توصیه محرمانه به شورای شهر

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۹۴

گروه راه و شهرسازی| 

دیروز در سومین جلسه علنی شورای شهر ششم، مراسم تودیع و تقدیر از پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار شد. در این مراسم، حناچی گزارشی از چالش‌ها و چشم‌اندازهای شهر تهران ارایه کرد. سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این معاونت گزارشی را به اعضای شورای شهر ارایه کرد. نشست علنی دیروز دو مصوبه نیز داشت. یکی تصویب دو فوریت تقویم کاری این شورا تا پایان سال و دیگری تصویب دو فوریت و کلیات طرح الزام شهرداری تهران به تهیه سند تغییر و تحول شهر.  در حاشیه نشست علنی دیروز اما مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران به نامه ارسال شده از سوی سازمان بازرسی به شورای شهر تهران و شوراهای استان تهران واکنش نشان داد. چمران در جمع خبرنگاران درباره نامه سازمان بازرسی اظهار کرد: این نامه محرمانه است و نباید درباره آن توضیح دهم. در این نامه به شرایط کسانی که می‌خواهند شهردار شوند، اشاره شده و توضیحاتی که در حد مسائل اصلی بوده را یادآوری و توصیه کرده‌اند که آنها رعایت شود. وی در پاسخ به اینکه پاسخ شورای شهر به این نامه چیست، گفت: اینگونه نامه‌ها مسائل داخلی است و پاسخ نمی‌خواهد. البته این نامه برای کل شوراهای استان تهران ارسال شده است. همچنین در این نامه اسمی از شخصی نیامده است. چمران در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر تهران با سران سه قوه دیداری را انجام خواهد کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: فعلا برنامه‌ای نداریم. او افزود: سازمان بازرسی نامه توصیه‌ای همیشه دارند و در مسائل مختلف شرایط احراز و مدارک را برای شهرداری‌های استان تهران و وزیر کشور ارسال می‌کنند. چمران گفت: بازرسی کل کشور اخیرا نامه‌ای فرستاده برای وزیر کشور که وزیر کشور به شهرداری‌ها ارایه دهند و نامه استان تهران هم برای روسای شهرهای استان است. در این حال، احمد صادقی عضو شورای ششم شهر تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص طی شدن مراحل قانونی انتخاب شهردار تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو هفته آینده با هماهنگی‌های انجام شده با مجلس و دولت، آقای زاکانی به عنوان شهردار رسما کار خود را آغاز کند.

     مخالفت با بلندمرتبه‌سازی بی‌برنامه 

پیروز حناچی، شهردار سابق تهران اما در مراسم تودیع و معارفه خود که صبح دیروز در صحن شورای شهر برگزار شد، به ارایه گزارش عملکرد شهرداری تهران پرداخت و گفت: کاهش واگذاری تراکم بدون برنامه و خارج از طرح تفصیلی در این دوره از مدیریت شهری محقق شد. مدیریت شهری دوره پنجم با بلندمرتبه‌سازی مخالف نبود چرا که یکی از عارضه‌ها در کلان‌شهرها کمبود زمین است و راه‌حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه‌سازی است. او ادامه داد: اما مدیریت شهری دوره پنجم با بلند مرتبه‌سازی بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه‌سازی را به تصویب رساند و آن را ابلاغ کرد. شهردار سابق تهران به اقدامات صورت گرفته در حوزه مترو اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامه‌های پیشین بود. حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه در این دوره به بهره‌برداری رسید. او به دو لایحه حوزه مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این دوره مجلس تعیین تکلیف شوند چرا که منابع پایدار شهرداریها یکی از موضوعات مهم در شهرها محسوب می‌شوند.

     دولت باید در حل مشکل حمل و نقل  کمک کند

شهردار سابق تهران همچنین در حاشیه صحن علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص حل معضل حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: موضوع حمل و نقل تهران یک موضوع حاکمیتی است. تا قبل از شرایط کرونا به‌طور روزانه حدود ۵ میلیون نفر از حمل و نقل عمومی تهران استفاده می‌کردند و در شرایط کرونایی حدود ۲ و نیم میلیون نفر استفاده می‌کنند. او با تاکید بر اینکه حل این معضل فقط به عهده شهرداری تهران نیست، گفت: مخصوصا با توجه به شرایط ارزی که نوسانات قیمت ارز باعث می‌شود اقلامی مانند واگن و اتوبوس بسیار گران‌تر از قبل تهیه شود، چرا که شرایط تحریم هم اثرگذار است. موضوع ساده‌ای نیست و اعتقاد دارم که دولت برای حل این موضوع حتما باید به شهرداری تهران کمک کند. شهردار سابق تهران در پاسخ به اینکه بعد از شهرداری تهران در چه سمتی فعالیت خواهد کرد؟ گفت: بنده استاد دانشگاه تهران هستم و به دوران تدریس بازمی گردم.

     باید هر سال هزار دستگاه اتوبوس  اضافه می‌شد

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز صبح دیروز عملکرد حوزه حمل و نقل را در صحن شورا گزارش کرد. او با اشاره به اینکه نواقصی در حوزه تجهیزات مترو داریم گفت: تلاش کردیم تا اقدامات لازم برای تامین تجهیزات صورت گیرد.

 

ارسال نظر