بیم و هراس از آینده بیت‌کوین

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۶۷
بیم و هراس از آینده بیت‌کوین

هر واحد ‌بیت‌کوین روز گذشته به محدود ۲۹ هزار دلار هم رسیده بود و این قیمت، حدود ۵۰ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی ۶۴,۸۲۹ دلاری ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) است. شماری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتالی با بررسی نمودارهای چند وقت اخیر بیت‌کوین نتیجه گرفته‌اند که الگوی صلیب مرگ در حال شکل‌گیری است. الگوی صلیب مرگ زمانی تشکیل می‌شود که میانگین کوتاه مدت (۵۰ روزه) میانگین بلندمدت (۲۰۰ روزه) را رو به پایین قطع کند. تغییرات قیمتی بیت‌کوین از آنجا اهمیت دارد که در حال حاضر چشم معامله‌گران سایر ارزهای دیجیتالی برای تعیین مسیر آتی به بیت‌کوین دوخته شده است. بانک مرکزی چین می‌گوید مؤسسات مالی نباید امکان معامله، نقل‌وانتقالات بانکی و پرداخت را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال فراهم کنند. بسیاری از کارشناسان از این ممنوعیت به عنوان علت سقوط قیمت ‌بیت‌کوین یاد می‌کنند. بانک مرکزی چین روز دوشنبه به موسسات مالی مهم این کشور گفت با افزایش احساسات منفی نسبت به بازارهای ارز دیجیتال، تسهیل تراکنش‌های ارز مجازی را متوقف کنند. بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای گفت بانک‌ها نباید محصولات یا خدماتی چون معامله، نقل و انتقال و پرداخت را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال ارایه دهند. این بانک افزود آنها همچنین باید نسبت به شناسایی مبادلات ارز دیجیتال و حساب سرمایه معامله‌کنندگان خارجی اطمینان پیدا کنند و لینک پرداخت تراکنش‌ها را به‌موقع قطع کنند. پس از انتشار این اخبار، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یافت و برای اولین‌بار از ۲۳ مه (۲ خرداد)، ‌بیت‌کوین به ۲۹ هزار دلار و اتریوم به ۱۸۰۰ دلار رسید. اگرچه جهت‌گیری بانک مرکزی چین ضد ارز دیجیتال موضوع جدیدی نیست، اما بیانیه اخیر پس از رایزنی با بانک صنعت و تجارت چین، بانک کشاورزی چین، بانک سازندگی، بانک پستال سیوینگز، بانک صنعت و فناوری شبکه علی‌پی درباره این موضوع منتشر می‌شود. بانک مرکزی چین به هیاهوی ایجادشده پیرامون تراکنش‌های ارز دیجیتال اشاره و آنها را به عنوان ریسکی برای تراکنش‌های برون‌مرزی، پولشویی و چالشی برای نظم اقتصادی و مالی عنوان کرد. به گفته بانک مرکزی چین، موسسات مالی و بانک‌ها با انجام اقدامات لازم در راستای دستورالعمل‌های بانک مرکزی موافقت کرده‌اند. بانک پستال سیوینگز، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای جلوگیری از فعالیت‌های تجاری مرتبط با ارز دیجیتال اقداماتی انجام خواهد داد. به گفته کالین وو، روزنامه‌نگار، پلتفرم پرداخت علی‌پی و بانک کشاورزی چین نیز بیانیه‌های مشابهی منتشر کردند. این دستور بانک مرکزی چین پس از اعمال محدودیت‌های دولت بر فعالیت‌های مربوط به استخراج در استان سیچوان صورت می‌گیرد که بزرگ‌ترین منطقه استخراج ‌بیت‌کوین در جهان با استفاده از برق آبی است. چین ماه گذشته هم بازار ارز دیجیتال را دچار نوسان کرده بود و بار دیگر ممنوعیت خریدوفروش و استخراج ارز دیجیتال را تکرار کرد.

  مجری شبکه CNBC: تقریباً تمام بیت‌کوین‌هایم را فروختم

جیم کرامر، مجری مشهور برنامه تلویزیونی مد مانی در شبکه سی‌ان‌بی‌سی، گفته است که پس از ممنوع شدن استخراج ارزهای دیجیتال در چین، تقریباً تمام بیت‌کوین‌های خود را فروخته است. او همچنین به حمایت روانی ‌بیت‌کوین در سطح ۳۰ هزار دلار اشاره کرد و گفت که شاید این سطح موقعیت مناسبی برای خرید باشد. جیم کرامر اعلام کرد که بیشتر بیت کوین‌های خود را پس از ممنوع شدن استخراج ارزهای دیجیتال در استان سیچوان چین فروخته است. کرامر در گفت‌وگوی روز دوشنبه خود با برنامه اسکواک باکس شبکه سی‌ان‌بی‌سی، گفت که مشکلاتی اساسی برای ‌بیت‌کوین و قیمت آن به وجود آمده و همین امر سبب شده است تا روند کلی بازار این ارز دیجیتال نزولی شود. کرامر از مسائل مرتبط با پشتوانه واحدهای استیبل‌کوین تتر و ارتباط آن با بازار ارز دیجیتال، ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین و باج‌گیری هکرهای شرکت کولونیال پایپ لاین با استفاده از بیت‌کوین، به عنوان سه عامل نگران‌کننده برای آینده ارزهای دیجیتال نام برد. کرامر با اشاره به حمایت روانی ‌بیت‌کوین در سطح ۳۰ هزار دلار گفت: «۳۰ هزار دلار در نمای ۱ روزه. مراقب باشید، باید بیت‌کوین‌های خود را نگهدارید. شاید این سطح موقعیت مناسبی برای خرید باشد. کار من به آنجا نمی‌کشد. من تقریباً تمام بیت کوین‌های خود را فروخته‌ام و نیازی به آنها ندارم.»

   نسیم طالب: ‌بیت‌کوین به عنوان پول شکست خورده است

روزنامه‌نگار مشهور مالکولم گلدوِل، نسیم نیکلاس طالب نویسنده کتاب مشهور «قوی سیاه»، را مخالف اصلی وال استریت می‌دانست. اما شاید بهتر باشد او را مخالف اصلی ‌بیت‌کوین بنامیم. نسیم طالب زمانی از کاربران و حامیان سرسخت ‌بیت‌کوین بود، اما به‌تازگی به یک منتقد سرسخت ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. او در یک مقاله که اوایل این هفته منتشر شد، دلایل خود را برای این ادعا که ‌بیت‌کوین به عنوان پول، ذخیره ارزش و حتی یک فناوری نوین شکست خورده است، توضیح داد. طالب مقاله خود را با ابراز تردید در این ایده آغاز کرده که ‌بیت‌کوین در آینده‌ای نزدیک به ذخیره ارزش جهانی تبدیل می‌شود: «این ادعا که یک نوآوری مانند ‌بیت‌کوین می‌تواند از همان ابتدای ایجاد آن به «طلای جدید» تبدیل شود، خطای استدلال است. زیرا طلا به لطف یک وایت پیپر به‌صورت دستوری به چیزی که هست تبدیل نشده است؛ بلکه در طول قرن‌ها انتخاب رقابتی در برابر سایر روش‌های ذخیره، پرداخت و کالاهای کلکسیونی و به اعتبار گذشته آن تبدیل به ذخیره [ارزش] شده است. اقتصاد به عنوان شاخه‌ای از علوم اجتماعی توضیح می‌دهد که مفهوم پول اساساً مبتنی بر یک قرارداد اجتماعی است. این امر می‌تواند از طریق زور (مانند پول فیات) یا با تکامل تعاملات اجتماعی (مانند طلا) اتفاق بیفتد. اما در هر دو مورد، مدت‌ها زمان می‌برد تا جامعه به لحاظ فرهنگی تغییر کند. این انتظار که ‌بیت‌کوین ظرف چند دهه به چیزی برسد که طلا در طی هزاران سال به آن دست یافت، از دیدگاه علوم اجتماعی غیرممکن است.»

   بیت‌کوین نمی‌تواند به اندازه کافی پایدار باشد

نسیم طالب نقش ‌بیت‌کوین را به عنوان پول نیز زیر سوال برد. یکی از کارکردهای اصلی پول این است که به‌اندازه کافی پایدار باشد تا بتواند به عنوان یک واحد محاسبه عمل کند و این چیزی است که ‌بیت‌کوین در حال حاضر نمی‌تواند آن را محقق کند. نسیم طالب توضیح داد که بیان تعاملات اقتصادی صرفاً با قیمت ‌بیت‌کوین دشوار است: «برای اینکه افراد بتوانند به‌صورت مرتب کالاهای رایج را برحسب ‌بیت‌کوین خریداری کنند (یعنی قیمت بیت‌کوینی آن ثابت و معادل دلاری یا دیگر ارزهای فیات شناور باشد)، باید درآمدی داشته باشند که برحسب ‌بیت‌کوین ثابت باشد. چنین درآمدی باید از جایی، مثلاً از جانب یک کارفرما، بیاید. برای اینکه یک کارفرما بتواند حقوق را با مبلغ ثابت بیت‌کوینی پرداخت کند، باید درآمدی داشته باشد که برحسب ‌بیت‌کوین ثابت باشد. علاوه بر این، برای اینکه یک فروشنده بتواند یک بطری نوشابه را به یک نرخ ثابت ‌بیت‌کوین بفروشد، باید هزینه مواد خام و هزینه‌های سربار را با یک نرخ ثابت ‌بیت‌کوین پرداخت کند. در مورد عدم تطابق دارایی‌ها و تعهدات در یک ترازنامه هم باید همین‌طور باشد. همه اینها مستلزم این است که نوسان نرخ برابری ‌بیت‌کوین و دلار آمریکا به‌اندازه‌ای پایین باشد که قابل‌تحمل بوده و تغییرات آن ناچیز باشد. به بیان دیگر، در حال حاضر وقتی کسی با ‌بیت‌کوین خرید می‌کند، درواقع طرفین مبادله کالا را با استفاده از دلار به عنوان پول زیربنایی انجام می‌دهند. ایجاد قیمت‌های ثابت برحسب ‌بیت‌کوین دشوار است، زیرا توافق جهان‌شمولی پیرامون ارزش ‌بیت‌کوین در بازار وجود ندارند. این نوسان شدید درنهایت می‌تواند منجر به شکست ‌بیت‌کوین شود.»

 

ارسال نظر