8 پروژه ریلی در اولویت فاینانس

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۲

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: امسال براساس قانون بودجه 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای آزادراه‌ها و خط‌آهن به فروش می‌رسد و در این صورت مشکل جدی برای تامین منابع مالی آزادراه‌ها نداریم. علی نورزاد بیان کرد: توان فنی و مهندسی داخل برای توسعه زیرساخت‌ها درحد مطلوبی است و انجام کار براساس آخرین استانداردها و روش‌های فنی امکان‌پذیر است و با تقویت تامین منابع مالی ساخت پروژه‌ها‌ می‌توان شتاب ساخت را چندین برابر کرد. وی ادامه داد: درهمین راستا و برای تسریع اجرای زیرساخت‌های آزادراهی و ریلی، امسال از محل بند «ل» تبصره 6 حدود یک‌هزارو500میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کل آزادراه‌ها و شبکه ریلی به فروش می‌رسد و امیدواریم عملیاتی شود که در این صورت مشکل جدی برای تامین منابع مالی آزادراه‌ها نداریم. مدیرعامل شرکت ساخت اضافه کرد: آزادراه‌های تهران-شمال، باقی‌مانده رشت-قزوین، تبریز-بازرگان، اندیمشک-اهواز و حرم تا حرم‌ ‌تا مشهد از پروژه‌های دارای اولویت در ساخت آزادراه‌های کشور است ‌و تلاش می‌شود با استفاده از درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت، عملیات اجرایی ساخت آنها تسریع شود.


برنامه‌ریزی تکمیل سریع 8 خط ریلی کشور

معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: تکمیل کریدورهای اصلی راه‌آهن از اولویت‌های اساسی شرکت ساخت و توسعه در راستای تحقق سیاست‌های دولت‌ است که با گسترش آن میزان قابل توجهی بار و مسافر در کمترین زمان و با ایمن‌ترین روش ممکن جا‌به‌جا خواهد شد. نورزاد افزود: قیمت تمام‌شده احداث خطوط ریلی در درازمدت نسبت به ساخت سایر انواع حمل‌ونقل، کمتر و مقرون به‌صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: درهمین راستا دولت درحال حاضر اجرای هشت طرح مهم ریلی کشور را در دستور کار دارد که قرار است سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها از محل فاینانس تامین شود. وی به پروژه راه‌آهن غرب کشور به طول 605کیلومتر‌ اشاره کرد و گفت: این مسیر ریلی به‌عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب، به‌صـورت یک خطه‌ بـا سرعت طرح 160کیلومتر بر ساعت برای بخش مسافری و 120کیلومتر بر ساعت برای بخش باری است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی اضافه کرد: این پروژه‌ مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان)، کرمانشاه به طول 267کیلومتر، کرمانشاه- خسروی به طول 263کیلومتر و همدان- ملایر (جوکار) به طول 75کیلومتر است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: تلاش می‌کنیم با استفاده از سازوکارهای مختلف ازجمله فاینانس، فروش اوراق مشارکت، ماده 56 قانون اساسی، صندوق پروژه، صندوق توسعه ملی، روش BLT و سایر روش‌ها، برای این پروژه تامین اعتبار کنیم. به گزارش فارس راه‌آهن غرب کشور حد فاصل کرمانشاه- خسروی به طول 260کیلومتر و اراک تا کرمانشاه به طول 274کیلومتر، غرب کشور را به مرکز و شرق متصل می‌کند که با اتصال مرکز و شرق کشور به راه‌آهن غرب و مرز خسروی، سفر به عتبات عالیات آسان‌تر شده و ایران از طریق بندر لازقیه سوریه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌شود؛ راه‌آهن غرب کشور از مسیر کرمانشاه به سمت اسلام‌آباد غرب رفته و در ادامه از شهرستان سرپل ذهاب عبور می‌کند و به سمت مرز خسروی پیش‌ می‌رود‌. نورزاد همچنین به احداث محور ریلی چابهار- مشهد به طول تقریبی 1342کیلومتر اشاره کرد و گفت: این مسیر در قالب دومحور چابهار-زاهدان و زاهدان-بیرجند-مشهد اجرا می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: تقویت کریدور شمال-‌جنوب و نزدیک‌ترشدن به آب‌های آزاد‌، توسعه شبکه ریلی‌، کاهش ریسک‌پذیری حمل‌ونقل تجاری‌، تحت پوشش قرار دادن مراکز جمعیتی و باری در مناطق شرقی از‌ مزایای احداث این خط ریلی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: سرعت طراحی شده برای راه‌آهن چابهار-زاهدان ‌160کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است. وی اظهار داشت: راه‌آهن قزوین-رشت هم در صورت تامین به موقع منابع مالی‌‌، تا دوسال آینده تکمیل شده و خط‌آهن به رشت می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر