تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۰

تولید 70 درصد کلزای موردنیاز کشور تا 10 سال دیگر

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی تا 10سال آینده 25 تا 30درصد غلات دیم مناطق گرمسیر باید زیر کشت کلزا برود.

عباس کشاورز بااشاره به اینکه درحال حاضر بیش از 92درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی از کشورهای دیگر تامین می‌شود، گفت: واردات کلزا یکی از ضعف‌هایی است که باید برطرف شود و به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی یک طرح 10ساله را ‌تدوین کند که با اجرای این طرح نزدیک به 70درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.

کشاورز یکی از اقدامات اجرایی مهم را افزایش سطح زیرکشت و عملکرد کلزا با استفاده از فناوری روز دنیا و بهره‌مندی از بذور هیبرید کشورهای پیشرفته خصوصا فرانسه اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح در مصرف آب، کود، بذر و سایر نهاد‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی با برشمردن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درخصوص مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی گفت: برنامه دیگر این وزارتخانه برای اصلاح روش تولید محصولات کشاورزی این است که از تولید محصول برنج به غیر از مناطق گیلان و مازندران در سایر مناطق حمایت نمی‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت چغندر قند نیز افزود: درنظر داریم ظرف پنج سال آینده 40درصد از سطح زیرکشت چغندرقند را به کشت چغندرقند پاییزه اختصاص دهیم که این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف و بهره‌وری بیشتر از آب باران می‌شود.


بررسی واردات گوشت بوفالو هندی به کشور

درحالی که منابع هندی از پیشنهاد ایران برای تجارت ترجیحی خبر می‌دهند، رییس سازمان دامپزشکی در زمینه واردات گوشت بوفالو از این کشور گفت: در گذشته این محصول تنها برای فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده به‌صورت محدود وارد می‌شد که برای ادامه و گسترش آن در جلسات مشترک با هندی‌ها چگونگی تولید، ذبح بهداشتی و شرعی و... بررسی می‌شود.

مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور، درخصوص وضعیت سلامت گوشت بوفالو هندی گفت: در گذشته واردات این محصول به‌صورت محدود آن هم برای فرآورده‌های گوشتی حرارتی دیده مانند سوسیس و کالباس مجوز داشته است اما برای گسترش واردات این محصول در درازمدت و در قالب تجارت ترجیحی باید طی جلسات متعدد با مسوولان دامپزشکی هندوستان به توافقاتی مشترک برسیم.

وی افزود: در جلسات مشترکی که با هندی‌ها برگزار خواهیم کرد باید به مفاد مهم در توافقنامه مشترک مانند چگونگی تولید و ذبح بهداشتی و شرعی برای تامین گوشت سالم به تفاهم برسیم. همچنین از سلامت تولید این محصول در هندوستان اطمینان حاصل کنیم.


پرورش کروکودیل برای تولید داروی ایدز

2 استخر پرورش کروکودیل با هدف جذب گردشگر در قم و آبادان در مرحله مجوزگیری قرار گرفته‌اند. رییس هیات‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح گفت: دو مرکز پرورش تمساح در 20کیلومتری قم و در مجتمع توریستی و پرورشی زیتون و همچنین در آبادان درمرحله اخذ مجوز برای واردات نوزاد کروکودیل قرار گرفته‌اند.

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز در ایران نیز معتقد است استفاده از آنتی‌بادی خون کروکودیل برای ساخت داروی ایدز و دیگر فواید پزشکی و اقتصادی این حیوان خزنده باعث شده تا تقاضا برای پرورش این حیوان در ایران افزایش پیدا کند، هرچند ابعاد دیگری نیز برای افزایش انگیزه پرورش‌دهندگان درحوزه گردشگری تعریف شده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح ادامه داد: کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و ترکیه رقابت زیادی برای جذب گردشگر از طرق مختلف به‌ویژه استخرهای پرورش کروکودیل و تمساح دارند و توانسته‌اند با جذب سرمایه‌های سرگردان، میزان گردشگری خود را افزایش دهند.

شیراز‌پور همچنین گفت: علاوه بر پوست، خون و گوشت این حیوان نیز دارای ارزش اقتصادی است و مصارف پزشکی دارد.


رشد 14 درصدی صدور مجوز سقط درمانی در کشور

در 11ماهه سال گذشته برای 5هزارو590نفر از متقاضیان سقط درمانی که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، مجوز سقط جنین درمانی صادر شد. پزشکی قانونی اعلام کرد: در 11ماهه سال93 تعداد 5هزارو500 مجوز سقط درمانی صادر شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آنکه تعداد مجوزهای صادرشده 4هزارو903 مورد بود، 14درصد افزایش یافته است.

در این مدت به‌طور کلی 7هزارو602نفر برای بررسی و دریافت مجوز سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد 5هزارو590نفر شرایط دریافت مجوز سقط درمانی را داشتند.

یکی از مهم‌ترین شروط صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی سن بارداری است که براساس قانون باید قبل از چهار ماهگی (ولوج روح درجنین) یا پیش از 19هفتگی براساس سونوگرافی‌های معتبر دوره‌یی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر