سونامی نقدینگی در بورس یا بی‌تفاوتی نسبت به کاهش نرخ سود بانکی؟

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۱۳

بالاخره کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار قرار گرفت و طبق گفته مسوولان بانکی قرار است از 15اردیبهشت ماه به اجرا گذاشته شود. تغییرات بازارهای رقیب بورس همواره مد نظر تحلیلگران و فعالان بنیادین بازار سرمایه بوده است چون هرگونه تغییر بنیادین و ساختاری در بازار پول، بازار ارز و سکه می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سنا محسن عباسی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بیان مطلب فوق درباره اینکه کاهش 2درصدی نرخ سود بانکی چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌تواند داشته باشد، گفت: نخستین تاثیر این کاهش بر p/e بازار خواهد بود، قطعا فضا برای رشد p/e بازار با این کاهش نرخ سود مهیا خواهد بود اما مهم‌تر از این کاهش نگاه‌ها به آینده این نرخ است درصورتی‌که افق آینده نرخ سود بانکی کاهشی دیده شود، می‌تواند باز هم منجر به افزایش p/e بازار شود. اما هنوز عوامل تعدیل‌کننده دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر این پروسه تاثیرگذار باشند.

وی افزود: مهم‌ترین عامل، بازار غیرمتشکل پولی و رقابت پنهان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در جذب سپرده است. در صورتی‌که کاهش نرخ سود همراه با نظارت بیشتر بانک مرکزی همراه باشد، دست بانک‌ها برای رقابت بیشتر در اعلام نرخ سود بسته می‌شود. بنابراین جدا از اینکه این تصمیم، تصمیم مناسبی تلقی می‌شود باید به چگونگی شکل اجرای آن نیز توجه ویژه کرد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: نکته مهم دیگر که در وضعیت فعلی می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد و همچنان نیز در کانون توجه قرار دارد، مذاکرات هسته‌یی است. به نظر می‌رسد، بخش کمی از سپرده‌ها قبل از توافق نهایی ایران و 1+5 از بانک‌ها خارج شود و با وجود کاهش 2درصدی نرخ سود، ممکن است نقدینگی زیادی (حداقل تا پایان مذاکرات) از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه سرریز نشود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حجم کل سپرده‌ها حدود 800 هزار میلیارد تومان است، گفت: خروج 5 درصد از این میزان نقدینگی و جذب آن توسط بازار سرمایه می‌تواند تاثیر شگرفی بر حجم معاملات داشته باشد اما همانطورکه عنوان شد به نظر می‌رسد فعلا بازارپول محتاطانه رفتار کند و واکنش خود را منوط به متن توافقنامه نهایی مذاکرات هسته‌یی کند. مدیرعامل اماکو در ادامه خاطرنشان کرد: احتمال واکنش کوتاه‌مدت بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد و به نظر می‌رسد با توجه به تقویت پایه‌های بنیادین بازار سرمایه (در مقایسه با بازارهای رقیب) دیگر هیچ بهانه‌یی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود نداشته باشد.

عباسی با بیان اینکه اگرچه در یک سال اخیر بازار صرفا بر موج‌های هیجانی کوتاه‌مدت حرکت کرده و بعد از واکنش کوتاه‌مدت به هر خبری منتظر خبر مثبت یا منفی دیگری است تا در کوتاه‌مدت شدید‌ترین واکنش‌ها را نسبت به آن نشان دهد، اظهارکرد: شنیده‌ها حاکی از این است که در آینده نیز روند نرخ سود بانکی کاهشی خواهد بود، این امر فی‌النفسه مناسب است اما اعلام آن در این مرحله بدون ذکر جزییات می‌تواند تعادل بازارها را به هم بریزد.

وی در این خصوص افزود: افق کاهشی نرخ سود در آینده به معنای کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانکی در آینده نیز هست و این سیگنال را به بازار ارایه می‌کند که دریافت وام در آینده ارزان‌تر خواهد بود بنابراین تولید‌کننده ترجیح می‌دهد فعلا با نرخ بهره گران‌تر اقدام به تولید نکند و منتظر تسهیلات ارزان‌تر در آینده بماند البته مشروط به اینکه سایر موانع تولید نیز برداشته شده باشد.

عباسی درخصوص آسیب‌شناسی شرایط فعلی تصریح کرد: بهتر است سیاست‌های متولیان بازار پول درخصوص سپرده بانکی کمی شفاف‌تر و با جزییات بیشتری برای اهالی بازار تشریح شود تا امکان ترسیم دیدگاه بلندمدت با توجه به اتفاقات پیش رو برای اهالی بازار مهیا باشد. بازار پول بسیار بسیار بزرگ‌تر از بازار سرمایه است و واکنش فعالان آن مانند واکنش فعالان بازار سرمایه نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر