فصل خرید از بورس کالا

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۰


باتوجه به رو به‌ رشد بودن قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی همچنین قیمت مناسب این محصولات در بورس کالای ایران، به‌نظر می‌رسد بهترین زمان برای خرید تولیدکننده‌ها از بورس کالاست.

میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این مطلب به پایگاه خبری بورس کالا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با نوسان اندک در حال افزایش است و انتظار می‌رود بازار پتروشیمی آرام‌آرام با رونق بیشتری همراه شود، از این رو اکنون زمان مناسبی برای خرید تولیدکننده‌ها از بورس کالاست.

کارشناس ارشد بازار پتروشیمی خاطرنشان می‌کند: ترس و تردید از خرید محصولات پتروشیمی ازسوی مصرف‌کننده و تولیدکننده در حال کاهش است، ازسوی دیگر قیمت دلار نیز تقریبا به ثبات رسیده و از این رو احتمال نمی‌رود تا زمان توافق نهایی هسته‌یی با افت قیمت دلار در بازار روبه‌رو باشیم، به‌همین دلیل زمان مناسبی برای خرید از بورس کالای ایران فراهم شده است.


بازگشت رونق به معاملات پلی پروپیلن‌ها

همچنین پوریا اسکندری، کارشناس بازار پلیمر، با بیان اینکه انتظار می‌رود معاملات پلی‌پروپیلن‌ها در روزهای آتی با رونق بیشتری در بورس کالای ایران روبه‌رو شود، گفت: باتوجه به اینکه تولیدکنندگان پیش از عید نوروز اقدام به خرید پلی‌پروپیلن‌ها از بورس کالای ایران کرده بودند و در زمان تعطیلات نیز موجودی انبار خود را حفظ کرده‌اند، پس از نوروز اندکی حجم خرید پلی‌پروپیلن‌ها کاهش یافته بود، اما با مصرف موجودی انبارها به احتمال زیاد رونق دوباره به معاملات پلی‌پروپیلن‌ها در بورس کالای ایران بازگردد. وی در ادامه بااشاره به اینکه بیشتر تولیدکننده‌ها تا اواخر فروردین از ذخیره انبار خود که پیش از نوروز خریداری کرده‌اند، استفاده می‌کنند، گفت: بیشتر کارشناسان و فعالان حوزه محصولات پتروشیمی اعتقاد دارند با پایان فروردین رونق بیشتری به معاملات بورس کالای ایران بازگردد و شاهد افزایش حجم مبادلات با شروع اردیبهشت باشیم.

به گفته وی، در حال حاضر صادرات پلی‌پروپیلن‌ها به ترکیه سود قابل‌توجهی دارد، چراکه بیشتر تولیدکننده‌های ترکیه در زمان افت قیمت محصولات پتروشیمی، خریدهای خود را محدود کرده بودند و از موجودی انبارهای خود استفاده کردند، اما در حال حاضر که قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده است، بیشتر تمایل به خرید پلی‌پروپیلن‌ها نشان می‌دهند.

این کارشناس بازار پلیمر بااشاره به اینکه قیمت‌ها در بورس کالای ایران براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود، تاکید می‌کند: نباید با اعمال برخی محدودیت‌ها بورس کالا را از نظام عرضه و تقاضا و کشف عادلانه قیمت‌ها دور کنیم، چراکه کشف قیمت براساس رقابت خریداران و فروشندگان، باعث ایجاد رقابت میان شرکت‌های پتروشیمی شده و این امر درنهایت به افزایش کیفیت محصولات منجر می‌شود.

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا، بازار محصولات پتروشیمی را با رشد قیمت‌ها مواجه نمی‌کند؟ می‌گوید: کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا بازار محصولات پتروشیمی را به‌سوی تعادل هدایت خواهد کرد نه رشد قیمت، البته شاید در مقطعی از زمان شاهد رشد قیمت‌ها باشیم، اما به مرور، قیمت محصولات پتروشیمی به ثبات رسیده و تولیدکننده و مصرف‌کننده بهترین قیمت‌ها را بر تابلوی بورس کالا ثبت خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر