکرات‌ها اما در انتخابات 2012 نیز با تلاش برای تمرکز بر منافع طبقه متوسط توانستند به پیروزی برسند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین و نامزد دموکرات‌ها، در نخستین ساعات پس از اعلام رسمی کاندیداتوری خود در هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد طبقه متوسط و نیازهای این طبقه را در مرکز توجه کمپین انتخاباتی خود قرار دهد. اکنون جمهوری‌خواهان نیز در گردهمایی اواخر هفته خود در نیوهمپشایر تلاش کردند تا به نگرانی درباره افزایش نابرابری درآمدی و تلاش طبقه متوسط برای تقبل هزینه‌های زندگی بپردازند. ریکی پری، فرماندار سابق جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، ادعا کرده ناعادلانه است که شرکت‌های بزرگ مالیات پرداخت نکنند اما زنان سرپرست خانوار مجبور باشند برای امرار معاش

در دو جا کار کنند.»

سناتور مارکو روبیو از فلوریدا نیز گفته که میلیون‎ها امریکایی دیگر باور ندارند که می‌توانند به موفقیت مالی دست پیدا کنند. روبیو که اوایل ماه جاری میلادی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده، حتی از این نیز فراتر رفته و در تلاش برای کسب آرای کسانی که هیچ نفعی از بهبود اقتصادی در این کشور نداشته‌اند، از اهمیت برنامه‌های آموزش حرفه‌یی صحبت کرده و بااشاره به بدهی عظیمی که برخی از این دانش‌آموزان در پایان دوره تحصیلات دانشگاهی به بار می‌آوردند، گفته که دانشگاه مسیری مناسب برای تمام دانش‌آموزان نیست.

سناتور رند پل از ایالت کنتاکی که ایجاد مناطق اقتصادی آزاد را در بافت‌های فرسوده‌یی مانند دیترویت و آپالاچیا پیشنهاد داده گفته که جمهوری‌خواهان مجبورند برای پیروزی در انتخابات و رسیدن به آرای طبقه متوسط تلاش بیشتری داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر