بازی شهرداری و نظام مهندسی در زمین لاله‌زار

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۴


حادثه گودبرداری غیراصولی و ریزش ساختمان تقاطع خیابان‌های لاله‌زار و جمهوری در نوروز سال جدید به دلیل تعطیلی رسانه‌ها با سکوت خبری همراه شد اما اکنون درحالی سر و صدای آن زیادتر شده است که سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران هر کدام به عنوان دستگاه‌های مسوول در این زمینه توپ را در زمین دیگری می‌اندازند.

سوم فروردین امسال بود که بخشی از یک ساختمان تجاری با بیش از ۱۲۰واحد تولیدی و مغازه در تقاطع خیابان جمهوری و لاله‌زار تهران بر اثر گودبرداری غیراصولی سینما ارم فروریخت؛ اتفاقی که در همان ابتدا شهرداری منطقه 12 تهران و مالک، مقصران آن عنوان شدند. بعدها ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اعلام کرد که با وقوع این حادثه بالغ‌بر 50 مغازه دچار تخریب و بالغ‌بر 100نفر بیکار شدند البته اکنون دیگر به علت اقداماتی شهرداری انجام داده است، نگرانی از ریزش وجود ندارد.

با گذشت بیش از 20روز از این حادثه معاون خدمات شهری شهرداری تهران روز یک‌شنبه در سخنانی سازمان نظام مهندسی را به عنوان مقصر ماجرا معرفی کرد و گفت: براساس قانون مصوب مجلس، سازمان نظام مهندسی موظف و مکلف است از ابتدا تا انتهای ساخت و ساز، ساختمان‌ها را زیرنظر داشته باشد. مجتبی عبداللهی افزود: از زمان تخریب ملک تا گودبرداری که بیشترین خطرات در این مقطع است به حداکثر خطر می‌رسیم و طبق قانون مصوب مجلس، سازمان نظام مهندسی موظف و مکلف است از ابتدا تا انتهای ساخت و ساز ساختمان‌ها را زیرنظر داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بعضا شاهد این هستیم که نظارت در ساخت و ساز ساختمان‌ها به درستی اتفاق نمی‌افتد، افزود: تخریب و گودبرداری به درستی انجام نشده، سازه‌های نگهبان و فونتاژ و Shop kelid نیز نمی‌شود و و این موضوع باعث ریزش ساختمان‌های کناری می‌شود.

سخنان این مسوول شهری واکنش سریع رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را در پی داشت. او با رد ادعای شهرداری مبنی بر کوتاهی این سازمان در نظارت بر گود فرو ریخته خیابان لاله‌زار به ایسنا گفت: این حرف شهرداری در رابطه با کم‌کاری سازمان نظام مهندسی در نظارت بر گود فرو ریخته ساختمان تقاطع لاله‌زار و جمهوری به هیچ عنوان صحت نداشته و بر مبنای اسنادی که موجود است، ناظران نظام مهندسی پیش از این اتفاق بارها نسبت به لزوم توقف این طرح هشدار داده بودند. سعید غفرانی افزود: ناظران این سازمان در طول چند مرحله نظارت روی این گود، مراتب اعتراض خود را نسبت به نحوه تداوم این پروژه اعلام داشته و هشدار داده بودند که پیگیری این طرح با شرایط فعلی به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود. وی با بیان اینکه مسوولیت توقف پروژه با سازمان نظام مهندسی نیست، افزود: ما به عنوان ارگان نظارتی روی پروژه‌های ساختمانی وظیفه خود را به درستی انجام داده‌ایم و کارشناسان ما در چند مرحله مختلف نسبت به خطرناک بودن این پروژه هشدار داده بودند اما اینکه چرا این طرح متوقف نشده و حتی فرو ریختن ساختمان مجاور ادامه پیدا کرده است، نکته‌یی است که از آن اطلاعی نداریم. قطعا این مساله که حادثه به وجود آمده تقصیر سازمان نظام مهندسی بوده است، صحت ندارد و ما در صورت نیاز اسنادی داریم که ثابت می‌کند کارشناسان ما بارها نسبت به لزوم توقف طرح موضع‌گیری و اخطار رسمی صادر کرده بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر