قیمت رسمی خودرو باز هم افزایش می‌یابد

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۱


درست پس از اعلام بیانیه سوییس احتمال کاهش قیمت خودرو قوت گرفت چراکه کارشناسان و برخی مسوولان معتقد بودند که درصورت تداوم کاهش نرخ دلار و برداشته‌شدن تحریم‌ها می‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود اما از این گمانه‌زنی‌ها چند روزی نگذشته بود که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور قیمت خودروهای خود را در ابتدای سال94 افزایش دادند و البته این افزایش را «علی‌الحساب» اعلام کردند و این یعنی باید منتظر افزایش قیمت‌های جدید در آینده نزدیک بود. با این‌حال این افزایش قیمت واکنش‌هایی را در پی داشت. در نخستین واکنش، رییس شورای رقابت که متولی تایید قیمت‌گذاری خودرو است، افزایش یک‌درصدی قیمت خودرو قانونی دانست.

وی با بیان اینکه قیمت کارخانه‌یی خودروهای داخلی افزایش نیافته است، گفت: افزایش یک‌درصدی قیمت خودرو ناشی از افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده قانونی به 9درصد است. البته رضا شیوا با تاکید بر این موضوع که شورای رقابت صرفا قیمت کارخانه‌یی خودروهای داخلی را تعیین می‌کند، گفت: شورا در هزینه‌های دیگر خودرو شامل مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و... که هزینه‌های قانونی به‌شمار می‌رود، دخالتی ندارد.


تثبیت قیمت خودرو غیرممکن است

در‌حالی‌که در روزهای نخست پس از تعطیلات حتی خودروسازان از کنترل و افزایش حداقلی قیمت خودرو سخن می‌گفتند، اکنون احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کاهش قیمت خودرو را شایعه می‌داند و می‌گوید: همه‌چیز در این مملکت گران می‌شود اما خبرنگاران این حساسیت را در مردم ایجاد می‌کنند که چرا خودرو باید گران شود؟ خود کارخانه‌ها برای آن بخشی که مربوط به کارخانه است افزایش نداده‌اند. ولی به هر ترتیب یک‌سری افزایش‌های قانونی ازجمله افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش‌افزوده، افزایش نرخ بیمه، شماره‌گذاری و دستمزدها وجود دارد. بر این اساس یک خودروی 30میلیون تومانی که یک‌درصد آن 300هزار‌تومان می‌شود، به همین میزان افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: تعرفه واردات برخی از مواد اولیه فولاد بر صنعت خودرو بین 3 ‌تا 5درصد افزایش یافته، علاوه بر آن مالیات بر ارزش‌افزوده یک‌درصد و حقوق و دستمزد حدود 17درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه می‌دهد: همچنین قیمت ارز مبادله‌یی که مورد استفاده خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌گیرد نیز در سال جدید افزایش یافته و درمجموع هزینه‌های تولید خودرو در کشور رشد داشته است. نعمت‌بخش در پاسخ به اینکه آیا رسیدن ایران به توافق جامع هسته‌یی در تیرماه باعث کاهش هزینه‌های تولید و قیمت خودرو نخواهد شد؟ می‌گوید: در‌صورت دستیابی به توافق هسته‌یی هزینه‌های دور زدن تحریم در صنعت خودرو و قطعه از بین خواهد رفت. با این حال اولا این کاهش هزینه در حدی نیست که تاثیر عوامل افزایشی نامبرده را بر قیمت خودرو خنثی کند بلکه تنها میزان افزایش هزینه‌های تولید و در‌نتیجه میزان افزایش قیمت خودرو را کاهش خواهد داد. ثانیا تبعات رفع تحریم نیز نه امسال بلکه سال آینده خود را نشان خواهد داد. به گفته وی، خودروسازان هم‌اکنون در حال محاسبه دقیق میزان افزایش هزینه‌های تولید خود در سال جدید هستند و به‌زودی درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال خواهند کرد که به نظر می‌رسد حداقل 10درصد خواهد بود. رضا شیوا، رییس شورای رقابت نیز کاهش قیمت را در‌حال‌حاضر غیرمنطقی و غیرممکن می‌داند و در این خصوص می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا نخواهد کرد، زیرا به‌هرحال ما در سال گذشته نیز تورم داشته‌ایم.


سایپا و رشد 7درصدی

در همین راستا، معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: سایپا در سال گذشته مجوز افزایش 7درصدی محصولات خود را از شورای رقابت دریافت کرده است، با این‌حال فعلا قیمت محصولات تنها 3 تا 4درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه ما می‌توانیم براساس مجوز سال گذشته قیمت محصولات خود را تا 3درصد دیگر نیز افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شورای رقابت در جلسات آتی خود قیمت جدید خودروها را براساس فرمول تعیین و به ما ابلاغ خواهد کرد. حسن فروزان‌مهر با بیان اینکه در سال جاری مالیات بر ارزش‌افزوده یک‌درصد و هزینه گمرکی 5درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: باتوجه به رشد این هزینه‌ها قیمت خودروها درمجموع معادل یک‌درصد افزایش یافت. وی در مورد افزایش قیمت 5میلیون تومانی سراتو دنده‌یی در سال گذشته نیز اظهار کرد: سراتو جزو خودروهایی است که باتوجه به سطح قیمتی آن هیات‌مدیره خودروسازی راسا قیمت آن را تعیین می‌کنند، بنابراین نسبت به سال گذشته قیمت آن افزایش و اخیرا نیز یک‌درصد بابت مالیات بر ارزش‌افزوده قیمت آن افزایش یافته است.

معاون فروش و بازاریابی سایپا درباره قیمت جدید پارس‌تندر نیز اظهار کرد: در گذشته به‌دلیل شرایط تحریم کیسه هوای سرنشین این خودرو حذف شده و قیمت آن از این ناحیه کاهش یافته بود. با این‌حال پس از دو ایربگ شدن این خودرو قیمت یک کیسه هوا مجددا به آن افزوده شد.


‌توافق سوییس تاثیر کوتاه‌مدت ندارد

بنا به گفته فعالان و کارشناسان صنعت خودرو، نقش تفاهم سوییس در زمانی کوتاه نسبت به روند کاهش هزینه‌های سربار تولید بسیار کم‌رنگ خواهد بود. زیرا وقتی نرخ تورم عمومی سالانه در یک جامعه طی یک دوره روندی فزاینده دارد، کالاها و خدمات با شرایط و روند جاری تعیین قیمت می‌شوند. طبق آمار ارایه‌شده از سوی خودروسازان، ضریب محاسباتی حجم مناسب تولید کیفی‌وکمی خودرو در سال94 در شش‌ماهه اول سال باید روند رو به رشدی داشته باشد. بر این اساس، قیمت‌های خودروسازان، باید با محاسبه دقیق و منطقی در مسیری هدایت شود که بدون نیاز به وام و بهره‌های سرسام‌آور بانک‌ها بتوانند نسبت به حاشیه سود در راه توسعه و گستردگی تنوع محصول حرکت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر