کاهش ارزش معاملات و یادآوری روزهای تلخ بورس

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۵

گروه بورس هاشم آردم

بورس تهران در سال94 با شروعی توفانی اغلب فعالان بازار سرمایه را به روزهای خوش امیدوار کرد. اما رفته‌رفته و با مبهم شدن فضای مذاکرات، دادوستد این روزهای بورس تهران روزهای بد سال93 را یادآوری می‌کند. ارزش معاملات در این برهه، روزبه‌روز آب می‌شود و به روزهای بد نزدیک می‌شود. روز گذشته ارزش معاملات با ریزش بیشتری مواجه شد تا به 230میلیارد تومان برسد.

چنانچه این روند ادامه یابد، باید منتظر روزهای انتظار و خاموشی که در سال93 رخ داد، باشیم. حقیقت این است که شروع روند صعودی قیمت‌ها به حدی شدید بود که هر سرمایه‌گذاری را به آینده‌یی درخشان امیدوار می‌کرد. اما با اتفاقات مختلفی که در این روزها رخ داد، امیدها رفته‌رفته به یاس تبدیل می‌شود.

کارشناسان بازار سرمایه عقاید مختلفی درباره دلایل ریزش بازار دارند. برخی معتقد هستند که سازمان بورس با تشدید عرضه‌های اولیه و ترغیب سازمان خصوصی‌سازی به عرضه سهم‌های خود باعث شد که نفس بازار بریده شود و رشد قیمت‌ها ادامه‌دار نباشد. برخی دیگر از نگاه کوتاه‌مدت فعالان بازار سرمایه و شناسایی سودهای مقطعی گله‌مند بودند. بسیاری معتقد هستند که سرمایه‌گذاری در هر بازاری با این نرخ‌های سود سپرده بانکی، معقول نیست و لذا نرخ سود سپرده‌ها باید تنزل یابد. اما نگاهی به بازارهای موازی از قبیل سکه و ارز و مسکن نشان می‌دهد که دلیل اصلی ریزش بازار سهام هیچ‌‌کدام از این مسایل نیست. شواهد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران و نتیجتا بورس تهران به‌عنوان ویترین اقتصاد کشور، همچنان به مذاکرات هسته‌یی گره خورده‌ است. رشد نرخ ارز و طلا و رکود در بازار مسکن، نشانه‌هایی از همین ماجرا هستند. پس از آنکه دلار حدودا 10درصد اصلاح شد و به زیر 3200تومان آمد، حالا آرام آرام به همان سطح اولیه خود باز می‌گردد. با توجه به اینکه بازار سهام در ایران همواره با اندکی تاخیر خود را اصلاح می‌کند، دور از ذهن نیست اگر منتظر باشیم که شاخص کل بورس تهران دوباره به سطح ابتدای سال خود بازگردد.

نکته دیگری که این روزها کمتر بدان توجه می‌شود، افتی است که شاخص کل احتمالا از محل ریزش قیمت‌های قریب‌الوقوع نمادهای پالایشگاهی متحمل خواهد شد. در آن زمان است که آثار سلیقه‌یی برخورد کردن سازمان بورس مشخص می‌شود. اقدام سازمان بورس در بازگشایی این نمادها، اگرچه اقدامی شجاعانه بود، اما سلیقه‌یی برخورد کردن سازمان در آینده‌یی نزدیک می‌تواند دامن‌گیر بازار سرمایه شود. نخستین اشکال این بازگشایی‌ها، عدم شفافیت سناریو‌های مختلفی است که این شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود قرار داده‌اند. در ثانی، این شرکت‌ها پیش‌بینی خود را از سود سال94 ارایه نداده‌اند که باتوجه کاهش شدید قیمت نفت، انتظار می‌رود بسیار پایین‌تر از سود سال93 باشد. لذا به‌نظر می‌رسد که صرف‌نظر از مذاکرات هسته‌یی، احتمالا بازار سهام در آینده‌یی نزدیک، با یک سونامی دیگر مواجه خواهد شد. پس از انتشار پیش‌بینی‌های پالایشگاه‌ها از روند سودآوری در سال94، قطعا قیمت این سهم‌ها ریزش خواهد کرد و شاخص را دستخوش افت چشمگیر خواهد کرد. درحال حاضر نیز نشانه‌هایی از ریزش قیمت سهام این گروه مشاهده می‌شود. سهام پالایشگاه نفت بندرعباس پس از مدت‌ها قرار گرفتن در صف خرید و قرار گرفتن در دستورالعمل رفع گره معاملاتی و در نهایت رشد قیمت 60درصدی پس از بازگشایی، حالا سه روز کاری است که در صف فروش قرار دارد و از 717تومان به 650تومان تنزل قیمتی را تجربه کرده است. لذا باز هم بازار سرمایه، قربانی سلیقه‌یی برخورد کردن سازمان بورس شده است.


آمار معاملات

براین اساس در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران سهامداران بیش از 597میلیون سهم را دست به دست کردند. در معاملات دیروز بیش از 597میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک‌هزارو390 میلیارد ریال در 77هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد.

شاخص بورس با رشد 11واحدی به عدد 68هزارو465 رسید. گفتنی است نمادهای کشتیرانی و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص ثبت کردند. همچنین نمادهای پالایش نفت بندرعباس، مخابرات، ملی مس، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک پارسیان بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشتند. شاخص شناور آزاد 40واحد بالا رفت. همچنین شاخص بازار اول درحالی افت 113واحدی داشت که شاخص بازار دوم 808واحد رشد کرد. برترین گروه‌های صنعتی دیروز نیز خودرو، بانک‌ها و گروه فنی مهندسی بودند.

همچنین شاخص‌های حمل‌ونقل، محصولات فلزی و انبوه‌سازی بیشترین رشد را داشتند. در بازار دیروز حمل‌ونقل خلیج‌فارس، صنایع ریخته‌گری، ماشین‌سازی اراک، تولید مواد اولیه داروپخش، سرمایه‌گذایری صنعت نفت، کشتیرانی و نورد آلومینیوم بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در مقابل بیشترین کاهش قیمت‌ها متعلق به نمادهای شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، فنرسازی زر، پتروشیمی آبادان، نیروکلر، سرمایه‌گذاری ملت، فرآورده‌های نسوز آذر و پالایش نفت بندرعباس بود.

طولانی‌ترین صف‌های خرید نیز متعلق به نمادهای پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سایپا دیزل، صنایع آذرآب، کشتیرانی، خدمات انفورماتیک و پتروشیمی شازند بود.

سهامداران برای خروج از سهام شرکت‌های پالایشگاه نفت بدرعباس، پتروشیمی فناوران، سیمان قائن، سیمان دورود، حفاری شمال، گل‌گهر و توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز صف‌های فروش طولانی تشکیل دادند. در پایان بانک صادرات و پارس‌خودرو بیشترین حجم معاملات و مپنا و پالایش نفت بندرعباس بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی بهشهر، سرمایه‌گذاری ملت، مارگارین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، شرکت افست جهت برگزاری مجامع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره- عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، شرکت صنایع سرماآفرین جهت تشکیل جلسه هیات‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، شرکت آبسال جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.


فرابورس

همچنین دیروز ضمن معامله 163میلیون و830هزار ورقه بهادار، ارزش معاملات فرابورس از یک‌هزارو126 میلیارد ریال گذشت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، معاملات 25فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس، با خریدوفروش 163میلیون و830هزار ورقه بهادار به ارزش یک‌هزارو126میلیارد و250میلیون ریال پایان یافت.

بیشترین حجم معاملات در روز گدشته مربوط به خریدوفروش 37میلیون و170هزار ورقه بهادار فولاد هرمزگان جنوب و بیشترین ارزش معاملات در اختیار پالایش نفت لاوان با رقم 65میلیارد و660میلیون ریال بود.

امروز درحالی که آیفکس ضمن افزایش 9واحدی به عدد 756واحد رسید، بیشترین افزایش قیمت به سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان و بیمه کارآفرین اختصاص یافت و سهام شرکت‌ پالایش نفت تهران، زاگرس و جم بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند. در آن سوی بازار هم، سهام شرکت‌های صنعتی مینو، معادن مس تکنار و بیمه اتکایی ایرانیان با بیشترین افت قیمت مواجه شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت 106هزارو230 ورقه اجاره سه‌‌ماهه امید معامله شد و بیشترین حجم معاملات ETFنیز به صندوق سرمایه‌گذاری کاریس با معامله 46هزار سهم اختصاص یافت.

همچنین، در بازار اوراق تسهیلات مسکن، همه نمادها کاهش قیمت داشتند و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن در جریان معاملات دیروز با قیمت 73 تا 79هزارتومان دست به دست شد.

براساس این گزارش، ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت فروشگاه‌های زنجیره ایدیاکو ایرانیان و شرکت تکادو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و شرکت صنعتی بهپاک جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر