نگرانی امریکا از پیوستن ژاپن به بانک ابتکاری چین

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۸

گروه جهان

انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال پیوستن ژاپن به بانک ابتکاری چین موجب هراس و نگرانی مقامات کاخ سفید شده است. به گزارش خبرگزاری کیودو، مقام‌های امریکایی در واکنش به گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره احتمال پیوستن ژاپن به بانک توسعه زیرساخت‌های آسیا (AIIB) خواستار توضیح مقامات توکیو در این باره شدند.

دولت چین قرار است حدود 50میلیارد دلار در این بانک سرمایه‌گذاری و نزدیک به 50درصد سهامش را از آن خود کند. در گزارش روزنامه فایننشال تایمز که در اواخر ماه مارس میلادی منتشر شد، آمده است: «احتمال دارد دولت ژاپن ظرف چند ماه اخیر برای عضویت در بانک مذکور درخواست ارایه دهد که این مساله برخلاف خواست مقامات امریکا خواهد بود. »

اظهارنظر مقام‌های امریکایی نشان می‌دهد نگرانی آنها پس از پیوستن کشورهای هم‌پیمانشان ازجمله انگلیس، استرالیا و کره جنوبی به بانک ابتکاری چین درحال افزایش است.

برخی منابع اعلام کردند که توکیو در پاسخ به درخواست امریکا اعلام کرده گزارش روزنامه فایننشال تایمز صحت ندارد. واشنگتن نیز این توضیحات را پذیرفته است. یوشیهیدا سوگا، سروزیر کابینه ژاپن نیز اعلام کرده است، خبر مربوط به پیوستن این کشور به بانک ابتکاری چین کاملا بی‌اعتبار است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز تاکید کرده که این کشور در این باره کاملا محتاطانه موضع‌گیری خواهد کرد و عجله‌یی برای پیوستن به این بانک ندارد. با توجه به پیوستن کشورهای هم‌پیمان امریکا به بانک ابتکاری چین، آبه اظهار کرد امریکا حالا می‌داند که ژاپن قابل اعتماد است. امریکا تاکنون به‌شدت با تاسیس این بانک مخالفت کرده و از هم‌پیمانانش خواسته بود تا به دلیل روشن نبودن وضعیت مدیریت بانک از پیوستن به آن خودداری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر