خاموشی نویسنده ضدسرمایه‌داری ادبیات اروگوئه

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۱

مازیار معتمدی

ادواردو گالئانو نویسنده اروگوئه‌یی و از مخالفان رژیم سرمایه‌داری، در ۷۴سالگی درگذشت. این نویسنده مشهور که در زمینه ادبیات و روزنامه‌نگاری شناخته شده بود و از منتقدان سیاسی علیه بی‌عدالتی بود، بیش از ۳۰ عنوان کتاب در کارنامه‌اش داشت اما بیش از همه برای کتابی شناخته می‌شد که با عنوان «رگ‌های گشوده امریکای لاتین: پنج قرن غارت بی‌دریغ» به بهره‌برداری از امریکا لاتین توسط قدرت‌های اروپایی و امریکا می‌پرداخت. این کتاب که سال۱۹۷۱ منتشر شد، یک‌دهه ازسوی حکومت دیکتاتوری حاکم ممنوع و به‌عنوان اثری ضداستعماری و ضدسرمایه‌داری شناخته می‌شد. این کتاب که از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در این حوزه است، همان کتابی است که مورد توجه هوگو چاوز رییس‌جمهور فقید ونزوئلا نیز واقع شد و او یک نسخه از آن را در دیدارش با پرزیدنت اوباما در سال۲۰۰۹ به وی اهدا کرد. با این کار این کتاب بلافاصله وارد فهرست پرفروش‌ها شد و بیش از یک‌میلیون نسخه در سراسر جهان فروش کرد.

با این حال آقای گالئانو بسیاری از طرفدارانش در جناح چپ را نیز مثل منتقدانش مات و مبهوت کرد زیرا اعلام کرد: این کتاب اثر ضعیفی بود و دیدگاه‌های امروز وی درباره موقعیت بشر بسیار رشدیافته‌تر از آن چیزی است که در کتاب ارایه کرده بود و نگاهی بسیار پیچیده‌تر به مسایل دارد.

او همان سال در نمایشگاه کتاب برزیل اعلام کرد: اصلا نمی‌توانم این کتاب را دوباره بخوانم و از آن خیلی دلسرد هستم. این نثر که به دیدگاه چپ سنتی تمایل دارد امروز بسیار رنگ باخته و اصلا نمی‌توانم چنین چیزی را تحمل کنم.

وی که از نوجوانی به روزنامه‌نگاری روی آورد، پس از کودتایی که در کشور شد به زندان افتاد و بعد به تبعید در آرژانتین رفت. او سال۱۹۸۵ با ایجاد فضایی دموکراتیک‌تر به کشورش بازگشت و به انتشار چندین مجله هفتگی کمک کرد. وی تا آخر عمر به اندیشه‌های چپ وفادار بود و آثارش با پاسخ‌هایی ازسوی نسل تازه نویسندگان و هنرمندان کشورش روبه‌رو می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر