کاهش نرخ ارز به دنبال احتمال توافق تا پایان دولت روحانی

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۲۴
کاهش نرخ ارز به دنبال احتمال توافق تا پایان دولت روحانی

گروه بانک و بیمه|  محسن شمشیری |

صبح روز شنبه 29 خرداد 1400 قیمت دلار 24 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 29 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 660 تومان اعلام شد. اما بعد از اعلام خبری از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر رسیدن به توافق برای بازگشت امریکا به برجام و اجرای آن در دولت روحانی و همچنین اشاره چند مقام مسوول کشورهای مختلف در مذاکرات برای توافق نهایی، نرخ ارز نیز در ساعات عصر کاهش یافت و دلار به 23820 تومان رسید. به دنبال آن قیمت سکه نیز در ساعات عصر کاهش یافت و به 10 میلیون و 310 هزار تومان رسید.  ظریف گفت: احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت درباره برجام به توافق می‌رسیم. طبق اعلام فعالان بازار ارز و طلا صبح شنبه، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا 4 میلیون و 470 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 927 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 453 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 735 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 166 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

     کاهش قیمت طلا و سکه

دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت طلاو سکه در بازار اندکی کاهشی است.نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه انس جهانی طلا هزار و ۷۶۵ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌ فروش می‌رسد.

وی اظهار کرد: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود.در همین حال، نرخ ارز در بازار با افزایش اندک همراه است. هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۲۹۰ تومان فروخته می‌شود. 

      ظریف: احتمالا تا قبل از پایان کار دولت 

درباره برجام به توافق می‌رسیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی گفت‌وگویی با اشاره به روند فعلی مذاکرات «وین» برای احیای برجام گفت که احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی»، توافق حاصل خواهد شد.  ظریف در حاشیه «مجمع دیپلماسی آنتالیا» در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز تأثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام گفت که احتمال حصول توافق قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران وجود دارد. وی در این خصوص توضیح داد: «مذاکرات درباره برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما توافق حاصل شود. ما اواسط آگوست (اواسط مرداد) کنار می‌رویم (دولت را تحویل می‌دهیم) و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم».

ظریف در خصوص روند مذاکرات فعلی وین گفت: «من جدیدترین متن ویرایش شده توافق را ملاحظه کردم. متن خالص و خالص‌تر شده است. پرانتزها (موارد مورد اختلاف) در حال حذف شدن است.» رییس‌ دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر چه موانعی بر سر مسیر توافق نهایی درباره برجام باقیمانده است، گفت: «مانع اصلی باقیمانده مساله درک این موارد است. اکثر مشکلات مساله ادراک است. امریکا باید به این درک برسد که ایالات متحده طرفی بودند که با هدف این توافق را ترک کردند و هدف آنها نیز محقق نشد و هم‌اکنون که می‌خواهند به توافق بازگردند، نمی‌توانند هدفی را که از طریق جنگ اقتصادی به آن محقق نشدند، از طریق میز مذاکرات محقق کنند و امریکا باید به این درک برسد و می‌توانم بگویم که تاحدودی به این امر نزدیک شدیم اما به مقصد نرسیدیم.» مانع اصلی در مذاکرات وین، نحوه راستی‌آزمایی پایبندی امریکا به برجام است. ظریف در خصوص موانع باقیمانده در مذاکرات وین گفت: «مساله‌ای که باقی مانده است، این است که چطور ما اجرای تعهدات ایالات متحده را راستی‌آزمایی کنیم زیرا نحوه اجرای تعهدات ما توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود اما نحوه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات امریکا همچنان نامشخص است. ما حتی پس از خروج امریکا و یکسال پس از آن نیز به تعهدات خود پایبند بودیم. امریکا به تعهداتش پایبند نبود بنابراین طرفی که باید به ما اطمینان دهد، ایالات متحده است و این یک مانع در مسیر مذاکرات است و در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌شود.» محمدجواد ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد فعلی دولت «جو بایدن» در قبال ایران گفت: «فکر می‌کنم که دولت جو بایدن در حال حاضر به این درک رسیده است که سیاست‌های دولت دونالد ترامپ شکست خورده ا ست اما باز هم تلاش دارد از آن سیاست‌ها به عنوان اهرم استفاده کند و به همین دلیل است که مشکل ادراکی به وجود می‌آید. به نظرم آنها باید این حقیقت را کنار بگذارند که تحریم دارایی آنها است. تحریم‌، غیرقانونی است. متأسفانه کشورهای اروپایی مجبور شده‌اند که در مقابل سیاست‌های تحریمی امریکا تسلیم شوند اما به مفهوم آن نیست که این سیاست را قبول دارند و پذیرفته‌اند.» بایدن یک سیاستمدار جدی است و وی در قبال ایران واقع‌بینانه‌تر است و در مقایسه با ترامپ، ایران را بهتر می‌شناسد. ظریف سپس در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا به بایدن اعتماد دارند، گفت: «خیر، در دیپلماسی هیچ‌کس به بقیه اعتماد ندارد. اگر کسی به شما بگوید که من به همتای خود اعتماد دارد، دروغ گفته است. هیچ‌کس در دیپلماسی به دیگری اعتماد ندارد. در دیپلماسی باید راستی‌آزمایی کنید. باید اعتماد ایجاد کرده و قابل پیش‌بینی باشید. در دیپلماسی باید سیاست‌های خود را پیش ببرید نه اینکه به دیگری اعتماد کنید. دیپلماسی یک رابطه عاشقانه نیست».

      قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۵۳ درصد کاهش به ۱۷۶۴ دلار و ۱۶ سنت رسید. در حالی که به دنبال ارسال سیگنال‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو تقویت ارزش دلار ادامه دارد و این مساله جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را کاهش داده است، قیمت فلز زرد روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی طی بیش از یک سال گذشته قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.53 درصد کاهش به 1764 دلار و 16 سنت رسید. در این هفته قیمت طلا شاهد کاهش حدودا 6 درصدی بود.قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آگوست هم با 0.33 درصد کاهش به 1769 دلار رسید.قیمت فلز پالادیوم هم شاهد بیشترین افت از مارس 2020 تاکنون بود و نقره نیز افت هفتگی بیش از 7 درصدی را شاهد بود. فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد در نشست‌های ماه‌های آتی موضوع انقباضی کردن سیاست پولی را مورد بررسی قرار خواهد داد. بانک مرکزی امریکا همچنین پیش بینی کرد که نرخ بهره در سال 2023 میلادی افزایش یابد. عامل دیگری که سبب افت بیشتر قیمت طلا شد اظهارات جیمز بولارد، رییس فدرال رزرو سنت لوئیس بود که گفت، نرخ تورم قوی‌تر از حد انتظار بوده و انقباضی کردن سریع‌تر سیاست پولی یک پاسخ «عادی» به این اتفاق است. دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «باید دید که در هفته‌ها و ماه‌های آینده فدرال رزرو چه اقداماتی را جهت کاستن از خرید اوراق قرضه و بالا بردن نرخ بهره انجام می‌دهد.»

      ادامه بالا رفتن‌های دلار

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی صعودی باقی ماند.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۸۳ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۱ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۱۲۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۳۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۳ یوان چین اعلام شد. به گزارش رویترز، همزمان با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه می، ریان ورودی سرمایه خارجی به دمین اقتصاد بزرگ جهان کندتر از قبل شده است تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در پنج ماه نخست امسال به ۴۸۱ میلیارد یوان (۷۵.۳ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۳.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین افزایش در سرمایه‌گذاری خارجی طی این مدت مربوط به ژاپن با ۵۶ درصد بوده است.  وضعیت کرونا در کشورهای اروپایی نسبت به هفته‌های قبل شکننده‌تر به نظر می‌رسد. آمارهای منتشرشده از طرف موسسه کخ در آلمان نشان می‌دهد میزان مبتلایان به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا در این کشور بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در انگلیس با وجود واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جمعیت از این کشور و بازگشایی نسبی بسیای از اماکن عمومی، روند مشابهی در بیشتر شدن ابتلا به گونه هندی به چشم می‌خورد تا جایی که شمار مبتلایان روزانه به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است.  مقامات بانک مرکزی امریکا با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص نرخ تورم تصمیم گرفته‌اند تا زودتر از موعد مقرر به سیاست‌های محرک خود خاتمه دهند. منابع خبری اطلاع داده‌اند که اکثریت ۱۱ عضو هیات‌مدیره فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ بهره آن هم برای چند بار تا سال ۲۰۲۳ شده‌اند. نرخ بهره امریکا در حال حاضر در حدود صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد که کمترین سطح تاریخی خود است. از طرف دیگر نیز جروم پاول- رییس بانک مرکزی امریکا- نسبت به گذرا بودن نرخ تورم بالای فعلی اطمینان داده است. بحث بر سر زمان مناسب پایان دادن به رویکرد انبساطی بانک‌های مرکزی بیش از پیش بالا گرفته است. کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطف خود قرار گرفته، نسبت به رسیدن رشد پایدار ابراز تردید کرده و گفته است: فکر نمی‌کنم هنوز به زمان مناسب پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه رسیده باشیم. چشم‌انداز اقتصادی ما متغیر است اما آمادگی لازم را برای مواجهه با هر سناریو داریم و سیاست آتی خود را انعطاف پذیر تنظیم کرده‌ایم. 

       جبهه‌گیری بانک مرکزی انگلیس 

در برابر بیت‌کوین

مدیر بخش فناوری‌های مالی بانک مرکزی انگلیس بیت‌کوین را ابزاری ناکارآمد و ناسازگار با محیط زیست خواند. به گزارش راشاتودی، در ادامه مخالفت‌های بانک مرکزی انگلیس با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی فعلی موجود در بازار، این‌بار مدیر بخش فناوری‌های مالی این بانک با ناکارآمد دانستن بیت‌کوین گفته فناوری پشت پرده ارزهای دیجیتالی رسمی بانک‌های مرکزی ده‌ها هزار برابر کارآمدتر از انجام تراکنش‌ها با استفاده از بیت‌کوین خواهد بود.  تام ماتن که در کنفرانسی تحت عنوان آینده فناوری‌های مالی سخن می‌گفت با اشاره به ضرورت عقب نماندن از قافله توسعه روش‌های نوین پرداخت گفت: با این حال تا زمانی که مردم دوست دارند از وجه نقد استفاده کنند باید از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنیم. 

این مقام ارشد انگلیسی در بخش دیگری از سخنان خود، بیت‌کوین را ابزاری نامناسب برای استفاده به عنوان یک ارز رسمی دانست و گفت ارزی که توسط بانک مرکزی به عنوان ارز دیجیتالی رسمی معرفی خواهد شد، دارای تفاوت‌های زیادی با بیت‌کوین خواهد بود. وی همچنین به مردم توصیه کرد که زیاد درگیر بیت‌کوین نشوند و آن را ارزی خواند که برای استخراجش باید مقدار زیادی انرژی مصرف شود.  ماتن پتانسیل ارزهای دیجیتالی را بسیار بالا دانست اما افزود که باید نگرانی‌های زیست محیطی استخراج رمزارزها مرتفع شود تا در نهایت یک سیستم بهینه مالی جدید با سازگاری بیشتر با محیط زیست معرفی شود.  این اولین‌بار نیست که یک مقام بانک مرکزی انگلیس از بیت‌کوین به‌شدت انتقاد می‌کند. پیش از این نیز اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی انگلیس- با هشدار نسبت به معامله بیت‌کوین گفته بود کسی که در بازار ارزهای دیجیتالی (موجود) سرمایه‌گذاری می‌کند باید آماده از دست دادن تمام ثروت خود باشد. این مقام ارشد انگلیسی که یکی از منتقدان سرسخت آنها نیز محسوب می‌شود گفته بود کماکان معتقد است که رمزارزها دارای هیچ ارزش ذاتی نیستند.

 

ارسال نظر