مذاکره خصوصی روحانی و اشرف‌غنی بر سر مساله مهاجران

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۸۳

روحانی: «در زمینه مساله مواد مخدر قرار شد هم، همکاری اطلاعاتی و هم همکاری عملیاتی در مقابل باندهای قاچاق انجام دهیم.»

اشرف غنی: «افغانستان به محور ترانزیت و مرکز تجاری و انرژی بدل خواهد شد و معادن ما در دنیا بی‌نظیر و آب و زمین ما بی‌نهایت مفید است.»

گروه ایران

روز گذشته رییس‌جمهوری افغانستان در سفری دوروزه و در صدر هیاتی عالیرتبه وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی رییس‌جمهور ایران قرار گرفت. این نخستین سفر اشرف‌غنی به ایران در مقام ریاست‌جمهوری افغانستان است؛ سفری که در پاسخ به دعوت رسمی «حسن روحانی» همتای ایرانی‌اش صورت گرفت. به گفته مقام‌های دو کشور، هدف سفر اشرف‌غنی به تهران پیشبرد و امضای توافقنامه‌های بلندمدت و راهبردی در بخش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی است که سنگ بنای آن در زمان دولت اصلاحات گذاشته شد. همچنین مسایل مهمی همچون «مهاجران، مراودات مرزی، بحث آب و قاچاق مواد مخدر نیز در این سفر پیگیری می‌شود. باتوجه به بازار مصرف 30‌میلیون نفری افغانستان، ایران درصورت برنامه‌ریزی مناسب، می‌تواند سهم بیشتری را در برآورده‌کردن نیازهای مردم و دولت افغانستان داشته باشد. در‌حال‌حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان نزدیک به 2میلیارد دلار است. روحانی در نشست خبری مشترک با همتای افغانی‌اش گفت: «این سفر آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر بین دو کشور خواهد بود.»


همکاری‌های مشترک اقتصادی

در بخش‌های مختلف

بعد از حمله سعودی‌ها به یمن و توفیق هسته‌یی دولت یازدهم؛ منطقه خاورمیانه شاهد عملیاتی‌شدن دو نوع طرزتفکر در فضای سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود است. از یک‌طرف عربستان تلاش می‌کند تا به‌وسیله «دلارهای نفتی» و «تسلیحات نظامی»، دایره نفوذش در منطقه را گسترش دهد و از سوی دیگر دولت تدبیر و امید با پیگیری سیاست تنش‌زدایی و گفت‌وگو، ابزار دیپلماسی را در خدمت ایده‌هایش به‌کار می‌گیرد. سفر اشرف‌غنی به کشورمان را می‌توان در راستای این سیاست راهبردی دولت یازدهم تفسیر کرد؛ موضوعی که در نشست خبری دو طرف نیز به آن اشاره شد. روحانی در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور افغانستان گفت: «این سفر آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر بین دو کشور در زمینه منافع مشترک خواهد بود ازجمله در زمینه مسایل اقتصادی بین دو کشور، ‌در زمینه انرژی، در زمینه همکاری‌ها در بخش صنایع و معادن، در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و همچنین در زمینه ترانزیت، راه‌آهن، جاده و توسعه بنادر جنوبی ایران که بتواند افغانستان و سایر کشورهای شرقی و شمالی ما را به آب‌های آزاد متصل کند.»

رییس‌جمهور تصریح کرد: «در مذاکرات خصوصی دو رییس‌جمهور و مذاکرات عمومی ما بر مساله حل‌وفصل مهاجران افغانی در ایران تاکید و قرار شد همه افرادی که در کشور ما حضور دارند به‌دقت ثبت‌نام شوند و دو دولت بتوانند تصویب کنند تا افرادی که می‌خواهند در ایران حضور پیدا کنند چه برای فعالیت اقتصادی و کاری و چه برای تحصیل و مسایل علمی؛ در چارچوب روادید و به‌طور قانونی این تردد انجام گیرد.» روحانی گفت‌: «در زمینه مساله مواد مخدر قرار شد هم، همکاری اطلاعاتی و هم همکاری عملیاتی در مقابل باندهای قاچاق انجام دهیم و هم برنامه‌ریزی و‌کارهای زیر‌بنایی در زمینه مساله زراعت صورت گیرد تا این منطقه و ازجمله دو کشور دوست و همسایه بتوانند از این معضل نجات پیدا کنند.»


ایران محصولات افغانستان

را ترانزیت می‌کند

رییس‌جمهور گفت: موضوع دیگری که مورد توافق دو طرف است بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری در منطقه به‌ویژه در مرز میان ایران و افغانستان است که باید همکاری‌های اطلاعاتی و در موارد لزوم با هماهنگی، همکاری‌های عملیاتی داشته باشیم. روحانی افزود: ما البته در زمینه امنیت کل منطقه مذاکراتی باهم داشتیم، باید دو کشور به کشورهای دیگر منطقه یاری کنیم زیرا معضلاتی که امروز در منطقه وجود دارد اختصاص به یک کشور ندارد و به‌تدریج کل منطقه را فرا می‌گیرد و به کمک یکدیگر برای حل‌وفصل مسایل منطقه نیاز داریم. رییس‌جمهور گفت: امروز اراده سیاسی در دو دولت، برای همکاری‌های اقتصادی و امنیتی وجود دارد و در این سفر در تهران وزرای مربوطه در این زمینه باهم مذاکره خواهند کرد و ما این مسایل را تا حل‌و‌فصل نهایی ادامه می‌دهیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی فعالیت‌ها دو یا سه‌جانبه است گفت: «برخی فعالیت‌ها میان ایران و افغانستان؛ برخی میان ایران و افغانستان و هندوستان؛ برخی میان ایران و افغانستان و چین؛ برخی میان ایران و افغانستان و تاجیکستان؛ ایران و افغانستان و ترکمنستان و ایران و افغانستان و کل همسایگان دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه باید صورت گیرد که کلیت این مسایل را دنبال می‌کنیم.» رییس دولت یازدهم ادامه داد:«آماده همکاری با افغانستان برای ترانزیت محصولات این کشور به کشورهای هدف هستیم.»


برگشت مهاجران به افغانستان

برنامه دولت افغانستان است

بعد از صحبت‌های روحانی، اشرف‌غنی نیز به تشریح اهدافی که در این سفر تعقیب می‌کند پرداخت. رییس‌جمهور افغانستان گفت: «روابط ملت ایران و افغانستان تاریخی و طولانی است و ابعاد مختلفی دارد و تاکید ما این است که فصلی نو در این روابط ایجاد و مشکلات به‌طور اساسی مطالعه و رفع شود.» اشرف‌غنی تاکید کرد: باید از فرصت‌ها برای همکاری‌های دو و چندجانبه برای تبدیل منطقه از وضع خطر به صلح، ثبات و رفاه استفاده شود و ما امروز با خطر جدی و اشکال تروریسم، وحشت و بربریت مواجهیم و روزانه قربانی می‌دهیم. رییس‌جمهور افغانستان فرهنگ و عقاید مشترک دو کشور را اساس همکاری‌های همه‌جانبه دانست و از میهمان‌نوازی ایران از مهاجران افغانی قدردانی کرد. اشرف‌غنی؛ برگشت رضایتمندانه، تدریجی و اساسی مهاجران افغانی از ایران را از برنامه‌های دولتش دانست که وزیر مهاجران این کشور آن را پیگیری خواهد کرد.


تبدیل افغانستان به محور ترانزیت و انرژی

رییس‌جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «افغانستان به محور ترانزیت و مرکز تجاری و انرژی بدل خواهد شد و معادن ما در دنیا بی‌نظیر و آب و زمین ما بی‌نهایت مفید است.» اشرف‌غنی گفت: «کار ما این است که اراده سیاسی را به اقدامات عملی، زمانی و مکانی بدل کنیم تا فضای اعتمادسازی از طرح به عمل مبدل شود و این موضوع ایجاب می‌کند که مسایل عمده طبقه‌بندی و در چارچوب محدوده‌های زمانی به‌صورت تدریجی اما اساسی حل‌وفصل شود.» وی ابراز امیدواری کرد همکاری دو کشور که مبتنی بر روابطی پنج‌هزارساله است پایدار و بادوام باشد. اشرف‌غنی همچنین مشارکت دو کشور برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را محور دیگری از گفت‌وگو و توافقش با روحانی دانست. رییس‌جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از میهمان‌نوازی مردم شریف ایران، از رییس‌جمهور ایران برای سفر به کابل دعوت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر