مخالفت با افزایش 40 درصدی نرخ پروازهای داخلی

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۸۰
مخالفت با افزایش 40 درصدی نرخ پروازهای داخلی

گروه راه وشهرسازی|

دومین اقدام ایرلاین‌های داخلی برای افزایش قیمت بلیت پروازها طی 9 ماهه گذشته، با هشدار جدی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی عقیم ماند. شرکت‌های هواپیمایی به‌طور هماهنگ اقدام به افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی کرده‌اند، اما محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی از برخورد با ایرلاین‌های متخلف خبر داد. این در حالی است که قیمت بلیت پرواز به مشهد در آستانه میلاد امام رضا (ع) نایاب شده و برای تاریخ‌های اول و دوم تیر با افزایش 100 درصدی به قیمت یک میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گزارش «تعادل» جمعه ۱۸ مهر ماه 1399، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی برای اول آبان همان سال به بعد را منتشر کرد که بر اساس آن، بیشتر مسیرها در سقف قیمتی بالای یک میلیون تومان آن هم صرفاً برای مسیر رفت تعیین شده بود. ضمن اینکه در تعدادی از مسیرهای طولانی‌تر، قیمت به بالای ۲ میلیون تومان هم می‌رسید؛ به عنوان مثال مسیر رفت و برگشت تبریز-بندرعباس برای یک نفر، بیش از ۵ میلیون تومان هزینه داشت.

این افزایش قیمت در حالی در آستانه اعمال شدن بود که تنها ۴ ماه از آخرین اعمال تغییر نرخ نامه پروازی در خرداد سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها و مسافران هوایی از سوی شرکت‌های هواپیمایی گذشته بود. الزام شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها و اعمال محدودیت ظرفیت هواپیما و همچنین افزایش نرخ دلار به دلیل بالا بودن هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها به عنوان علل این افزایش عنوان شده بود. در همین چهارچوب، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز شنبه ۱۹ مهر ماه 1399 نرخ پایه محاسبه قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی را ۲۷ هزار تومان به ازای هر دلار اعلام کرده بود. با این حال، وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 9 مهر ماه سال گذشته پس از برگزاری جلسه مشترک با مدیران ایرلاین‌های داخلی اعلام کرد که پروازهای چارتر از ۲۵ مهر لغو شده است و ادامه نخواهد داشت و شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند. به این ترتیب، اگر چه وزارت راه و سازمان هواپیمایی با این نرخ‌های جدید مورد نظر انجمن شرکت‌های هواپیمایی موافقت نکردند اما از ابتدای آبان ماه سال گذشته، بلیت‌های هواپیماهای داخلی با نرخ‌های تازه و بالاتر انجام شد. در این میان، از 15 آبان 99 نرخ دلار در بازار آزاد ایران ریزش کرد و به حدود 25 هزار تومان یعنی حتی کمتر از ملاک نرخنامه جدید شرکت‌های هواپیمایی- رسید. با این حال، قیمت‌های جدید پروازها همچنان بدون تغییر ماند.  در همان روزها، وزیر راه وشهرسازی درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما با توجه به ریزش نرخ دلار گفت: در همان زمان که نرخ دلار رو به رشد بود با افزایش نرخ بلیت هواپیما مخالفت کردیم و اجازه افزایش قیمت را ندادیم و درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به انجام کار کارشناسی محول کردیم. وزارت راه و شهرسازی به موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت هواپیما و به ممنوعیت اقداماتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی تاکید داشت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به مخاطره می‌انداخت. با وجود اینکه قیمت قبلی بلیت هواپیما با ارز نیمایی با مبنای قیمتی 11 هزار تومان تعریف و تعیین شده بود، از مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم که متاثر از این جهش قیمت ارز تصمیم هیجانی اتخاذ نکنند و با صبر و حوصله و کارشناسی دقیق آن را بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش «تعادل» در نخستین روزهای آذر ماه سال گذشته، همزمان با غربالگری مکانیزه مسافران کرونایی در ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای و عدم فروش بلیت به آنها، ایرلاین‌های داخلی از وزیر راه و شهرسازی درخواست کردند که سقف 60 درصدی مسافرگیری در هواپیماها لغو شود، چرا که شیوع کرونا در کشور درآمد تمام شقوق حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای، دریایی و حتی درآمد حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ را کاهش داده بود. این در خواست از طریق مسوولان وزارت راه به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارایه شد اما در نهایت این ستاد درخواست یادشده را نپذیرفت و همچنان پروازها با 60 درصدی ظرفیت هواپیماها صورت می‌گیرد. در آخرین روزهای دی‌ماه سال گذشته، کرونا، مشکلات ارزی، فرسودگی ناوگان هوایی، بدهی‌های انباشته، پرداخت انواع عوارض به نهادهای مختلف و در نهایت پیشنهاد پرداخت 2 درصدی عوارض به اورژانس در لایحه بودجه 1400 عنان از کف ایرلاین‌های نیمه جان ربود. از همین رو، انجمن شرکت‌های هواپیمایی با هدف جلوگیری از زمین گیر شدن ناوگان هوایی به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های تهیه قطعات هواپیما از دولت خواست، عوارض 5 درصدی شهرداری روی بلیت پروازها را حذف کند و رعایت سقف 60 درصدی ظرفیت هواپیماها در دوران کرونا را بردارد، اما هیچ کدام از این درخواست‌ها تاکنون اجرا نشده‌اند. به گفته مسوولان انجمن هواپیمایی کشوری، با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها به افزایش 10 درصدی نرخ‌ها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کرده‌اند، اما درآمد شرکت‌های هو اپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، به این ترتیب اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد. به گفته مسوولان مربوطه، در حال حاضر 158 فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد که اگر نتوانیم موتور و قطعات آنها را تأمین کنیم، این هواپیماها هم زمین‌گیر می‌شوند. در کل، 328 فروند هواپیما داریم که برخی در چک هستند، برخی هم معطل موتور و قطعات هستند.

     افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی بود

دیروز اما ذیبخش درباره افزایش 40 درصدی قیمت پروازها اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت کاملاً مخالف است و ایرلاین‌ها باید قیمت‌ها را به نرخ‌های قبلی بازگردانند. در صورت ضرورت افزایش قیمت، حتماً باید در شورای عالی هواپیمایی مطرح شود و با نظر وزیر راه و شهرسازی در این باره تصمیم‌گیری صورت بگیرد. در زمان حاضر هیچ‌کدام از این مراحل طی نشده است و شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: سازمان هواپیمایی حتماً برخورد لازم را با ایرلاین‌های متخلف خواهد داشت.  وی اضافه کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند. در صورت ضرورت برای افزایش قیمت، این پیشنهاد حتما باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و نرخ‌ها در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی تغییر کند. شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برخورد لازم و کافی با آنها انجام خواهد شد.

     وزیر راه: افزایش قیمت بلیت نداشته‌ایم

دیروز همچنین محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگوی زنده با خبر رادیو با تکذیب برگزاری نشست شورای عالی ترابری در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار و شورای عالی هواپیمایی برای قیمت بلیت هواپیما، گفت: هیچ شرکت هواپیمایی و حمل و نقل ریلی حق افزایش قیمت بلیت را  ندارند.

     بلیت پرواز تهران-مشهد 

یک میلیون تومان شد 

افزایش 40 درصدی نرخ بلیت هواپیما در حالی صورت گرفته که بر اساس بررسی‌های میدانی، بلیت پرواز تهران-مشهد در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع) برای روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ نایاب شده و برای روزهای ۱ و ۲ تیرماه نیز با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. تا پیش از این قیمت بلیت تهران مشهد زیر ۵۰۰ هزار تومان و در بازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ اما برخی ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت یک طرفه این پرواز تا یک میلیون تومان و بالاتر کرده‌اند که به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها منجر شده است.

 

ارسال نظر