آیا نوبت به پرستاران می‌رسد؟

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۷

جامعه پرستاری همچنان از وعده‌های مسوولان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت گلایه‌مند است. این‌بار، خلف‌وعده آنها باعث شد تا تعرفه‌های خدمات پرستاری در آخرین روزهای سال گذشته به شورای‌عالی بیمه نرود. اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت توسط وزارت بهداشت در سال گذشته، باعث شد تا جامعه پرستاری هم خواهان اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شود. از همین‌رو، وزرای بهداشت و رفاه در مراسم روز پرستار سال گذشته، قول دادند که تعرفه‌های پرستاری در آخرین جلسه شورای عالی بیمه سلامت در سال۹۳، مورد بررسی قرار گیرد.

دادن این وعده به جامعه پرستاری، آنها را دوباره امیدوار کرد که با انگیزه و روحیه‌یی بهتر در خدمت مردم و بیماران باشند. اما، همان طور که برخی از پرستاران پیش‌بینی کرده بودند، این‌بار هم وعده‌های مسوولان نظام سلامت عملی نشد تا جامعه پرستاری، از وعده‌هایی که می‌شنود، خسته شود.

به گزارش مهر، شمس‌الدین شمس عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، با انتقاد از بدقولی‌های مسوولان وزارت بهداشت نسبت به جامعه پرستاری، گفت: با وجود وعده‌های مسوولان وزارت بهداشت مبنی‌بر ورود ۲۵۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مشخص شد که آنها باز هم راست نمی‌گویند. وی معتقد است که سازمان نظام پرستاری به شرطی با اجرای طرح پرداخت مبتنی‌بر عملکرد موافقت کرد که تعرفه‌های خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی پرستاری اجرا شود و حال که متاسفانه این دو موضوع اجرا نشد، صراحتا اعلام می‌کنیم که به هیچ‌وجه موافق اجرای طرح پرداخت مبتنی‌بر عملکرد نیستیم.

شمس می‌گوید: در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری نیز بحث پرداخت مبتنی‌بر عملکرد بر اساس تعرفه‌های خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی لحاظ شده است؛ حال که این دو بحث اجرا نشده است ما پرستاران نیز به هیچ‌وجه موافق اجرای پرداخت مبتنی‌بر عملکرد نیستیم. عضو شورای‌عالی نظام پرستاری با تاکید بر پیگیری موضوع می‌افزاید: بر اساس آنچه دو وزیر بهداشت و رفاه صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود پیش از پایان سال۹۳، تعرفه‌های خدمات پرستاری وارد کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت شود و حال که به این وعده خود عمل نکرده‌اند، پرستاران نیز پیگیر خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود. شمس خاطرنشان می‌کند: قرار نیست جامعه پرستاری مدام چشم انتظار باشد.

سکینه پرستش عضو شورای‌عالی نظام پرستاری سال۹۴ را سالی سرنوشت‌ساز برای پرستاری می‌داند و می‌گوید: مطمئنا طی دوره‌های گذشته قدم‌های بزرگی برای ارتقای حرفه پرستاری برداشته شده است ولی هنوز با استانداردها و ایده‌آل‌های حرفه‌یی فاصله زیادی داریم.

وی، حضور فعال پرستاران در سال گذشته برای پیگیری مطالبات پرستاری را، نویدبخش حضور خوب و موثر آنان در انتخابات امسال عنوان می‌کند و می‌افزاید: انتظار است که جامعه پرستاری کشور، با حضور 100درصدی خود در عرصه انتخابات، به تکلیف حرفه‌یی خود عمل کند و در احقاق حقوق حرفه‌یی و ارتقای جایگاه پرستاری نقش‌آفرینی کند. دکتر سیدحسین دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس، با اشاره به تذکر خود در صحن علنی مجلس به وزیر بهداشت درخصوص علت عدم پیگیری اجرای تعرفه خدمات پرستاری، می‌گوید: در جلسه‌یی که در معاونت وزارت رفاه تشکیل شد، مشخص شد که با وجود کارهای کارشناسی صورت‌گرفته در سازمان نظام پرستاری و تعریف کامل بسته‌های خدمتی و استانداردهای خدمات پرستاری، وزارت بهداشت در ارایه آنها به وزارت رفاه جهت تصویب در شورای‌عالی بیمه کوتاهی کرده است. از همین‌رو، علاوه‌بر اینکه تذکری به وزیر بهداشت داده شد، سوال از وزیر بهداشت برای توضیح در این خصوص اعلام وصول شد زیرا به نظر می‌رسد با توجه به عدم ارایه آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به وزارت رفاه، متاسفانه اراده جدی برای اجرای این قانون در وزارت بهداشت وجود ندارد.

دهدشتی معتقد است که باید عدالت برای این قشر رعایت شود زیرا پرستار و پزشک در حقیقت به‌مثابه دو بال هستند که باید با همدیگر تقویت شوند و غفلت از یکی باعث تضعیف دیگری می‌شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با وجود گذشت سال‌ها از تصویب آن در مجلس، می‌گوید: مجلس تمام تلاش خود را انجام داد تا اعتبارات بخش بهداشت و درمان را به طور کامل اختصاص دهد تا دیگر بهانه‌یی برای اجرایی شدن برخی قوانین در این حوزه از جمله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود نداشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر