تازه خبر

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۱

صادرات 800 کیلوگرم خاویار در سال 93

ایسنا معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته یک تن خاویار تولید شد که حدود 800کیلوگرم آن به کشورهای مختلف با قیمت متوسط کیلویی 1200یورو (4.4میلیون تومان) صادر شد و بیش از 3.5میلیارد تومان ارزآوری از محل صادرات این محصول عاید کشور شد.

حسین عبدالحی، از افزایش سه برابری تولید خاویار پرورشی در سال‌جاری خبر داد و گفت: در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی و افق برنامه ششم توسعه طرحی را برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور تهیه کردیم تا بتوانیم در پایان این برنامه به 10هزار تن تولید گوشت و 100 تن خاویار برسیم.

وی افزود: در سال‌جاری باتوجه به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌یی پرورش خاویار، درصددیم تولید این محصول را به حدود سه تن افزایش دهیم. البته رسیدن به تولید سه تن خاویار باتوجه به رصد دقیق این ماهیان پرورشی در برنامه سال گذشته نیز بود اما امیدواریم امسال بتوانیم تولید خاویار را نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش دهیم.


کشت جایگزین برنج در استان‌های غیرشمالی چیست

ایسنا یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن جلوگیری از کشت برنج در مناطق غیرشمالی کشور تاکید کرد که دولت باید به فکر کشاورزانی که تاکنون در مناطقی غیر از شمال کشور برنج کشت می‌کردند، باشد تا نوع کشت خود را عوض کنند.

عباس پاپی‌زاده گفت: باتوجه به اینکه در بخش کشاورزی با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم، سیاست‌گذاری صحیح نخستین گامی است که باید به آن توجه کنیم. باید آمایش سرزمینی صورت گیرد تا مشخص شود در چه مناطقی مواد اولیه تولید شامل آب، خاک و دما را داریم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های درستی که برای کشاورزی پایدار باید درپیش بگیریم این است که مزیت‌ها را در مناطق مختلف شناسایی کنیم. مثلا در شمال کشور آب به اندازه کافی وجود دارد؛ درحالی که در مناطق جنوبی، مرکزی و استان‌هایی مثل یزد، کرمان و اصفهان کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مقرون به‌صرفه نیست. در این مناطق باید محصولاتی با نیاز آبی کم کشت شود و کشت محصولات گلخانه‌یی در دستور کار قرار گیرد.


همه فعالان طب سنتی باید مجوز بگیرند

فارس معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: آیین‌نامه ساماندهی ارایه‌کنندگان خدمات طب سنتی تا آخر اردیبهشت در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ می‌شود و براساس آن همه فعالان این عرصه باید در آزمونی که نیمه دوم سال برگزار می‌شود، شرکت کنند و مجوز بگیرند.

محمود خدادوست گفت: ساماندهی فعالان و ارایه‌دهندگان خدمات طب سنتی مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت در این عرصه است که امسال حتما انجام می‌شود و همه فعالان این عرصه باید مجوز بگیرند. وی گفت: آیین‌نامه ساماندهی ارایه‌دهندگان طب سنتی تدوین شده، مراحل نهایی تصویب را معاونت حقوقی وزارت بهداشت می‌گذارند و احتمالا تا پایان اردیهشت امسال ابلاغ می‌شود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: بعد از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه مرحله فراخوان، ثبت‌نام و برگزاری آزمون برای صدور مجوزها انجام می‌شود، به این ترتیب چند ماهی برای آماده شدن فعالان این عرصه برای شرکت در آزمون فرصت داده می‌شود.

وی گفت: آزمون فراگیر طب سنتی وزارت بهداشت احتمالا در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود و افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه و ارایه خدمات طب سنتی به مردم هستند باید کف و حداقل نمره لازم را مطابق آیین‌نامه کسب کنند.

خدادوست ادامه داد: ساماندهی ارایه‌کنندگان خدمات طب سنتی در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است زیرا افراد زیادی بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند در این حوزه دخالت می‌کنند و بعضا تخلفاتی نیز انجام می‌دهند که می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر