اتصال ریلی ایران و عراق

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۶

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری مناقصه پروژه خط‌آهن خرمشهر - بصره به طول ۲۰کیلومتر درهفته آینده گفت: پل فنی و بسیار زیبا از سوی ایرانی‌ها به طول ۷۰۰متر روی اروندرود ساخته می‌شود. عباس آخوندی با بیان دستاوردهای سفر یک‌روزه خود به بصره و دیدار با مسوولان عراقی گفت: در این سفر، ساخت پل روی اروندرود و اتصال شبکه راه‌آهن ایران به عراق در دستور کار طرف ایرانی و عراقی قرار گرفت. در توافق‌های انجام شده، پل فنی و بسیار زیبا از سوی ایرانی‌ها به طول ۷۰۰متر روی اروندرود ساخته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجا که خواست عراقی‌ها در ساخت این پل، فراهم شدن زمینه کشتیرانی در آبراهه اروندرود است، لازم است که عرشه یک دهنه به‌طور کامل روی یک دهنه بچرخد بنابراین کار بسیار فنی و مهم است.

وی حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط‌آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل و پیگیری موضوع را دستور کار سفر خود به بصره خواند و افزود: با همکاری عراق، طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر امسال عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده‌اند، آغاز می‌شود. به گزارش مهر، وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طرف عراقی نیز از سفر پیشین وزیر حمل و نقل عراق به ایران تا امروز، کار طراحی احداث خط‌آهن را به انجام رسانده و محل ایستگاه‌ها را مشخص کرده و بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط‌آهن را نیز فراهم کرده است. آخوندی گفت: در سفر به بصره عراق محل استقرار کارگاه‌ها نیز مشخص و صورتجلسه همکاری با وزیر حمل و نقل عراق امضا شد که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دو جانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگی مستمر در آن مشخص شده است. وی همچنین از عراق به عنوان شریک تجاری ایران در مبادلات بین‌المللی یاد کرد و افزود: روزانه کالاهایی نظیر سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی از ایران به عراق صادر می‌شود و امیدواریم که با راه‌اندازی این خط‌آهن، مبادلات بین‌المللی دو طرف افزایش یابد. آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روزانه حدود ۵۰۰ کامیون از مرز شلمچه به عراق تردد می‌کند، گفت: در روزهای معمولی روزانه حدود ۲هزار و بیش از پنج هزار نفر در روزهای اوج سفرها به عتبات عالیات عزیمت می‌کنند.

آخوندی همچنین با بیان نبود ترمینال مسافری در این منطقه اظهارکرد: دستور شروع ساخت ترمینال مسافری صادر شد، طراحی‌های به انجام رسید، مناقصه آن برگزار شد و از امروز نیز عملیات اجرایی ترمینال مسافری در منطقه شلمچه آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین برضرورت ساخت ترمینال مسافری برای تامین آسایش و رفاه زایران ایرانی و عراقی تاکید کرد. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از خارج‌سازی شناورهای غرق شده در اروندرود به عنوان دیگر موضوع مورد مذاکره با طرف عراقی یاد کرد و گفت: براساس تفاهم حدود ۱۴مغروقه در اروندرود و۱۰مغروقه از کارون خارج می‌شود. آخوندی با بیان دیدار طرف عراقی از کارگاه ایرانی برای انجام این مهم گفت: امیدواریم انجام این کار برای رونق فعالیت‌های تجاری بندرخرمشهر و اشتغال مردم منطقه موثر باشد.


ساخت پل استراتژیک

بنابراین گزارش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته پس از بازدید از روند ساخت ادامه خط ریلی شلمچه بصره گفت: عراقی‌ها ساخت حدود ۳۲کیلومتر از این خط ریلی را بر عهده دارند و شرکت‌های ایرانی نیز موظف به ساختن پل استراتژیک و متصل‌کننده خط ریلی از ایران به عراق هستند. آخوندی با اشاره به اینکه شرایط اجرای نهایی پروژه از سوی طرف ایرانی و عراقی کاملا مهیاست، افزود: امیدوارم مناقصه این طرح هفته آینده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شود و ۲۰ماه پس از آن خط ریلی شلمچه بصره به بهره‌برداری برسد. وزیر راه و شهرسازی متصل شدن عراق به شبکه ریلی آسیایی از طریق ایران را مهم ارزیابی و تاکید کرد: این موضوع سبب سودآوری برای دو کشور خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر