بازگشت روزهای سرد بازار سرمایه

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۱۲

گروه بورس| علی صالحی|

بازگشت به روزهای کسل‌کننده بازار سرمایه، اتفاقی که شاید کمتر کسی بعد از تفاهم لوزان به آن می‌اندیشید، نشان داد که بازگشت اعتماد به مقوله سرمایه‌گذاری در بورس پروسه‌یی زمان‌بر است و تنها با چند روز مثبت بودن شاخص کل از طرفی و وجود فضای مثبت اقتصادی نمی‌توان پول‌های سرگردان را مجاب به ماندن در این بازار کرد و از همه این عوامل بالاتر و مهم‌تر احساس امنیت سرمایه‌گذاری است که جز با سیاست‌های منطقی مسوولان ذی‌ربط محقق نمی‌شود.

شتاب روزهای نخستین و حجم‌های بالا با ارزش معاملات فضایی جای خود را به بازاری کم‌رمق داد. در معاملات روز گذشته تقریبا اثر مثبت گروه‌های بانکی و خودرویی با اثر منفی برخی نمادهای خاص نظیر پالایشگاه نفت بندرعباس، مخابرات ایران و هلدینگ خلیج‌فارس تقریبا خنثی شده بود و درنهایت شاهد رشد تنها 4واحدی در شاخص کل بودیم. ازجمله اتفاقات مهم روز گذشته تحولات زیاد در گروه پالایشگاهی نظیر برچیده شدن صف فروش در نماد «شبندر» و سنگین‌تر شدن صف فروش «شتران» و از همه مهم‌تر معامله در حد حجم مبنای «شپنا» بود. به‌نظر می‌رسد با ادامه این روند آخرین نماد سبزپوش روزهای این گروه در روزهای آتی روندی متعادل‌تر را تجربه کند و هیجان در این قسمت از تالار شیشه‌یی چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی کنترل شده و شاهد برچیده شدن صفوف خریدوفروش در نمادهای این گروه باشیم. تالار شیشه‌یی درحالی به استقبال هفدهمین روز کاری خود در سال جدید رفت که خبر تفاهم مدیران‌عامل بانک‌های دولتی و خصوصی مبنی بر کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌های یکساله بانکی به‌نظر عده کثیری از کارشناسان این حوزه می‌توانست عامل انتقال پول از بانک به سمت بازارهای موازی باشد، اما درواقع انگار اتفاق خاصی نیفتاده یا شاید فعالان این حوزه هنوز بر این باورند که تضمینی جهت اجرای این تفاهم نیست. از طرفی برخی بر این باورند که این تصمیم منجر به انتقال پول از بانک‌های معتبر به موسسات غیرمعتبر و صرفا با سودهای بالاتر منتقل می‌شود. نهادهایی که این روزها بلای جان نقدینگی کشور شده‌اند و متاسفانه حجم قابل‌توجهی از پول‌های مردم در دست آنهاست و از همه بدتر هر روز در حال گسترش و قدرت گرفتن هستند.

این «هرمز» شگفت‌انگیز

پس از معامله سنگین 428میلیون سهمی در نماد شرکت فولاد هرمزگان در روز شنبه و حمایت همه‌جانبه سهامدار عمده این سهم، به‌نظر می‌رسد نظر اعتماد سرمایه‌گذاران نیز به‌شدت جلب شده به‌نحوی که روز گذشته بالای 90درصد از خریدهای روزانه مربوط به کدهای حقیقی بود. بازدهی سود 36درصدی در عرض هفت روز کاری آن هم باتوجه به عرضه اولیه پرحجم برای هر کد بورسی نوید اقدام سازمان برای بازگشت اعتماد به عرضه‌های اولیه را می‌دهد.


صنعت خاکستری قرمزپوش شد

روز شنبه اخباری مبنی بر افزایش قیمت سیمان از طرفی و کاهش شدید تولید سیمان در عراق از طرف دیگر باعث شد بعد از مدت‌ها شاهد تشکیل صف‌های خرید در کلیه نمادهای این گروه باشیم؛ از همان ابتدا و باتوجه به رکود حاکم بر بازار سیمان و افت ساخت‌وساز در کشور و همین‌طور رشد 20درصدی هزینه‌های تولید سیمان حدس زده می‌شد که این خبر واقعیت نداشته باشد اما اقبال یک‌روزه بسیاری و خرید در پیک قیمتی روز ابتدایی هفته باز هم نشان‌دهنده ضعف تحلیلی بسیاری از سهامداران خرد بود. اتفاقی که با منفی شدن کل گروه در روز گذشته و شاید روزهای پیش رو تجربه تلخی را نصیب این گروه از سرمایه‌گذاران کند.


آمار معاملات

در جریان معاملات یک‌شنبه بازار نقدی بورس، طی 60هزار و 859نوبت معاملاتی 815میلیون و 98هزار برگه سهم و حق‌تقدم به ارزش 207میلیارد و 974میلیون تومان تغییر مالکیت یافت.

به گزارش سنا، در جریان معاملات دیروز شاخص کل با رشد حدود 5واحدی به ارتفاع 67هزار و 378واحدی رسید. شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) نیز با رشد 2واحد رشد به 29هزار و 41واحدی رسید. بیشترین تاثیر بر شاخص کل را پالایشگاه نفت بندرعباس با افت 61.05واحدی داشت و پس از آن نماد شرکت ملی صنایع مس ایران با رشد 56.24واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته است. نماد مخابرات هم با افت 38.95واحدی ازجمله شرکت‌هایی بود که امروز باعث کاهش رشد شاخص کل شد. البته نماد شرکت پالایش نفت اصفهان با رشد 35.3واحدی ازجمله اثرگذاران مثبت بر شاخص کل بوده است.

دیروز گروه خودرو و بانک‌ها در صدر توجه سهامداران قرار گرفتند. در گروه خودرو طی 13هزار و 172نوبت معاملاتی بیش از 161میلیارد و 870میلیون برگه سهم به ارزش 229میلیارد و 506میلیون ریال معامله شده است.

داروسازی اکسیر و لامپ پارس شهاب امروز با رشد 3.99درصدی بیشترین افزایش قیمت را بین نمادهای بورسی تجربه کردند و نماد شرکت لیزینگ ایران با افت 3.84درصدی بیشترین کاهش قیمت را برای سهامداران و خریداران این نماد در پی داشت. دیروز بیشترین ارزش برای معامله پالایشگاه نفت بندرعباس به ارزش 141میلیارد ریال رقم خورده است و بیشترین حجم معامله نیز مربوط به معامله بانک تجارت به میزان 218میلیون برگه سهم اختصاص

داشته است.


فرابورس

دیروز ضمن تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، 207میلیون و 330هزار ورقه بهادار به ارزش دوهزار و 293میلیارد و 630میلیون ریال در فرابورس ایران معامله شد.

به گزارش فرابورس، در پایان معاملات یک‌شنبه 30فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس، 207میلیون و 330هزار ورقه بهادار به ارزش دوهزار و 293میلیارد و 630میلیون ریال در 21هزار و 672نوبت معامله شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در آخرین یک‌شنبه ماه جاری مربوط به خرید‌وفروش 77میلیون و 100هزار گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با رقم 71میلیارد و 70میلیون ریال بود.

دیروز درحالی که آیفکس با 4واحد افزایش به 757واحد رسید، بیشترین افزایش قیمت به سهام شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان اختصاص یافت و سهام شرکت‌ پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان و پتروشیمی جم بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشت. ازسوی دیگر، سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، نیرو سرمایه و معادن مس تکنار با بیشترین افت قیمت مواجه شدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت 560هزار ورقه اجاره سه‌ماهه پارس معامله شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 116هزار و 88سهم اختصاص یافت.

همچنین، هر ورقه حق‌تقدم تسهیلات مسکن در جریان معاملات امروز با قیمت 64 تا 76هزار تومان دادوستد شد.

براساس این گزارش، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد بودیم. همچنین، با موافقت کمیته عرضه، شرکت سیمان خرم‌آباد به‌عنوان یکصدوهشتادوچهارمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران درج شد و معاملات آن به‌صورت توافقی انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر