تمیزترین کشورهای جهان

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۰۳

دو دانشگاه کلمبیا و ییل، شاخص عملکرد محیط زیست را در میان 140کشور جهان مورد بررسی قرار داده‌اند.

شاخص عملکرد محیط زیست به بررسی 25فاکتور زیست‌محیطی از کیفیت آب‌وهوا و تنوع محیطی گرفته تا میزان استفاده از آفت‌کش‌ها می‌پردازد. در فهرست زیر برترین کشورها از لحاظ شاخص عملکرد زیست‌محیطی در هر یک از 6منطقه جهان انتخاب شده است:

سوییس؛ پنجمین کشور مرفه جهان از لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی، تمیزترین کشور جهان نیز به‌شمار می‌رود. امتیاز سوییس در 8شاخص زیست‌محیطی شامل بهداشت و کیفیت آب، سلامت جنگل‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها 100 است، این کشور تنها در شاخص‌های کشاورزی نمره کامل را کسب نکرده و باعث شده درمجموع امتیاز 95.5 را به‌دست آورد.

سوئد؛ امتیاز سوئد در رابطه با شاخص‌هایی بالاست که به‌طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند. این کشور دارای سطح پایین آلودگی هوا، چشمه‌سارهای آشامیدنی بکر و سطح پایین سرانه در انتشار گازهای گلخانه‌یی است. 9میلیون سوئدی درحالی‌که با دقت فراوان به حفاظت از جنگل‌هایشان مبادرت ورزیده و از لحاظ مدیریت جنگل‌ها امتیاز کامل را کسب کرده‌اند، اما در زمینه حفاظت از مناطق دریایی به‌شدت ضعیف عمل کرده و تنها امتیاز26 را کسب کرده‌اند.

نروژ؛ نروژ که سومین کشور ثروتمند جهان است از لحاظ شاخص‌های کیفیت آب، بهداشت و سطح ازن و ذرات موجود در هوا امتیاز کامل را کسب کرده و به این معنی است که احتمال کمی وجود دارد تا مردم نروژ به بیماری‌های تنفسی مبتلا شوند. افزون براین با وجودی که 98درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود، اما سکوهای نفت دریایی آن به‌میزان قابل‌توجهی گازهای گلخانه‌یی منتشر می‌کند.

کاستاریکا؛ اقتصاد کاستاریکا متکی بر صنعت اکوتوریسم است و به همین دلیل این کشور توجه زیادی به مسایل زیست‌محیطی خود دارد. این کشور امریکای مرکزی در جایگاه پنجمِ فهرست جهانی محیط زیست قرار گرفته است. این کشور به مبارزه با فرسایش جنگل‌ها اقدام کرده که در کشورهای امریکای لاتین به‌وفور رخ می‌دهد. بهترین امتیاز کاستاریکا در آلودگی هوا، تغییرات آب‌وهوایی و مبارزه با جنگل‌زدایی است.

کلمبیا؛ رفاه نسبی کلمبیا وابسته به حاصلخیزی زمین‌هایش برای کشاورزی، به‌ویژه برای کشت قهوه و گل است که درآمد صادراتی آن را تشکیل می‌دهند. این کشور امریکای جنوبی در زمینه زمین‌های زراعی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

نیوزیلند؛ این کشور کم‌جمعیت که به محیط زیست خود توجه زیادی دارد، بهشت طبیعتگردها است. امتیاز نیوزیلند در رابطه با شاخص‌های آب و کیفیت هوا تقریبا نزدیک به 100 است، اما صنایع و تجهیزات این کشور آلاینده هستند و بیشتر از سهمیه مجازشان گاز دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند.

ژاپن؛ مردم ژاپن در میان سایر کشورهای جهان بیشترین میزان امید به زندگی را دارا هستند، دلیل این امر می‌تواند زیرساخت‌های بهداشتی بسیارعالی آن، اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی و سطح نسبتا پایین آلودگی هوای این کشور باشد. همچنین ژاپن در زمینه محافظت از جنگل، امتیاز کامل گرفته است. با این وجود ژاپن در مقایسه با کشورهای همسایه خود که دارای امتیاز 88.8 از لحاظ صید ماهی سواحل دریا هستند، امتیاز 81.6 را گرفته است.

آلبانی؛ آلبانی نیز مانند همسایگان اروپای شرقی خود، هیچ امتیاز برجسته‌یی از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی ندارد. اما عدم صنعتی بودن این کشور مانع از آلودگی‌های شدید ناشی از صنعتی‌شدن برای آن شده است. صنعتی‌نبودن آلبانی باعث شده تا این کشور از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌یی و برای سطح پایین ازن در هوا امتیاز بالایی را کسب کند. با این‌حال سوزاندن چوب موجب آلودگی هوای آن شده است.

قبرس؛ این جزیره 800هزار نفری در شرق مدیترانه، در زمینه هر دو شاخص بهداشت و کیفیت آب امتیاز کامل را کسب کرده است. اما قبرس از لحاظ آب مشکل دارد و بزرگ‌ترین منبع آب زیرزمینی آن نمکی است. امتیاز این کشور از نظر حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و انتشار گازهای گلخانه‌یی هم پایین است.

موریس؛ این جزیره نسبتا مرفه که با جمعیت 1.3میلیون نفر در 1200مایلی ساحل شرقی آفریقا در اقیانوس هند قرار دارد، از لحاظ شاخص‌های بهداشت محیط‌ زیست، امتیاز بالای 97.7 را کسب کرده، درحالی‌که امتیاز متوسط کشورهای همسایه‌اش در جنوب صحرای آفریقا 44.5 است. موریس که از لحاظ کیفیت آب آشامیدنی، زیرساخت‌های بهداشتی و پاکیزگی هوا رقیب کشورهای اسکاندیناوی است، اما میزان سرانه انتشار گازهای گلخانه‌‌یی‌اش بالا است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر