با مطالعه خرید و فروش کنید

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۵

شاید فروشندگان امروز بسیاری از سهم‌های بازار آن هم در صف‌های فروش همان کسانی بودند که چند روز پیش در صفوف به‌هم فشرده خرید خوشحال از خرید همین سهم‌ها هدف‌گذاری‌های بسیار خوشبینانه‌یی برای خود متصور بودند. شاید این امر نشان‌دهنده عدم اطمینان بسیار زیاد سهامداران باشد. اما این عدم اطمینان از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

باغبان، کارشناس سرمایه‌گذاری صندوق نفت در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: توافق قطعا صورت می‌پذیرد زیرا طرفین مذاکره هم و غم خود را معطوف به نتیجه رسیدن در این زمینه کرده‌اند و افراد تاثیرگذار و تعیین‌کننده حمایت خود را از این رویداد مهم اعلام کرده‌اند. بنابراین بازار سرمایه باید برنامه‌ریزی خود را با توجه به وقوع توافق انجام دهد و چشم‌انداز بلندمدت داشته باشد. وی در ادامه ابراز کرد: طی متن صریح آخرین قطعنامه‌یی که علیه ایران صورت گرفت، بیان شد که برطرف شدن این تحریم‌ها با صدور مجدد یک قطعنامه دیگر امکان‌پذیر است همین طور راستی‌آزمایی از جانب ایران نیز امری دفعی و لحظه‌یی نیست، لذا رفع تحریم‌ها زمان‌بر است و به تبع تاثیر آن روی وضعیت شرکت‌ها نیز طولانی‌مدت و با تاخیر بیشتری انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس ذاتا امری بلندمدت است و نیاز به صبر و حوصله دارد، ادامه داد: افرادی که در این مدت پول‌های خود را از بورس خارج کرده‌اند به ناچار سرمایه‌های خود را به این بازار برمی‌گردانند زیرا بازار ارز از یک سو توسط دولت درحال کنترل است و از سوی دیگر بازار مسکن در رکود بی‌سابقه‌یی به‌سر می‌برد و احتمال سودآوری در انجام معاملات سوداگرانه در این حوزه نیز تقریبا برابر صفر است. پس خروج سرمایه از تالار شیشه‌یی موقت خواهد بود و بورس ایران با چشم‌انداز پیش رو بهترین مکان برای کسب سود معقول در سال 94 خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه شفافیت هرچه بیشتر ارایه اطلاعات از سوی سازمان را عامل بسیار مهمی جهت جلب اعتماد سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به این بخش دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از خریدهای این افراد حتی بدون مطالعه کلی صورت‌های مالی مربوطه صورت می‌پذیرد و حداقل‌های مطالعه در این زمینه انجام نمی‌گیرد و تنها براساس جو بازار و تشکیل صف‌های خرید و فروش و همین‌طور شایعات است که نمادها انتخاب می‌شوند. خرید و فروش بر این منوال شاید در کوتاه‌مدت سود جزیی نصیب سهامداران کند اما قطعا در بلندمدت و در مجموع عایدی خاصی ندارد و اکثرا منجر به زیان و بدبینی نسبت به بورس می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر