دیروز تمام شد

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۳


وال‌استریت ژورنال

رای سودان در میان بایکوت حزب‌های مخالف- زنی رای خود را روز دوشنبه در نخستین روز انتخابات ریاست‌جمهوری کشور سودان به صندوق انداخت؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود نتیجه‌اش ادامه پیدا کردن حکومت عمر ال بشیر باشد.

روسیه تحریم ارسال سلاح به ایران را برداشت - کرملین روز دوشنبه تحریم خود برای ارسال یک سیستم دفاعی قدرتمند موشک‌های زمین به هوا را برداشت و باعث به وجود آمدن انتقادهای تند و تیز از سوی کاخ سفید و رژیم صهیونیستی شد. قانونگذاران امریکایی از فرصت این اعلامیه روسیه استفاده کردند و به این کشور و چند کشور دیگر اخطار دادند که از تفاهمنامه جدید هسته‌یی امضاشده برای بستن قراردادهای تجاری سودمند جدید سوءاستفاده نکنند. مجلس سنای ایالات متحده قرار است این هفته گردهم‌ آیند و در مورد لایحه‌یی تصمیم بگیرند که می‌تواند به کنگره این اجازه را بدهد تا هرگونه تفاهمی که می‌خواهد برنامه هسته‌یی ایران را محدود کند، درازای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی، تایید، اصلاح یا از بین ببرد. حامیان این لایحه، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات می‌گویند برداشتن تحریم موشک‌های اس-300 توسط روسیه می‌تواند نخستین قدم توسط کشورهای مختلف برای آزمودن تحریم‌های ایالات متحده در زمینه مبادلات سلاح با ایران باشد.


نیویورک تایمز

اعضای بلک‌واتر برای کشتن عراقی‌ها زندان طولانی مدت دریافت کردند - چهار سرباز امنیتی سابق سازمان بلک‌واتر روز دوشنبه تک‌تک جلوی قاضی فدرال با لباس‌های یک‌تنه آبی‌رنگ و زنجیر به پاهای‌شان حاضر شدند و برای نخستین‌بار از زمان تیراندازی مرگبار سال 2007 در عراق تا به حال به صورت عمومی صحبت کردند. این افراد جزو چند نگهبان امنیتی خصوصی امریکایی بودند که روز شانزدهم سپتامبر سال 2007 در میدان نیسور شهر بغداد آتش گشودند. آنها ماه اکتبر گذشته به خاطر جنایت‌های زمان جنگ به قتل 14عراقی غیرمسلح متهم شدند، اما روز دوشنبه حتی با وجود اینکه می‌دانستند احتمالا باقی زندگی‌شان را در زندان سپری خواهند کرد، ادعای بی‌گناهی کردند. نیکولاس‌ ای اسلتن یکی از تک‌تیراندازهای سابق ارتش که با شلیک یک گلوله به مغز مرد جوانی که در تقاطع خیابان ایستاده بود درگیری را آغاز کرده بود، گفت: حکم اشتباه است. می‌دانید من بی‌گناه هستم قربان. با این حال قاضی به‌شدت مخالف بود و او را به حبس ابد محکوم کرد و به سه فرد دیگر نیز حکم‌های 30ساله داد.


واشنگتن‌پست

روبیو «رهبران گذشته» را مردود خواند- سناتور مارکو روبیو پسر مهاجران کوبایی که تنها چهارمین سال خود در سنا را تجربه می‌کند، شب دوشنبه با اعلان رسمی کمپین ریاست‌جمهوری خود، لقب رهبری که بهترین شخص برای هدایت کشور به سمت «قرن جدید امریکایی» است را به خود داد. او هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق کشور که روز یک‌شنبه به طور رسمی کمپین خود را معرفی کرده بود، به سخره گرفت و او را «رهبری متعلق به دیروز که قول بردن ما به سمت گذشته را می‌دهد» خواند و گفت: دیروز تمام شد. هیچ‌وقت به آن بازنخواهیم گشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر