برای صادرات دارو از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۱

گروه کلان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت تولید و مصرف داروهای داخلی در کشور، گفت: باید برای صادرات دارو از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم چرا که مصرف دارو در دنیا روندی فزاینده دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در مراسم پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران که در دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان وی و همچنین مسوولان سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: صنعت دارویی یکی از سه صنعت سودآور دنیاست و صنعت ژنریک دارویی نیز به هفت صنعت شاخص دنیا تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: بنابراین می‌توان در حوزه سیاست‌گذاری دارویی دو رویکرد سیاست رفاهی و اجتماعی دولت و همچنین تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده را پیگیری کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع دارو را از دو دیدگاه سلامت عمومی و تولید ملی مورد بررسی قرار داد و اضافه کرد: امروزه دارو بیش از گذشته با زندگی روزمره مردم گره خورده به‌طوری که همواره بخشی از سبد هزینه خواربار مردم از هر گروه و تحصیلاتی که باشند به دارو اختصاص داده شده و این موضوع با سبک زندگی جدید و فرهنگ جامعه، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

ربیعی به تحقیقی که در سال1389 درخصوص تبلیغات در کانال‌های فارسی‌زبان انجام داده است، گفت: تبلیغات ترک اعتیاد و زیبایی تبلیغات گسترده شبکه‌های یادشده است و این امر نشان‌دهنده تغییر ذایقه ایرانیان در مصرف دارو، بازار و جهت‌گیری‌های آن است. وی با اشاره به تغییر مفهوم کیفیت در میان ایرانیان، افزود: کیفیت به یک مفهوم ذهنی تبدیل شده و این درحالی است که کیفیت در گذشته با رضایت سنجیده می‌شد اما در یک تعریف ساده، هر جایی که انسان احساس رضایتمندی کند، یعنی کیفیت وجود دارد. متاسفانه همین مفهوم ذهنی از کیفیت، موجب شده مثلا برخی از پزشکان یا داروخانه‌ها به بیمار بگویند «این دارو ایرانی‌اش هم هست اما» و همین «اما» خود موجب جهت‌گیری مصرف‌کننده خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در مورد غذا و دارو نباید خطر کنیم و مصرف‌کنندگان را با یک رضایت ذهنی و بدون دخالت دولت به حال خود بسپاریم. معتقدم در موضوعی که به سلامت مردم مرتبط است دولت باید ورود پیدا کند زیرا هزینه‌های ناشی از بی‌توجهی به این امور، اجتماعی است و نسل‌های آینده نیز از آن متضرر خواهند شد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که بالاتر رفتن کیفیت داروهای ایرانی به همین همایش محدود نشود و دستاورد این نوع همایش‌ها باید در حوزه سیاست‌گذاری و جهت‌گیری‌ها موثر باشد و اطمینان‌بخشی برای مردم به‌همراه بیاورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر