شانس کلینتون در انتخابات امریکا

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۳


اما در انتخابات ریاست‌جمهوری این رانت وجود ندارد و حزبی که بیشتر اقبال عمومی داشته باشد، ‌شانس بیشتری هم دارد. در نتیجه نباید به انتخابات مجلس نمایندگان و سنا نگاه کرد و شانس جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری را هم بیشتر دانست.

3- نقش جوانان، زنان و اقلیت‌ها در انتخابات امریکا در حال زیاد شدن است. همچنین فعالان اجتماعی نیز هر روز بر وزن خود در انتخابات‌ها می‌افزایند و به‌شدت فعالیت می‌کنند؛ فعالیتی که به‌نفع دموکرات‌ها تمام می‌شود و بخش بزرگی از جامعه امریکا را به‌سوی آنها می‌کشاند. جمهوری‌خواهان این امکان را ندارند و به‌قول یکی از اندیشمندان علوم سیاسی در امریکا تا هنگامی که جمهوری‌خواهان نتوانند عقاید اجتماعی خود را اصلاح کنند هر روز شانس کمتری خواهند داشت.

هرچند رامنی کاندیدای ضعیفی بود اما برد قاطع اوباما در 2012، قبل از آنکه نتایج فلوریدا اعلام شود، در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا کم‌نظیر بود. امری که به‌واسطه سه روندی که در بالا تشریح شد، رخ داد. با این روندها یا جمهوری‌خواهان باید خود را تغییر دهند یا باید اتفاق خارق‌العاده در اقتصاد امریکا و مدیریت اوباما رخ دهد تا جمهوری‌خواهان شانس خوبی برای پیروزی پیدا کنند. به‌نظر نمی‌رسد جمهوری‌خواهان حداقل در چند سال آینده آماده ایجاد تغییرات در عقاید اجتماعی خود باشند. از سوی دیگر مدیریت اوباما در حوزه اقتصادی باعث نخواهد شد که دموکرات‌ها به‌نحوی بی‌سابقه تضعیف شوند. درنتیجه برخلاف آنچه در افواه عمومی ایران شنیده می‌شود، شانس دموکرات‌ها و بالطبع شانس خانم کلینتون در انتخابات سال2016 بسیار زیادتر از نامزدهای جمهوری‌خواه است. امری که برای آینده توافق هسته‌یی ایران با غرب هم چندان نامطلوب نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر