ایران انتظار دارد «اس300» را امسال از روسیه تحویل بگیرد

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۵

گروه ایران

یک روز پس از لغو ممنوعیت فروش موشک اس300 به ایران توسط روسیه که بسیاری از کارشناسان آن را نخستین بازخورد مثبت تفاهم هسته‌یی سوییس دانسته‌اند، علی شمخانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایران انتظار دارد این سامانه دفاعی امسال تحویل ایران شود. پوتین با این فرمان، دستور «دیمیتری مدودف» رییس‌جمهوری سابق روسیه را لغو کرد که با وجود پرداخت مبلغ قرارداد خرید اس300 از سوی ایران به‌دلیل محدودیت تسلیحاتی قطعنامه1929 تحویل این سامانه را غیرقابل اجرا خوانده بود. روز گذشته علی شمخانی در روسیه اعلام کرد که ایران انتظار دارد این سامانه را امسال تحویل بگیرد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر واکنش‌های بین‌المللی درباره ابعاد گوناگون این ماجرا روی خروجی رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت که هرکدام براساس درک خود از شرایط ارتباطی دوطرف به تحلیل پرداختند. وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش مقامات این رژیم به خبر تحویل اس۳۰۰ به ایران گفت که تحویل این سامانه به ایران نتیجه مشروعیت‌بخشیدن به ایران در تفاهم هسته‌یی لوزان است.


ایران تهدید علیه هیچ کشوری نیست

بلافاصله پس از دستور پوتین، وزارت امور خارجه روسیه بیانیه‌یی در این زمینه صادر کرد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور هم گفت: تحویل این سامانه در پی پیشرفتی صورت می‌گیرد که روز دوم آوریل در مذاکرات هسته‌یی ایران با گروه1+5 در لوزان صورت پذیرفت. وی تاکید کرد: فروش و تحویل این سامانه به ایران، خطر و تهدیدی علیه هیچ کشور دیگری نیست. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه اس300 به‌سرعت تحویل ایران خواهد شد.


دیدار شمخانی با پوتین

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به روسیه سفر کرده، پس از دیدار با دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. پوتین در جریان این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور کشورمان درخصوص لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس300 به ایران و تاثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه گفت: این تصمیم که امروز گرفته شد، دارای پیامی مشخص درخصوص ضرورت پایبندی همه کشورها به تعهدات‌شان است.

رییس‌جمهور روسیه با تمجید از سیاست اصولی ایران در زمینه تعامل سازنده با جهان افزود: همکاری نزدیک ایران با کشورهای 1+5 منشا شکل‌گیری اقدامات بزرگی شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در این ملاقات با قدردانی از نقش سازنده روسیه در تحولات سیاسی در سطح منطقه‌یی و بین‌المللی، تصمیم این کشور در موضوع لغو ممنوعیت واگذاری سامانه‌های پدافندی به ایران را اقدامی ارزشمند در مسیر توسعه همکاری‌های رو به توسعه دو کشور عنوان کرد. شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به توسعه یکجانبه‌گرایی و دخالت غیرقانونی در امور داخلی کشورهای مستقل که در قالب تشکیل ائتلاف‌های تصنعی و نمایشی رو به تزاید است، اظهار داشت: امروز کشورهای مدعی امنیت‌سازی با زیر پا گذاشتن کلیه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی منشا ایجاد ناامنی در جهان شده‌اند. وی تجاوز و حمله نظامی به کشور یمن و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی‌پناه را نمونه بارز بی‌توجهی به حقوق بین‌الملل و ارزش‌های انسانی و اخلاقی عنوان کرد.


خشم رژیم صهیونیستی و موضع دوپهلوی امریکا

بلافاصله پس از اعلام تحویل این سامانه، رژیم‌صهیونیستی تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس300 به ایران را محکوم کرد. وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش مقامات صهیونیستی به خبر تحویل اس۳۰۰ به ایران گفت: تحویل این سامانه به ایران نتیجه مشروعیت بخشیدن به ایران در تفاهم لوزان است. یک مقام دیگر صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با کانال۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد: تحویل سامانه اس300 به ایران توازن قدرت در منطقه را برهم خواهد زد. همچنین یک مقام نظامی امریکا نیز در واکنش به این لغو گفت: «این اقدام باعث افزایش قابلیت‌های نظامی ایران می‌شود.»


اس300 به چه کار می‌آید؟

اس300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد. اس300 پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشک‌های زمین‌به‌هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به‌شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان 100هدف و درگیری با 12هدف را دارد. روسیه در سال2007، قراردادی را برای فروش موشک‌های اس300 به ایران به ارزش 800میلیون دلار امضا کرد. مسکو در سال2010 و در پی قطعنامه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف‌کردن فروش سلاح به ایران که به بهانه برنامه انرژی هسته‌یی کشور تصویب شد، این قرارداد را معلق کرد.

پس از آن ایران علیه شرکت دولتی صادرات سلاح روسیه «روسوبورون اکسپورت» در دادگاه مصالحه و داوری ژنو اقامه دعوا کرد و روسیه نیز به ایران پیشنهاد یک مصالحه را داد که براساس آن سامانه موشکی دفاع هوایی آنتی2500 را به ایران تحویل دهد، اما ایران این پیشنهاد را رد و بر اجرای توافقنامه اصلی تاکید کرد. هم‌اکنون با توافق اولیه و شفاهی که در لوزان سوییس صورت گرفت و پنج عضو دایمی شورای امنیت به حقانیت برنامه هسته‌یی ایران اعتراف کردند، پوتین دستور تحویل این سامانه را صادر کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر