تالار صادراتی بورس، میان‌بر رونق فولاد

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۹

بازار محصولات صنعتی در ایران به‌خصوص صنعت فولاد، همواره با مشکلات ساختاری و دشواری‌هایی در روند دادوستد محصولات روبه‌رو بوده است که به‌اعتقاد کارشناسان این حوزه، بخش عمده‌یی از این مشکلات به ساختار نامناسب و ناکارآمد بازار آزاد، وجود واسطه‌گرهای غیرضروری و عدم استفاده از ابزارهای نوین مالی جهت بهبود روند معاملات و تامین مالی صنایع برمی‌گردد.

این عوامل موجب شده که با وجود تلاش‌های بسیار حامیان صنعت فولاد در چند سال اخیر، اما نتوانیم در جهت اصلاح ساختار آن گامی مطمئن ‌برداریم.

مدیرعامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران» در این رابطه گفت: خروج صنایع مختلف همچون فولاد از رکود، حمایت بیشتری را از سوی مسوولان می‌طلبد به‌طوری‌که باید فکری اساسی برای ایجاد تقاضا در بازار داخلی یا صادراتی کرد.

کیوان پورشب افزود: از سال‌ها پیش بازاری متشکل و نظام یافته به‌نام بورس کالای ایران ایجاد شد و اکنون معاملات داخلی فولاد در این بورس با روندی مطلوب دنبال می‌شود اما امروز نبود مکانی سازمان‌یافته برای صادرات فولاد احساس می‌شود که معتقدم تالار صادراتی بورس کالای ایران می‌تواند برای خروج بازار فولاد از رکود، راهگشا باشد.

به گفته پورشب، بورس کالای ایران از شروع فعالیت خود تا به امروز در رینگ‌های فلزی و فولادی در مسیری پایدار و روبه رشد حرکت کرده است، اما اگر طی سال‌های اخیر صادرات این محصولات از طریق بورس کالای ایران حمایت بیشتری می‌شد، علاوه بر اینکه شاهد شرایط رکودی بازار فولاد نبودیم، بلکه اکنون محصولات فولادی از کالاهای اصلی رینگ صادراتی بورس کالا به‌شمار می‌رفت. در‌حال‌حاضر صادرات محصولات فولادی به سوریه انجام می‌شود، اما این اندازه صادرات برای کشور ما باتوجه به شرایط رکود سال گذشته و حجم تولید، کافی نیست و ما برای رفع مشکلات صنعت فولاد به صادرات بیشتری نیازمندیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان تاکید کرد: تمامی کشورها نیازمند بورسی منسجم همانند بورس کالا هستند به‌طوری‌که تاسیس بورس‌های کالایی در کشورهای توسعه‌یافته دنیا سابقه طولانی دارد؛ ایران نیز در آغاز راه توسعه قرار دارد و قطعا حمایت از بورس کالا و راه‌اندازی تالارهای نمایندگی این بورس در نقاط مختلف کشور، سبب حاکم شدن نظام عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت و استاندارد شدن کالاها، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و توسعه اقتصاد ملی خواهد شد.

این عضو خانه فولاد ایران گفت: اکنون باتوجه به جو مثبت بازارها از نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌یی بهترین زمان برای حمایت صنعت فولاد از طریق صادرات هدفمند محصولات از بورس کالاست، چرا‌که رفع محدودیت و تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند موجب افزایش قدرت صادراتی این کالاها شود، البته تمام اینها بستگی به این دارد که دولت از طریق بورس کالای کشورمان تا چه اندازه صنعتگران کشور را مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی معتقد است، چشم‌انداز صادرات محصولات فولادی از طریق بورس کالای ایران روشن است، اما در مقایسه با حجم صادرات بسیاری از کشورها باید قبول کنیم که برای تاثیرگذاری بر روند و قیمت‌های منطقه‌ای، راه زیادی در پیش داریم.

به گفته این عضو خانه فولاد ایران، به‌صورت کلی هدف از راه‌اندازی بورس کالا، تسهیل روند معاملات، کاهش هزینه‌های معاملاتی و برطرف کردن مشکلات و موانع بر سر راه تولیدکنندگان بوده است، بنابراین بورس کالای ایران با اقداماتی که طی سال‌های اخیر در جهت تسهیل معاملات فولاد، کشف واقعی قیمت‌ها و تامین مالی تولیدکنندگان انجام داده، می‌تواند با آغاز صادرات فولاد به بهبود شرایط داخلی این صنعت حتی زودتر از انتظارها کمک کند. البته این موارد در شرایطی خواهد بود که دولت با اهمیت به مولفه‌هایی همچون وضع عوارض‌های واردات و صادرات، گرایش بیشتری به‌سمت صادرات فولاد نشان دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر