ایران تعمیرگاه مرکزی شناور در منطقه می‌شود

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۳۳

گروه حمل‌و‌نقل سارا جنگروی

صنعت فراساحل را نباید فقط در حوزه حفاری چاه‌های نفتی و میادین گازی، ساخت و نصب سکو دسته‌بندی کرد بلکه می‌توان با ورود به سایر حوزه‌های مرتبط با این صنعت ازجمله انرژی‌های نو و انتقال مواد، ترانزیت، تحقیقات دریایی، اتصال جزایر، پروژه‌های مربوط به اسکله‌ها و ترمینال‌های ساحلی از دیگر ظرفیت‌های این صنعت استفاده کرد. یکی از ظرفیت‌های این صنعت، تعمیرات و خدمات دریایی است. با وجود عبور کشتی‌ها و شناورهای منطقه از تنگه هرمز سهم ما از تامین سوخت، تعمیرات و خدمات دریایی منطقه بسیار اندک است. نزدیک به 6هزار کشتی منطقه در سال‌های آینده نیازمند تعمیر و بازسازی خواهند بود، پس ایران باید توان و فناوری‌های بخش تعمیرات و خدمات دریایی خود را برای استفاده از این بازار نیز ارتقا و توسعه دهد. در این میان، برنامه‌ریزی در برآورد اقلام مورد نیاز در فازها، شناسایی بنگاه‌های مختلف در زنجیره تامین، اعتماد به متخصصان داخلی از سوی کارفرماها ازجمله فرصت‌هایی برای توانمند کردن صنعت فراساحل کشور است و حساسیت‌های سیستم‌های تحویل نفت و گاز در بخش فراساحل بسیار بالا و استحکام تاسیسات فراساحلی نسبت به آنچه در خشکی است، به کنترل بیشتری نیاز دارد.


قابلیت ایران در تعمیر شناور

در همین راستا، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه لغو تحریم‎ها می‎تواند بنادر ایران را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری کند، افزود: اقتصاد مقاومتی یک موضوع استراتژیک ملی است که باید با اتکا به آن، کشور را به شرایطی برسانیم که درصورت ادامه تحریم‎ها یا حتی دشوارتر شدن شرایط، بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم و مانع از وارد آمدن خسارت به بخش‎های مختلف اقتصاد کشور شویم. هادی حق‎شناس‎ با اشاره به توان ایران در دریای‌خزر و خلیج‌فارس برای تعمیر شناورهای داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت‌های ایرانی در شمال و جنوب با داشتن دانش و تکنولوژی تعمیرات شناورهای مختلف، قابلیت جذب شناورهای دیگر کشورها را دارند. وی یادآور شد: با تکیه بر پیمانکاران و مشاوران داخلی در حال توسعه بخش‎های مختلف بنادر شمالی و جنوبی هستیم ضمن اینکه تکمیل و توسعه موج‎شکن‎ها، اسکله‎ها و محوطه‎های بندری را نیز در حال انجام داریم. وی تاکید‎ کرد: در صنعت فراساحل نیز در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه دریامحور، اقداماتی انجام شده است اما هنوز عقب‎ماندگی‎ها و تکالیف انجام‎نشده بسیاری در این بخش دیده می‎شود که نیازمند بررسی و تنظیم طرح‎های کاربردی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آمادگی زیرساخت‎های بنادر ایران برای اجرای برنامه‎های توسعه دریامحور گفت: ظرفیت بنادر کشور بیش از عملکرد آنهاست به بیان دیگر ظرفیت کنونی بنادر ما حدود 200میلیون تن است که قسمتی از آن هنوز بلااستفاده مانده است، البته برای همگام شدن با اقتصاد مقاومتی و توسعه دریامحور باید این ظرفیت افزایش یابد. حق‎شناس‎ افزود: توسعه زیرساخت‎های بنادر همچون دیگر فعالیت‎های اقتصادی از قانون عرضه و تقاضا تبعیت می‎کند به‌نحوی‌که اگر تقاضا برای محیط و خدمات بندری ما بالاتر باشد، به‌تبع آن زیرساخت‎های بندری ما نیز افزایش خواهد یافت. وی اضافه کرد: در هر حال طرح‎های توسعه‎یی بنادر در حال اجراست و قطعا ظرفیت‎سازی‎های جدیدی انجام خواهد گرفت.


از تولید با منابع داخلی

تا خدمات رقابت‎پذیر با خارج

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه عقب‎ماندگی‎ها و تکالیف انجام‎نشده بسیاری در بخش صنعت فراساحل داریم، گفت: با وجود تحریم‌ها تا حدی اقتصاد مقاومتی در بخش دریایی کشور اجرایی شده است. هادی حق‎شناس با اشاره به برگزاری بیست‎وسومین همایش ارگان‎های دریایی با محوریت برنامه‎های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مولفه‎های اقتصاد مقاومتی در بخش دریا با عملکرد و سیاست‎های اقتصادی سازمان بنادر که بر توسعه دریامحور متمرکز است، همخوانی دارد. از آنجا که اقتصاد مقاومتی طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اقتصاد درون‎گرا و در عین‌حال برون‎نگر یا به زبان دیگر اقتصاد متکی به منابع داخلی برای تولید و خدمات رقابت‎پذیر با خارج است، توانسته‎ایم در بخش‎های مختلف دریایی با وجود تحریم‎ها تا حدی اقتصاد مقاومتی را اجرا و براساس مولفه‎های آن حرکت کنیم.


ایجاد تعرفه‌های ترجیحی و قابل رقابت

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی همه مولفه‎های اقتصادی باید قابل رقابت با خارجی‏‌ها باشد، به مارین‌تایمز گفت: نخستین نماد رقابت‎پذیر بودن اقتصاد در بخش دریایی به‌خصوص بنادر، ایجاد تعرفه‎های ترجیحی و قابل‎رقابت با تعرفه‎های بنادر کشورهای همسایه است. متاسفانه در‌حال‌حاضر، تعرفه‎های بندری ما قابل رقابت با بنادر کشورهای همسایه نیست و از آنجا که در‌حال‌حاضر به‌دلیل تحریم‎ها از تمامی ظرفیت‎های بنادر استفاده نمی‎شود؛ انتظار داریم با رفع تحریم‎ها و استفاده بیشتر از ظرفیت‎های ترانزیتی، ترانشیپی و کانتینری بنادر به‌سمت تعرفه‎های ترجیحی حرکت کنیم. وی ادامه داد: باید بتوانیم با اجرای تعرفه ترجیحی کشتی‎های ترانزیتی را به بنادر خود جذب کنیم، چراکه هم‌اکنون به‌دلیل اعمال تحریم‎ها و همچنین تعرفه‎های غیررقابتی فقط 10درصد از ظرفیت ترانزیتی بنادر استفاده شده است. از این‌رو انتظار داریم با اجرای این راهکارها در دوران پس از تحریم بتوانیم کالاهای ترانزیتی بیشتری را به بنادر خود جذب کنیم تا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که افزایش ترانزیت در ایران است، جامه عمل بپوشانیم.

عضو هیات‌‎عامل‎ سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به احتمال توافق نهایی هسته‌یی گفت: برای تحقق بیشتر اقتصاد مقاومتی در بنادر ایران در دوران پس از تحریم باید هزینه‎ها، موانع و تشریفات ورود، ترخیص و ترانزیت کالا را کاهش دهیم و استفاده از ظرفیت بنادر را به استاندارد‎های جهانی برسانیم. همچنین، باید سهم عمده کالاهای کانتینری خود را که در زمان تحریم به بنادر همسایه منتقل شده، پس‌بگیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر