کلینتون راه اوباما را ادامه می‌دهد؟

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۶

گروه جهان

هیلاری کلینتون دیروز به‌طور رسمی نامزدی خود را برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری در انتخابات2016 اعلام کرد. مشاوران وی می‌گویند، مبارزات انتخاباتی‌اش بر بالا بردن ضریب امنیت اقتصادی طبقه متوسط و توسعه فرصت‌ها برای خانواده افراد شاغل تاکید خواهد کرد.

مشاوران کلینتون از وی به‌عنوان «جنگجوی استواری» نام برده‌اند که قادر به گرفتن نتیجه است. باراک اوباما نیز از وی حمایت و اعلام کرده که هیلاری کلینتون می‌تواند «رییس‌جمهوری فوق‌العاده» باشد.

به نوشته روزنامه هافینگتون‌پست، استراتژی انتخاباتی تمرکز بر امنیت اقتصادی و توسعه فرصت‌های اقتصادی طبقه متوسط که مشاوران هیلاری کلینتون از آن سخن گفته‌اند، یادآور شعارهای انتخاباتی اوباما در انتخابات2012 است. اوباما در آن زمان این انتخاب را برای رای‌دهندگان ایجاد کرد که میان دموکرات‎های حامی طبقه متوسط و جمهوری‌خواهان که می‌خواستند از ثروتمندها حمایت کرده و پس از رکود اقتصادی2008 بار دیگر به عرصه سیاسیت بازگردند، یکی را انتخاب کنند.

اکنون مشاوران هیلاری کلینتون می‌گویند، وی بار دیگر اعلام خواهد کرد که رای‌دهندگان امریکایی در انتخابات2016 نیز همان گزینه‌ها را در پیش دارند. کلینتون همچنین قصد دارد خود را به‌عنوان سیاستمداری معرفی کند که قادر است با کنگره، تجار و رهبران جهان به‌خوبی تعامل و همکاری داشته باشد. این رویکرد می‌تواند سیاست‌های فعلی اوباما که در انتخابات 2008 رقیب هیلاری بود را به نقد بکشد، چراکه اوباما تقریبا درباره پایان دادن به حزب‌گرایی شدید در واشنگتن ناتوان بود به‌ویژه در دور دوم ریاست‌جمهوری خود تقابل شدیدی با کنگره داشت.

جارت برگ، یکی از دست‌اندرکاران دموکرات در نیویورک، به هافینگتون‌پست می‌گوید: «پس از آنکه هیلاری کلینتون وزارت خارجه را ترک کرد می‌توانست خلق و خوی مادربزرگ‌ها را بگیرد اما مردم می‌خواهند که او همچنان در صحنه خدمات عمومی باقی بماند.»

با درز بخشی از اطلاعیه انتخاباتی کلینتون، مایکل شورت، سخنگوی کمیته ملی جمهوری‌خواهان، در این باره گفته است: «تمام آنچه هیلاری کلینتون می‌خواهد پیشنهاد دهد ادامه ایده‌های بزرگ دولت فعلی است که به‌جای اینکه طبقه متوسط را گسترش دهد باعث فربه‎تر شدن واشنگتن (دولت) شده است. به‌همین دلیل است که رای‌دهندگان رهبر و مسیری جدید می‌خواهند. آنها دیگر سیاست‌های شکست‌خورده اوباما را برای چهار سال دیگر نمی‌خواهند.»

انتظار نمی‌رود که هیلاری کلینتون در هفته نخست حضور نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری به جزییات سیاست‌های خود اشاره‌یی کند. مشاوران وی می‌گویند، وزیر خارجه سابق امریکا درنظر دارد درباره راه‌های افزایش پولی که خانواده‌ها به خانه می‌برند، اهمیت توسعه آموزش کودکان در سال‌های ابتدایی عمر و قابل دسترس شدن آموزش عالی برای خانواده‌ها، صحبت کند.

هنوز مشخص نیست که آیا سیاست‌های کلینتون، سیاست‌های دولت فعلی اوباما را به‌طور قابل‌توجهی به چالش خواهد کشید یا خیر. جمهوری‌خواهان به‌شدت از رویکرد اقتصادی دولت فعلی انتقاد کرده و سیاست‌های اوباما را در این حوزه ضد کسب‌وکار و ناکافی می‌خوانند. کاخ‌سفید اما می‌گوید که اقتصاد امریکا در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. بنا بر گزارش‌ها، نرخ بیکاری در امریکا در ماه مارس به 5.5درصد رسیده اما ساخت‌وساز و خانه‌سازی در این کشور کند شده است.


رقبای کلینتون در حزب دموکرات

باوجودی ‌که عرصه رقابت در حزب دموکرات محدودتر به‌نظر می‌رسد با این حال کلینتون ممکن است با رقابت جدی چون مارتین اومالی، فرماندار مریلند و جو بایدن، معاون رییس‌جمهور، روبه‌رو شود.

رویترز گزارش داده، مارتین اومالی، فرماندار پیشین مریلند، رقیب اصلی کلینتون در حزب دموکرات است. جیم وب، سناتور پیشین از ایالت ویرجینیا و لینکلن چفی، فرماندار پیشین ایالت رود آیلند نیز رقبای دیگر کلینتون هستند. سناتور برنی سندرز از ایالت ورمونت از نامزدان احتمالی شرکت در انتخابات است با این حال هنوز قطعی بودن نامزدی برای حزب دموکرات را اعلام نکرده است.

بنا به نظرسنجی اخیر موسسه «ریل کلیر پلتیکز»، هیلاری کلینتون از نامزد رقیب خود در حزب دموکرات 50امتیاز جلوتر است. سناتور الیزابت وارن از ایالت ماساچوست که نامزد مورد حمایت لیبرال‌های حزب دموکرات است گفته تمایلی به نامزد شدن ندارد و جو بایدن، معاون رییس‌جمهور نیز گفته تابستان تصمیم می‌گیرد.


جمهوری‌خواهان از کروز تا بوش جوان

گفته می‌شود، جمهوری‎خواهان از سال۲۰۱۳ که هیلاری کلینتون از پست وزیر خارجه در دولت اوباما کناره‌گیری کرد، برای نامزدی وی آماده شده‎اند.

سناتور جمهوری‌خواه تد کروز که خود نامزدی‌اش را برای انتخابات2016 اعلام کرده، در این باره می‌گوید: «هیلاری کلینتون تجسمی از فساد در واشنگتن است.»

کلینتون به‌دلیل استفاده از ایمیل و سرور شخصی‌اش در دوران تصدی وزارت خارجه همچنین قبول کمک مالی از کشورهای خارجی برای بنیاد کلینتون مورد انتقاد قرار گرفته است.

از دیگر جمهوری‌خواهان، رند پل هم به‌طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا و برادر جورج دبلیو بوش و پسر جورج بوش، روسای جمهور پیشین امریکا، هم نامزدی خود را به‌زودی اعلام کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون اکنون ۶۷ساله است و به‌تازگی نسخه تازه خاطرات خود به‌نام «انتخاب‌های دشوار» را منتشر کرد.

او در این کتاب به روزهای پایانی تصدی مقام وزارت خارجه، تولد نخستین نوه‌اش و کارزار انتخاباتی برای نزدیکی بیشتر با شهروندان معمولی امریکایی می‌پردازد.

هیلاری کلینتون در بخشی از این کتاب نوشته است: «مادربزرگ شدن مرا عمیقا به اندیشیدن درباره مسوولیتی که به‌عنوان خدمتگزاران جامعه به شکل موروثی به ما محول شده و ما به دیگران واگذار می‌کنیم، واداشته است. اکنون نه تنها احساس نمی‌کنم که باید فعالیت‌هایم را کمتر کنم بلکه برعکس فکر می‌کنم باید شتاب بیشتری به آن بدهم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر