طرح وام ارزان دولت برای تعاونی‌ها

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۷


مهر| یک مقام مسوول در وزارت کار با اعلام اینکه سازمان مدیریت در حال تخصیص منابع ارزان‌قیمت به شبکه تعاونی‌های کشور است گفت: شورای عالی توسعه تعاون در استان‌ها تشکیل جلسه خواهد داد.

البرز محمدی درباره میزان ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها، حل مشکل نقدینگی، افزایش ظرفیت تولید و میزان اشتغال ایجادشده در این بخش گفت: هم‌اکنون ۱۰۲هزار واحد تعاونی در گرایش‌‌های مختلف فعالیت می‌کنند که نیمی از آنها در حوزه تولید فعال هستند.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه با اعلام پرداخت ۹۳‌میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی به تعاونی‌‌ها اظهارداشت: این تسهیلات از ۳محل به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود. هم‌اکنون ۲۴هزار و ۳۰۰واحد تعاونی تولیدی در حوزه کشاورزی، ۱۷‌هزار و ۵۰۰واحد تعاونی بخش صنعت و معدن، ۱۷‌هزار واحد در حوزه فرش، ۱۲۰۰واحد در حوزه معدن، ۱۷۰۰واحد در حوزه عمرانی و ۱۷۰۰واحد در بخش تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان فعالیت می‌کنند. طی ۲سال گذشته نه‌تنها هیچ‌کدام از تعاونی‌های تولیدی غیرفعال نشده‌اند، بلکه ۳‌هزار واحد تعاونی جدید به این بخش اضافه شد. هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاون بسیار پایین‌‌تر از سایر بخش‌هاست، در‌حالی‌که اثرگذاری آن بیشتر است. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طی یک‌سال گذشته تلاش می‌کنیم تا واحدهای فعال تعاونی‌های تولیدی را توانمند کرده و از طریق پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت مشکلات سرمایه در گردش آنان را برطرف کنیم.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه از ۳‌هزار واحد تولیدی بخش تعاون که طی سال۹۳ ایجاد شده است ۱۲۰۰واحد از آن در حوزه کشاورزی فعال شده‌اند افزود: تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی در حوزه دام، طیور، محصولات گلخانه‌یی و شیلات تاسیس شده‌‌اند و ۱۳‌هزار عضو در کنار ۱۴‌هزار فرصت شغلی اضافه شد. ۱۳۰۰تعاونی در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است. از این تعداد ۱۲‌هزار عضو جدید و ۱۷‌هزار فرصت شغلی به‌وجود‌آمده و علاوه بر آن با ایجاد ۵۰۰تعاونی در سایر گرایش‌ها پیگیر استفاده بیشتر از ظرفیت این بخش اثرگذار هستیم. وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر ایجاد تعاونی‌‌های جدید، آیا تقویت تعاونی‌‌های تولیدی فعلی که پیش از این تشکیل شده‌‌اند دنبال می‌شود یا خیر؟ گفت: در کنار افزایش تعداد واحدهای تولیدی تعاونی به بررسی وضع موجود و توانمندی این بخش اقداماتی انجام شده تا ظرفیت ایجادشده حفظ شود. مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه در مورد نحوه ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها گفت: با ۹۳‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده ۴‌هزار و ۲۰۰نفر به ظرفیت اشتغال کشور اضافه شدند. درمجموع ۴۴۵‌میلیارد تومان تسهیلات از ۳روش منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و وجوه اداره‌شده پرداخت شد. این میزان در سال۹۲ حدود ۲۸۵‌میلیارد تومان بود که در سال۹۳ از رشد قابل‌توجهی برخوردار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر