حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۵

گسترش تعاونی‌های‌ مرزنشین برای مقابله با قاچاق

فارس| رییس اتاق تعاون ایران ضمن اشاره به اینکه درصورت گزارش حتی یک مورد تخلف درباره تعاونی‌های مرزنشین تا حد انحلال آنها پیش خواهیم رفت، درباره پتانسیل‌های موثر آن در مقابله با قاچاق گفت: از ظرفیت‌های قانونی این بخش غفلت شده است.

بهمن عبداللهی، با تشریح 4اقدام موثر در حوزه جلوگیری از واردات قاچاق با استفاده از پتانسیل‌های بخش تولید تعاونی‌ها اظهار داشت: انجام واردات قانونی و جلوگیری از قاچاق کالا در کنار استفاده از ظرفیت‌های تولید ملی برای افزایش اشتغال علاوه بر مزایای پرداخت حقوق دولتی به اقتصاد ملی کمک زیادی می‌کند. کشور قطعا از واردات بی‌نیاز نخواهد بود. بخشی از مواد اولیه و کالاهای موردنیاز باید با تدبیر دولت وارد شوند و دراختیار تولید‌کنندگان و گردش فعالیت بنگاه‌ها قرار گیرد.

وی درباره واردات بی‌رویه تصریح کرد: در این بخش از واردات تولید ملی نیازهای داخل کشور را تامین می‌کند و در شرایط فعلی نیازی به ورود کالاهای غیرضروری نیست، چراکه مشابه بسیاری از کالاهای وارداتی با توان رقابتی در داخل تولید می‌شوند.

عبداللهی تهدید تولید ملی و کاهش فرصت‌های شغلی را از مهم‌ترین اثرات واردات بی‌رویه عنوان کرد و گفت: بخشی از ارز کشور که می‌تواند در سایر موارد زیرساختی هزینه شود، بدون اینکه سودی برای کشور داشته باشد، صرف واردات بی‌رویه می‌شود. قطعا از دو جهت هم به لحاظ هزینه‌کرد، ارز و هم تهدید تولید داخلی آسیب‌ خواهیم دید. می‌توان با اعمال محدودیت‌ برای واردات و افزایش تعرفه آنان ورود کالاهای غیرضرور به داخل کشور را محدود کرد تا توجیه اقتصادی نسبت به تولیدات داخلی باکیفیت نداشته باشند.

رییس اتاق تعاون ایران درمورد واردات قاچاق و تاثیر آن بر نظام اقتصادی کشور که فارس درباره آن سوالاتی پرسید، گفت: قاچاق کالا واقعا ضربات سنگینی به تولید وارد می‌کند که در دو بخش قابل ارزیابی است، ابتدا اینکه حقوق دولتی پرداخت نمی‌شود و دوم هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. یکی از راهکارهایی که در این زمینه همواره به دولت ارایه کرده‌ایم و تجارب خوبی در آن وجود دارد، بهره‌گیری از ظرفیت‌ تعاونی‌های مرزنشین و جلوگیری از قاچاق و قانونمند کردن آن است که به‌عبارت دیگر تعیین مسیر شفاف و قابل دسترس در اقتصاد خواهد بود.

عبداللهی در پاسخ به این پرسش که درصورت تخلف تعاونی‌های مرزنشین و انجام واردات به شکل غیرقانونی چه ابزارهای نظارتی وجود دارد و اینکه آیا چنین پدیده‌یی در میان این تعاونی‌ها گزارش شده است یا خیر، گفت: ابزار نظارتی برای شناسایی واردات غیرقانونی توسط تعاونی‌های مرزنشین بسیار دقیق و قابل رهگیری است و درصورت تخلف تا ابطال مجوز و حتی انحلال تعاونی پیش خواهیم رفت و در این زمینه هیچ‌گونه چشم‌پوشی نمی‌کنیم. وی علاوه بر این تاکید کرد که حتی یک مورد تخلف در این زمینه گزارش نشده و درصورت گزارش یا مشاهده برخوردهای جدی صورت می‌گیرد. رییس اتاق تعاون ایران با انتقاد از عدم استفاده از پتانسیل‌های تعاونی‌های مرزنشین در امر واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری تصریح کرد: تجربه در سال‌هایی که از این ظرفیت استفاده شده کاملا نشان می‌دهد که برای جلوگیری از قاچاق و واردات قانونی این تعاونی‌ها موثر خواهند بود و امیدواریم در سال‌های پیش ‌رو دولت نسبت به این بخش از تعاونی‌ها توجه ویژه‌یی نشان دهد.


تحول اقتصاد با سرمایه‌های اندک

ایسنا| استاندار هرمزگان گفت: با استفاده از بخش تعاون می‌توان سرمایه‌های اندک و کوچک افراد را تبدیل به اقیانوسی کرد که اقتصاد کشور را متحول کند.

جاسم جادری در نشست ستاد عالی هماهنگی و توسعه تعاون استان، افزود: اقتصاد تعاونی برای گسترش عدالت اجتماعی به‌وجود آمده ولی هیچ‌کدام از بخشنامه‌های دولت و قانون‌های مربوطه به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. اکنون 70درصد اقتصاد در دست دولت بوده و مابقی آن در دست بخش خصوصی است و بخش تعاون در اقتصاد کشور تنها حدود 8 تا 10درصد سهم دارد.

براساس برنامه پنجم توسعه، تعاونی‌ها باید 25درصد سهم اقتصاد کشور را دردست داشته باشند اما تا هدف تعیین شده فاصله زیادی باقی‌مانده و ازسوی دیگر تا پایان زمان این برنامه فرصت چندانی وجود ندارد. جادری به تعاونی‌های غیرفعال در هرمزگان، اشاره و اضافه کرد: باید برای حل مشکلات این تعاونی‌ها چاره‌یی اندیشیده شود. همچنین بانک‌ها برای حمایت از بخش تعاون و تعاونی‌ها نقش مهمی برعهده دارند و باید تسهیلات موردنیاز آنها را فراهم کنند. باید برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی کار و تلاش بیشتر کرد و مردم برای تحقق این هدف باید وارد عرصه اقتصادی شوند که یکی از راه‌های آن، توسعه بخش تعاون است. حرف زدن به تنهایی هیچ مشکلی را حل نکرده و باعث افزایش مشکل می‌شود و لازم است نسبت به ارتقای جایگاه تعاونی‌ها تلاش عملی انجام داد.


لزوم نگارش برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور

فارس| رییس فراکسیون تعاون مجلس با اشاره به آغاز نگارش برنامه ششم توسعه کشور از مردادماه به برگزاری نشست‌ها در مورد توسعه تعاون گفت: موضوع تعاون به‌طور جدی در دستور کار 240 نماینده عضو فراکسیون قرار

خواهد گرفت.

ایرج ندیمی، با اشاره به اینکه فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی 240 نماینده عضو دارد، اظهار داشت: این فراکسیون طی سال گذشته نشست‌های مختلفی برگزار کرد که نتایج آن اصلاح ساختار با قانون تعاون بود. برای توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی در حمایت‌های مختلف با وزرای مرتبط اقتصادی به‌ویژه ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشست‌های مختلفی برگزار کردیم تا در برنامه ششم توسعه کشور به بخش تعاون توجه ویژه‌یی شود.

ندیمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه تعاون حضور حداکثری اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در اتاق تعاون ایران بود، گفت: در دولت‌های قبلی و فعلی جلساتی برای گسترش فرهنگ تعاون و حمایت‌های قانونی برگزار شد که نتایج آن ملموس بود.

رییس فراکسیون تعاون مجلس درباره زمان تدوین برنامه ششم توسعه و راهکارهای فراکسیون 240نفری تعاون مجلس شورای اسلامی برای ارتقای سطح تعاون تاکید کرد: افزایش سهم تعاون در اقتصاد طبق اهداف که همان 25درصد است، باتوجه به آمادگی نهادهای مرتبط و وجود قوانین راهگشا امکان‌پذیر است. باتوجه به اینکه در سال پایانی برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور قرار داریم، در برنامه ششم موضوع تعاون به‌شکلی عمیق‌تر مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.


تعرفه ۲۰۰ درصدی واردات فرش

فارس| رییس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های فرش دستباف روستایی بااشاره به اقدام موثر دولت و مجلس در تعیین تعرفه ۲۰۰درصدی برای واردات فرش که منجر به حفظ اشتغال این بخش شد، گفت: مواد اولیه تولید فرش به‌دلیل کیفیت پایین داخلی از خارج وارد می‌شود.

محمد بهاروند بااشاره به اینکه طبق مصوبات دولت و مجلس حتی یک متر فرش به‌صورت قانونی وارد کشور نمی‌شود، اظهار داشت: تعرفه واردات فرش 200درصد تعیین شده است که برای واردکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

وی بااشاره به اینکه این اقدام منجر به حفظ اشتغال موجود در کشور و کمک به تولید ملی شد، تصریح کرد: هم‌اکنون چین به‌عنوان یکی از رقبای تولید فرش به‌دلیل بازار خوبی که توسط تولید‌کنندگان داخلی پس از افزایش تعرفه واردات ایجاد شد، تولیدات خود را به یک‌پنجم رسانده است.

رییس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های فرش دستباف روستایی با بیان اینکه تسهیلات به تولید‌کنندگان و تعاونی‌های فرش دستباف روستایی به‌صورت پراکنده پرداخت می‌شود، گفت: این تسهیلات از طریق صندوق مهرامام رضا (ع) باتوجه به دستورالعمل مشخصی ازسوی دولت پرداخت می‌شود که اقدام ارزشمندی است.

وی همچنین تاثیر واردات قاچاق بر تولید کشور را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: در صورتی که قاچاق کالا به داخل کشور کنترل نشود، بسیاری از فرصت‌ها و مزیت‌های شغلی داخل از بین رفته و تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بهاروند در رابطه با واردات مواد اولیه ضروری برای تولید فرش دستباف داخل کشور گفت: ورود مواد اولیه هزینه‌های سربار زیادی برای تولید‌کنندگان دارد و طبق آمار موجود 60 تا 70درصد از ابریشم موردنیاز توسط واردات تامین می‌شود. تولیدات داخلی به لحاظ کیفیت و مرغوبیت پاسخگوی نیاز تولید‌کنندگان نیست و براین اساس دولت باید تدبیری اندیشیده و به نیاز داخلی پاسخ دهد.

رییس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های فرش دستباف روستایی با ارایه راهکاری در زمینه تولید ملزومات موردنیاز درحوزه فرش گفت: دولت در دوره‌یی برای تامین نیازهای تولید‌کنندگان فرش از طریق وزارت جهاد کشاورزی در شرق گیلان بخشی از نیازها را برطرف کرد، اما رفته‌رفته این اقدام هم به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: ‌متاسفانه یکی از مشکلات عدم تولید محصولات با کیفیت توسط تولید‌کنندگان داخلی است و تا زمانی که کیفیت به این بازار برنگردد، مجبوریم از خارج کشور تامین کنیم. در بیشتر مواقع سعی داریم از تولیدات داخلی برای فرش استفاده کنیم، اما به‌دلیل کیفیت پایین و عدم مرغوبیت از کالاهای چینی درجه یک نیازها تامین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر