ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۷۷

رابطه مستقیم تعداد ابتلا  به کرونا و سفر

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور به نظر می‌رسد با توجه به اعمال ممنوعیت‌های تردد در روزهای تعطیل پیش‌رو، سفرهای جاده‌ای مردم با کاهش مواجه شود. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور با توجه به تصویب و ابلاغ ممنوعیت‌ تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی کشور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه، پیش بینی می‌شود، سفرهای جاده‌ای در این ایام نسبت به ایام مشابه سال گذشته با کاهش مواجه شود.انتظار می‌رفت با توجه به تعطیلات سه روزه ۱۴ تا ۱۶ خرداد و اتمام زمان امتحانات دانش‌آموزان افزایش سفر در کل کشور رخ دهد. اما با تصمیم ستاد کرونا در خصوص اعمال محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود که در نهایت تردد بین استانی در روزهای پیش رو نسبت به ایام مشابه سال قبل، کمتر شود.بنابراین پیش‌بینی می‌شود، به صورت متوسط در روزهای ۱۲ تا ۱۷ خرداد، بین یک میلیون تا یک میلیون ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه بین استان‌های کشور تردد داشته باشند. مرکز مدیریت راه‌های کشور در آخرین گزارش خود اعلام کرد که مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بیانگر ارتباط مستقیم میزان مبتلایان به کرونا و میزان تردد بین شهری است به گونه‌ای که با افزایش یک درصدی ترددهای بین استانی حدود ۱.۹ درصد مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابند.افزایش یک درصدی ترددهای بین استانی برابر با افزایش 1.9 درصدی مبتلایان به کرونا همچنین با توجه به اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۲ امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه تا ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه، و با توجه به اطلاعات موجود تردد در بازه‌های زمانی مشابه و در شرایط اعمال محدودیت‌های قبلی مانند تعطیلات عید فطر، تردد در روزهای قبل از اعمال محدودیت در محورهای بین‌استانی افزایش می‌یابد.با توجه به این ممنوعیت حداکثر انباشت وسایل نقلیه از ۱۲ خرداد لغایت ۱۷ خرداد حدود ۲۰ هزار وسیله نقلیه در استان مازندران و ۱۵ هزار وسیله نقلیه در استان گیلان و در همین بازه تخلیه وسایل نقلیه از استان‌های تهران و البرز حداکثر ۱۲۰ هزار وسیله خواهد بود که این آمار با تعطیلات چند روزه مشابه در ماه‌های گذشته آمار بسیار پایینی است. از سوی دیگر نیز با توجه به سختگیری تردد به استان‌های شمالی پیش بینی می‌رود وضعیت ترافیکی در محورهای چالوس، هراز، رشت – قزوین و فیروزکوه به گونه‌ای باشد که تردد روانی را در این ایام در جاده‌های کشور داشته باشیم.البته باید دید این سختگیری‌ها برای تردد وسایل نقلیه مختلف تا چه اندازه اعمال خواهد شد و آیا آمار سفرهای جاده‌ای به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد یا آنکه مانند برخی از تعطیلات گذشته شاهد افزایش سفرهای جاده‌ای خواهیم بود.

درخواست لغو محدودیت‌ ۶۰ درصدی سفرهای هوایی

یونس دقیق‌کیا، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد، با توجه به اینکه محدودیت ۶۰ درصدی در پذیرش مسافر برای پروازهای داخلی ضررهای جبران‌ناپذیری برای ایرلاین‌ها دارد، خواستار لغو این مصوبه هستیم. دقیق‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به افزایش روند واکسیناسیون در کشور از یک سو و ضررهای جبران‌ناپذیر اعمال محدودیت ۶۰ درصد پذیرش مسافر برای شرکت‌های هواپیمایی از سوی دیگر، درخواست لغو این محدودیت را بار دیگر تکرار می‌کنیم. او تاکید کرد که با توجه به وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده‌ای که شرکت‌های هواپیمایی با آن روبرو هستند، هدر رفتن ۴۰ درصد از ظرفیت منابع ملی در پروازها هیچ توجیهی ندارد. دقیق‌کیا گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شرایط تحریمی که نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند و ناوگان موجود را سرپا نگه دارند. از سوی دیگر عدم استفاده از ظرفیت کامل پروازها و محدود کردن مردم برای استفاده از ظرفیت کامل پروازها، به معنای هدر رفتن سرمایه‌های ملی در شرایط کنونی است.

رشد ۱۰۰ درصدی  پروازهای عبوری از آسمان ایران

شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی ایران اعلام کرد: پروازهای عبوری از فراز کشور در فروردین ماه امسال حدود ۱۰۰ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته افزایش داشته است.به گزارش ایرنا، بر اساس آماری که گروه آمار و اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی ایران منتشر کرده است پروازهای عبوری از آسمان ایران رشد چشمگیری داشته اما عدد و رقمی در این گزارش آورده نشده است.بر اساس این گزارش در فروردین سال ۱۴۰۰، در مجموع ۲۵ هزار و ۲۷۱ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده است که یک میلیون و ۹۲۳هزار و ۵۲۶ مسافر و ۱۹ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۳۷ کیلوگرم بار با استفاده از این پروازها جابه‌جا شده‌اند.آمار نشست و برخاست نسبت به ماه اسفند ۲ درصد کاهش داشته است، اما نسبت به فروردین ۱۳۹۹، ۱۰۰ درصد رشد داشته است.در این ماه فرودگاه مهرآباد با ۹ هزار و ۵۱۱ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۷۴۸ هزار و ۳۲۹ مسافر صدرنشین فرودگاه‌های کشور است و ۳۲.۰۵ درصد کل پروازها در این فرودگاه انجام شده است.

پس از آن فرودگاه مشهد با جابه‌جایی ۳۱۱ هزار و ۷۱۶ مسافر و فرودگاه کیش (که در مالکیت منطقه آزاد کیش است) با جابه‌جایی ۲۷۶ هزار و ۹۰۸ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

 

ارسال نظر