حیدر العبادی برای خرید سلاح به امریکا رفت

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۰

پس از ورود نخست‌وزیر عراق در راس هیاتی وزارتی به واشنگتن، یک منبع بلندپایه سیاسی اعلام کرد که حیدر العبادی در این سفر درباره خرید پهپاد و سلاح امریکایی مذاکره خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق، به گفته این منبع، العبادی تصمیم دارد پیشنهاد خرید محموله بزرگ تسلیحات سبک و سنگین ازجمله پهپاد و بالگردهای آپاچی و سلاح سبک به ارزش چندمیلیارد دلار را مطرح کند مشروط به اینکه ایالات متحده بپذیرد که باتوجه به اوضاع اقتصادی نابسامان عراق هزینه این سلاح به‌صورت اقساط درازمدت فروخته پرداخت شود.

این منبع گفته است که العبادی در پی تقویت و گسترش روابط عراق با ایالات متحده است و می‌خواهد مطمئن باشد که امریکا همیشه شریکی قابل اعتماد برای عراق خواهد ماند. گفته شده العبادی قصد دارد از این تجهیزات برای مقابله با گروه تروریستی داعش استفاده کند.

یک مسوول عراقی عالی‌رتبه نیز با تایید دیدار حیدر العبادی و باراک اوباما در این سفر ابراز امیدواری کرده که عراق تابستان سال‌‌جاری میلادی جنگنده‌های «اف 16» را از امریکا تحویل بگیرد. به گفته وی، احتمالا تحویل جنگنده‌ها در جولای و آگوست آتی صورت خواهد گرفت و این اقدام تحول مهم و پیشرفت جدی برای نیروهای مسلح عراق به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود، بغداد درخواست خرید 36جنگنده «اف 16» را که قیمت هر کدام به 65میلیون دلار می‌رسد به امریکا داده بود اما تحویل این جنگنده‌ها به دلایل امنیتی به حالت تعلیق درآمد. سفر العبادی به امریکا نخستین سفر وی از زمان برعهده گرفتن پست نخست‌وزیری عراق است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر