آشپزی فردا

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۴


تولید پیاز مهربان بدون اشک

دانشمندان ژاپنی با استفاده از فناوری پیشرفته، یک نسخه بدون اشک از پیاز را تولید کرده‌اند که آشپزی را ساده‌تر خواهد کرد. این محققان توانسته‌اند تولید ماده قدرتمندی که پیاز در زمان بریده‌شدن منتشر می‌کند را غیرفعال کنند که در نتیجه، گازهای تندی که عامل به اشک‌ افتادن چشم می‌شوند، کاهش می‌یابد. پس از بریده شدن پیاز، یک واکنش شیمیایی باعث تولید ماده پروپنتیال‌اس‌اکسید می‌شود. این ماده، آنزیم سنتازی را تشکیل می‌دهد و مسوول تحریک غدد چشم و تولید اشک است. این واکنش همچنین باعث ایجاد تیوسولفات می‌شود که عطر و طعم متمایز پیاز را به‌وجود می‌آورد. گروه غذاهای خانگی در ژاپن و تولیدکننده این فناوری، یک پیاز را طی فرآیندی مورد بمباران یون‌های تحت تابش قرار دادند و موفق شدند تا سطوح آنزیم را کاهش دهند. محققان این شرکت در سال 2013 توانسته بودند جایزه ایگ‌نوبل را برای کشف خود در مورد فرآیند بیوشیمیایی عامل به گریه افتادن افراد توسط پیاز دریافت کنند. ایگ‌نوبل جایزه‌یی است که به دستاوردهای مسخره اعطا می‌شود. هنوز تصمیمی در مورد تجاری‌سازی این پیاز بدون اشک در سال جاری گرفته نشده است.


دست‌های روباتیک آشپزی می‌کنند

محققان انگلیسی یک جفت دست روباتیک ابداع کرده‌اند که می‌تواند از پاک و خرد کردن مواد لازم تا هم زدن و روغن ریختن برای طبخ غذا را انجام دهد.

این جفت دست روباتیک که توسط محققان شرکتی انگلیسی ابداع شده از سال 2017 به عنوان بخشی از یک آشپزخانه با فناوری پیشرفته (های‌تک) به فروش می‌رسد. این آشپزخانه پیشرفته که شامل اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی است، حدود 10هزار یورو قیمت خواهد داشت. محققان شرکت حدود 18 ماه را صرف ابداع این دست‌های روباتیک کردند. هر یک از این دست‌ها با 24 موتور، 26 میکروکنترلر و 129 حسگر هدایت می‌شوند. به گفته مبتکران این دست‌های روباتیک، آنها می‌توانند تقریبا هر کار لازم برای درست کردن یک غذای ساده خانگی تا معجون استادانه یک آشپز بین‌المللی را انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر