رینگ جهانی

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۳

گندم ممتاز در معاملات آتی

در اروپا خبرها حاکی است که بورس یورونکست پاریس قرارداد آتی جدیدی را با عنوان قرارداد آتی گندم ممتاز راه‌اندازی کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» تفاوت این قرارداد با قراردادهای قبلی گندم استانداردهای بالاتر گندم مورد معامله در این قرارداد است.

بورس شیکاگو که سال گذشته شاخه اروپایی خود را در لندن راه‌اندازی کرده، به‌عنوان رقیبی سرسخت در بازار آتی گندم اروپا برای بورس یورونکست به‌شمار می‌رود و باتوجه به افت محصول گندم امسال فرانسه، بورس یورونکست تحت فشار شدیدی برای رقابت با همتای امریکایی خود در بازار اروپاست.

نخستین قرارداد این محصول در ماه مارس منتشر و سررسید تحویل آن ماه سپتامبر (شهریور-مهر) خواهد بود. در همین حال، بورس بین‌قاره‌یی نیز اعلام کرده به‌زودی و پس از تایید نهاد ناظر، 50قرارداد آتی و اختیار جدید روی کالاهای گروه انرژی منتشر خواهد کرد. تسویه و پایاپای این قراردادها در سامانه اروپایی این بورس یعنی ICE Clear Europe انجام می‌شود.


افزایش قیمت قراضه ترکیه

قیمت خرید قراضه حاصل از بازیافت کشتی در بازار داخلی ترکیه ٥ دلار هر تن با توجه به بهبود بازار واردات بالا رفته است.

قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ اخیرا بین ٢٦٣ تا ٢٦٥دلار هر تن بوده و قیمت فعلی قراضه حاصل از بازیافت کشتی در ترکیه ٢٦٥دلار هر تن است که ٥ دلار از هفته قبل بالاتر است.

برخی از کارخانه‌ها قیمت خرید قراضه حاصل از بازیافت خودرو را نیز بالا برده‌اند که در این راستا قیمت بین ٢٦٥ تا ٢٧٥دلار هر تن است که در مواردی تا ١٢دلار رشد داشته است.


بهبود تولید فولاد در امریکا

هفته گذشته تولید فولاد خام امریکا ١,٣درصد بالا رفته به یک میلیون و ٦٢١ هزار تن رسید. نرخ بهره‌وری کارخانه‌ها نیز از 67.7 درصد به 68.8 درصد افزایش یافت. از اوایل مارس تاکنون نرخ بهره‌وری صنعت فولاد امریکا زیر ٧٠درصد بوده است. میزان تولید هفته گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ٢٠١٤ معادل ١٢درصد پایین‌تر است.

از ابتدای سال جاری میلادی نیز ٢٤میلیون و ٨٠٠هزار تن فولاد خام در امریکا تولید شده که ٦,٧درصد نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.


قراضه به روایت شاخص‌ها

آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ حدود ٢دلار هر تن بهبود داشته به ٢٦٣دلار هر تن رسید. افزایش جزیی فعالیت بازار روز‌های اخیر مشهود شده است. شاخص قیمت فوق نسبت به ٤هفته قبل تا ٣دلار هر تن بالا رفته است.

در تایوان شاخص قیمت قراضه وارداتی خلوص ٢٠-٨٠ افت ٩دلاری داشته است. کسی خریدار نیست و کارخانه‌ها خود را برای محدودیت‌های مصرف برق در این زمان از سال آماده می‌کنند.

در بازار داخلی امریکا متوسط قیمت قراضه خرد شده ثبات داشت و نسبت به ٤هفته قبل ٤دلار بالاتر است.

در هند نیز قراضه کانتینری خرد شده کمی بالا رفته به ٢٩٢دلار هر تن رسید. تقاضا بهتر شده ولی بازار هنوز در نوسان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر