اخبار

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۵

سیاست تک‌نرخی کردن ارز فعلا اجرا نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با رییس کل و هیات عامل بانک مرکزی گفت: در این جلسه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد فعلا برنامه تک نرخی کردن ارز اجرا نمی‌شود.

ناصر عاشوری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با رییس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک اظهارکرد: در این جلسه سامانه‌های الکترونیکی که بانک مرکزی راه‌اندازی کرده به اعضای کمیسیون معرفی شد.

وی افزود: آقای سیف گزارشی درخصوص بازرسی، نظارت، کنترل شعب در بانک‌های خصوصی و دولتی، بحث جلوگیری از اضافه شدن شعب بانک‌ها و ساماندهی موسسات بدون مجوز را ارایه داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص بازار ارز گفت: در این جلسه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد فعلا برنامه تک نرخی کردن ارز اجرا نمی‌شود. این سیاست بعد از به وجود آمدن ثبات در فضای اقتصادی اجرا خواهد شد.

عاشوری با اشاره به توضیحات رییس کل بانک مرکزی گفت: با این توضیحات اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در سال جاری بعید است.


ادامه ریزش قیمت‌ اونس ارز و سکه

گروه بانک و بیمه صرافان بازار ارز و سکه روز سه‌شنبه نرخ هر دلار امریکا را با 25تومان افت نسبت به روز دوشنبه سه‌هزار و 325تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 9هزار تومان کاهش 956هزار تومان تعیین کردند.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته هر یورو در بازار آزاد با 45تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه سه‌هزار و 580تومان و هر پوند نیز با 16تومان افت قیمت 4هزار و 890تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم با 9هزار تومان افت نسبت به روز دوشنبه 956هزار تومان به خریداران عرضه شد.

هر نیم سکه نیز با 10هزار تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه 511هزار تومان و هر ربع سکه نیز با 3هزار تومان افت قیمت 278هزار تومان فروخته شد.

هر سکه یک گرمی نیز با 2هزار تومان افت 190هزار تومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار نیز با هزار تومان افت 97هزار و 900تومان قیمت خورد.

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با 8دلار افت به 1190دلار سقوط کرد درحالی که تقویت ارزش دلار قیمت طلا را به زیر 1200دلار رسانده و قیمت‌ها به‌دلیل احتمال افزایش نرخ بهره بیش از این نیز کاهش خواهد یافت، طلا امروز برای پنجمین جلسه در 6جلسه اخیر افت کرد.

اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو نشان می‌دهد که بانک مرکزی امریکا هنوز گزینه افزایش نرخ بهره تا ماه ژوئن را منتفی نمی‌داند. افزایش نرخ بهره در امریکا که نخستین‌بار در حدود یک دهه اخیر به‌شمار می‌رود، جذابیت دارایی‌هایی نظیر طلا را کاهش می‌دهد. تقویت ارزش دلار که ناشی از افزایش احتمال افزایش نرخ بهره در امریکاست یکی از عوامل اصلی تضعیف قیمت طلا بوده است.

جیانگ شو، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «چرخه ارزش بالای دلار هنوز تمام نشده است. ما درمورد قیمت امسال طلا چندان خوش‌بین نیستیم.»

سیتی گروپ اعلام کرد، پیش‌بینی خود از متوسط قیمت طلا برای سال2015 را از 1220دلار به 1190 دلار کاهش داده است.

جیانگ که پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا با نزدیک شدن به پایان سال2015 به رقم 1100دلار نزدیک شود، گفت: اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد نرخ بهره را در ماه ژوئن افزایش ندهد، طلا سه ماهه فعلی را به‌خوبی پشت‌سر خواهد گذاشت؛ اما وقتی بانک مرکزی امریکا در اواخر امسال اقدام به افزایش نرخ بهره کند، فلز زرد همچنان درمعرض ریسک کاهش قرار خواهد داشت.


بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی را واگذار می‌کنند

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اموراقتصادی و دارایی گفت: در لایحه قانونی که هم‌اکنون در شورای نگهبان درحال بررسی است، بانک‌ها باید ظرف سه سال سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی را واگذار کنند.

به گزارش شادا معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اموراقتصادی و دارایی با تاکید بر نقش بانک‌ها به عنوان واسطه وجوه بین سپرده‌گذاران و فعالان اقتصادی گفت: در لایحه قانونی که هم‌اکنون در شورای نگهبان درحال بررسی است، بانک‌ها باید ظرف سه سال سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی را واگذار کنند.

محمد پاریزی با بیان اینکه بنگاه‌ها بخشی از اقتصاد ملی است در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: به عنوان یک سیاست کلی باید عارضه بنگاه‌داری بانک‌ها درمان شود و مدیریت این بنگاه‌ها به فعالان اقتصادی سپرده و امکان دسترسی آنها به منابع بانک‌ها فراهم شود.

وی تاکید کرد: بانک‌ها به عنوان واسطه تامین وجوه سپرده‌گذاران و فعالان اقتصادی برای کارآفرینی و کسب وکار هستند و نباید خود بانک‌ها به بنگاه‌داری بپردازند.


موسسه اعتباری نور مجوز بانکی گرفت

گروه بانک و بیمه با موافقت دکتر سیف، ریاست کل بانک مرکزی، نامه ثبت تاسیس موسسه اعتباری نور صادر و به اداره ثبت و موسسه اعتباری نور ارسال شد.

به گزارش روابط عمومی این موسسه، موسسه اعتباری نور پس از ثبت، مجوز فعالیت بانکی از بانک مرکزی دریافت خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر