برزیلی‌ها‌ موافق استیضاح رییس‌جمهورند

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۷

گروه جهان

نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که دو‌سوم از مردم برزیل با استیضاح رییس‌جمهوری کشورشان درخصوص رسوایی فساد در شرکت نفتی «پتروبراس» موافق هستند. در عین‌حال بسیاری شک دارند که او از سمت خود کناره‌گیری کند.

به گزارش رویترز، این نظرسنجی که توسط پایگاه «دیتافول‌ها» صورت گرفته نشان داد، 63درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از استیضاح «دیلما روسف»، رییس‌جمهوری برزیل به‌دنبال تحقیقات گسترده پلیس درخصوص نقشه یک پورسانت هنگفت در شرکت نفت «پتروبراس» حمایت می‌کنند. با این حال 64درصد از آنها انتظار ندارند که این رسوایی برای کناره‌گیری روسف از ریاست‌جمهوری کافی باشد.

احزاب اپوزیسیون دورنمای استیضاح را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند اما از اعتراضات علیه روسف ازجمله راهپیمایی حمایت کرده‌اند. روسف شخصا در پرونده «پتروبراس» مورد تحقیق و بازجویی قرار ندارد. او گفته است، با اینکه از سال2003 تا 2010 میلادی ریاست این شرکت را به‌عهده داشته اما از رشوه‌گرفتن و تبانی در قیمت‌ها که میلیاردها دلار برای این کمپانی هزینه به‌همراه داشته، هیچ‌گونه اطلاعی ندارد.

از زمان پیروزی دیلما روسف در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، فقط 6ماه می‌گذرد. رقابت نزدیک بین دو نامزد انتخاباتی در آن زمان نیز باعث ایجاد اختلاف‌نظر در بین مردم برزیل شد. اکنون محبوبیت رییس‌جمهور برزیل نیز درست مانند اوضاع اقتصادی این کشور در ورطه سقوط قرار دارد. نرخ تورم، مالیات و قیمت کالاهای اساسی در برزیل افزایش یافته و این کشور را تا مرحله رکود اقتصادی پیش برده است. دیلما روسف پیش‌تر و در نشست اقتصادی در سائوپائولو در پاسخ به منتقدانش گفته بود که پایه‌های اقتصادی کشور همچنان مستحکم است و برزیل اکنون وارد برهه‌یی دشوار و بلکه دشوارتر از سال‌های گذشته شده است اما برخلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند در آستانه بحران بزرگ اقتصادی قرار ندارد و دولت نهایت تلاش خود را برای تضمین بهبود اوضاع اقتصادی تا پایان سال به کار خواهد گرفت.

همزمان با انتشار آمار رسمی از رشد پایین اقتصادی برزیل در سال2014، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کشور در سال کنونی میلادی با دوران رکود مواجه شود. پس از آنکه موسسه ملی آمار و جغرافیای برزیل از رشد اقتصادی 1/0درصدی این کشور در سال2014 خبر داد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال2015 برای برزیل همراه با رکود اقتصادی باشد. در‌حالی‌که بانک مرکزی برزیل رشد اقتصادی این کشور را در سال2014 صفردرصد پیش‌بینی کرده بود، موسسه ملی آمار و جغرافیا اعلام کرد اقتصاد برزیل تنها 1/0درصد رشد داشته است. کارشناسان بر این باورند که بحران اقتصادی کنونی و سیاست‌های دولت برای کاهش بودجه باعث خواهد شد تا برزیل سال2015 را با رکود سپری کند.

با این‌همه به‌موازات آنکه تحقیقات در زمینه رشوه‌خواری و پولشویی در شرکت بزرگ نفتی پتروبراس برزیل ادامه دارد، محبوبیت روسف در دومین دوره ریاست‌جمهوری وی رو به کاهش گذاشت. تحقیقات نشان از گسترش فساد در پتروبراس دارد، برخی از آنها توسط پلیس بازداشت یا از کار برکنار شدند اما باتوجه به اینکه روسف پیش‌تر از اعضای هیات اجرایی این شرکت و وزیر معدن و انرژی برزیل بوده است، در موقعیتی دشوار قرار گرفته است. برزیل در نیمه نخست سال2014 میلادی وارد رکود فنی شد و اقتصاد این کشور در سه‌ماهه سوم تنها 1/0درصد رشد داشت. براساس این نظرسنجی مردم برزیل نسبت به اظهارات روسف مشکوک هستند و 57درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند، روسف از این اختلاس اطلاع داشته و اجازه داده تا این مساله رخ دهد. 26درصد دیگر معتقدند، روسف از این مساله اطلاع داشته اما نمی‌توانستند هیچ کاری برای متوقف کردن آن انجام دهد. 22درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، فساد بزرگ‌ترین مشکلی است که برزیل با آن روبه‌رو است.

الجزیره انگلیسی نیز در همین زمینه نوشت: «با گذشت چند ماه از آغاز دومین دوره ریاست‌جمهوری دیلما روسِف در برزیل، محبوبیت او به 30درصد کاهش یافته است. نارضایتی مردم برزیل از عملکرد دولت روسف افزایش یافته است. به همین خاطر قرار است در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات ضددولتی برگزار شود.»

«اِرون ملو» به چهره‌یی آشنا در تظاهرات ضددولتی در برزیل تبدیل شده است او می‌گوید: «هرگز تصور نمی‌کردم به نماد اعتراض و قیام بر ضد دولت تبدیل شوم». ملو که نقاب بر چهره می‌زند در کنار میلیون‌ها شهروند برزیلی دیگر علیه دیلما روسف و دولت او تظاهرات خواهد کرد. حال میلیون‌ها نفر از مردم برزیل قصد دارند با تظاهرات در خیابان‌ها به رییس‌جمهور این کشور بگویند که زمان کناره‌گیری او فرا رسیده است. ماه گذشته نیز مردم برزیل در بیش از 50شهر این کشور به خیابان‌ها ریختند. برزیلی‌ها از رسوایی مالی چندمیلیارد دلاری در شرکت نفت دولتی پتروبراس خشمگین هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر