حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۸

نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان دوبرابر مردان شده است، گفت: وزارت کار در تلاش است با سیاست‌گذاری‌های مناسب جایگاه مجموعه زنان را ارتقا بدهد.

علی ربیعی در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: وزارت کار یک وزارتخانه تاثیرگذار درحوزه زنان است و کار بزرگی که باید در این وزارتخانه صورت بگیرد این است که بنیان‌های درستی برای سیاست‌گذاری‌های معطوف به جنسیت انجام بدهیم.

وی زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی را یکی از چالش‌های موجود ذکر کرد و گفت: سن زنان سرپرست خانوار پایین آمده و نرخ بیکاری زنان دوبرابر مردان شده که این امر ضرورت برنامه‌ریزی شایسته در این زمینه را می‌طلبد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به عدم استقبال کارفرمایان از زنان متاهل و گرایش به استخدام زنان مجرد اظهار کرد: متاسفانه امروز کار زنان به سمت فصلی شدن رفته و اشتغال زنان در بخش‌های خدماتی افزایش یافته است. از این‌رو درصدد هستیم تا سیاست‌هایی شایسته و تاثیرگذار در جهت بالا بردن جایگاه زنان ایرانی اتخاذ کنیم.

در ادامه این مراسم سیدحسن هفده تن - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- گفت: ایجاد تعادل بین کار و زندگی یکی از ابزارهایی است که تعادل روحی در جامعه ایجاد می‌کند و این امر جز به سرانگشت تدبیر زنان ایرانی که نقش محوری در خانواده دارند، میسر نمی‌شود. وی هدف از کار را ایجاد یک زندگی بهتر و با کیفیت بیشتر دانست و گفت: تحقق این امر نیازمند برقراری تعادل بین کار و زندگی است. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم کاهش نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: بخش اعظمی از GDP کشور مستلزم حضور اثربخش و پررنگ زنان ایرانی است از این‌رو نرخ مشارکت زنان در بخش‌های اقتصادی باید به‌گونه‌یی بالا برود که به ایجاد تعادل منجر شود. وحیده نگین- مشاور امور زنان و خانواده وزارت کار- نیز در این مراسم با بیان اینکه نگاه وزارت کار به زنان سرپرست خانوار، آسیب دیده، کارگر و تعاونگر نگاه ویژه‌یی است ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده در وزارت کار به بهبود کیفیت زندگی و رفع مشکلات مربوط به حوزه زنان بینجامد.


گرامیداشت روز زن در اتاق تعاون ایران

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (ص) و گرامیداشت روز زن، ریاست اتاق تعاون ایران طی مراسمی از بانوان این اتاق تقدیر و تشکر کرد. بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران در این مراسم طی سخنانی به مقام حضرت فاطمه زهرا (ص) و جایگاه بزرگ زن و مادر اشاره و تاکید کرد: مقام شامخ مادر هیچگاه نباید فراموش شود و همه بانوان ایرانی باید سیره این بانوی بزرگوار را در پیش بگیرند. وی بیان داشت: یکی از آموزه‌های رسول خدا (ص) که به‌صورت‌های مختلف در سخن و سیره ایشان تکرار شده، اعتقاد به کرامت زن است.

عبداللهی گفت: بدون تردید مادر یکی از نعمت‌های گرانبها و بزرگ الهی است که به انسانها ارزانی شده است. مادر نعمتی است که انسان از برکت دعایش قله‌های بلند افتخار را یکی پس از دیگری می‏پیماید.

رییس اتاق تعاون ایران تاکید کرد: اسلام برای مادر، مقام و ارزش شگفتی قایل شده است تا آنجا که رسیدن به آخرین مرحله کمال بشر یعنی بهشت را با رضای مادر میسر می‌داند. همچنین وی بااشاره به توفیقات اخیر کشورمان در زمینه هسته‌یی، این پیروزی‌ها را بسیار ارزشمند خواند و گفت: اتفاقات اخیر در زمینه هسته‌یی شایان توجه است. عبداللهی افزود: دشمنان ما همیشه در قصد صدمه‌زدن در زمینه‌های مختلف هستند و بانوان باید هشیار باشند تا مانع این اسیب‌ها شوند. وی در پایان برای همه بانوان اتاق تعاون آرزوی موفقیت و کامیابی کرد.


تشکیل ۱۷ ستاد ویژه تعاون در استان‌ها

معاون وزیر کار با اعلام تشکیل ستادهای ویژه توسعه تعاون در ۱۷ استان به ریاست استانداران گفت: ۱۱میلیون نفر عضو تعاونی‌های کشور هستند.

سیدحمید کلانتری گفت: تعاونی‌های کشور امکان فعالیت در ۱۱۰ گرایش اقتصادی و خدماتی را دارند. معاون تعاون وزارت کار اظهار داشت: بالغ بر ۱۰۰هزار تعاونی فعال با ۱۱میلیون نفر عضو و ۶۸۰هزار اتحادیه سراسری در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش تعاون قادر است در ۹۳درصد از بخش‌های حوزه اقتصاد کشور فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: ۱۷هزار تعاونی صنعتی و دوهزار تعاونی معدن در کشور فعالیت دارد. کلانتری تکمیل چرخه و هرم تعاونی‌ها را باعث تحول در اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: کارکرد تعاون هنوز در کشور شناخته شده نیست و هنوز عده‌یی آن را همان تعاونی‌های پخش‌کننده تخم‌مرغ در محله‌ها در زمان جنگ تحمیلی می‌شناسند.

معاون وزیر کار فعالیت تعاونی‌ها را بهترین راه جلوگیری از ایجاد فساد اقتصادی و رانت‌خواری عنوان و اضافه کرد: تعاونی‌ها به‌دلیل ساختار نظارتی ازسوی بازرسان، اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌ها و وزارت تعاون، کار، کمتر دچار فساد و رانت‌خواری می‌شوند.

این مقام مسوول در وزارت کار بااشاره به‌وجود نیم‌میلیون نفر عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل تعاونی‌های کشور افزود: ۵میلیون نفر در کشور عضو تعاونی‌های مصرف هستند. وی از ایجاد ستاد توسعه تعاون برای پیشبرد اهداف تعاونی‌های کشور در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: تاکنون در تفاهم نامه این وزارتخانه با استانداران ۱۷ استان، این ستاد به ریاست استانداران تشکیل شده است.

وی بااشاره به فعالیت بخش خصوصی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: به‌دنبال فعالیت تعاونی‌ها در این فضا، ایجاد پرتال و بازارهای مجازی برای بخش تعاون هستیم. کلانتری توسعه فرهنگ تعاون، توانمند کردن مدیریت تعاونی‌ها، تحکیم شبکه تعاون، توسعه همکاری بین بخشی تعاونی‌ها، تامین مشوق و منابع مالی برای بخش تعاون، توسعه بازار و برندسازی تعاونی‌های تولیدی و تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها را راهبردهای هفت‌گانه برای بهبود فعالیت بخش تعاون در اقتصاد کشور برشمرد. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه بااشاره به فعالیت صندوق ضمانت تعاون گفت: ضمانت معامله بین تعاونی‌ها، خدمت جدید این صندوق است که خریدوفروش بین تعاونی‌ها را ضمانت می‌کند.


پرداخت تسهیلات ۴درصدی به تعاونی‌ها

فارس البرز محمدی در پاسخ به سوالاتی درباره میزان ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها، حل مشکل نقدینگی، افزایش ظرفیت تولید و میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش پاسخ داد و گفت: هم‌اکنون 102هزار واحد تعاونی در گرایش‌های مختلف فعالیت می‌کنند که نیمی از آنها در حوزه تولید فعال هستند.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعداد تعاونی‌های فعال تولیدی، افزود: هم‌اکنون 24هزارو300 واحد تعاونی تولیدی در حوزه کشاورزی، 17هزارو500 واحد تعاونی بخش صنعت و معدن، 17هزار واحد در حوزه فرش، 1200 واحد در حوزه معدن، 1700 واحد در حوزه عمرانی و 1700 واحد در بخش تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان فعالیت می‌کنند. محمدی با بیان اینکه طی 2 سال گذشته نه تنها هیچ‌کدام از تعاونی‌های تولیدی غیرفعال نشده‌اند، بلکه 3هزار واحد تعاونی جدید به این بخش اضافه شد، گفت: هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاون بسیار پایین‌تر از سایر بخش‌هاست، درحالی که اثرگذاری آن بیشتر است.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی یک سال گذشته تلاش می‌کنیم تا واحدهای فعال تعاونی‌های تولیدی را توانمند کرده و از طریق پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت مشکلات سرمایه در گردش آنان را برطرف کنیم.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از 3هزار واحد تولیدی بخش تعاون که طی سال 93 ایجاد شده است 1200 واحد از آن در حوزه کشاورزی فعال شده‌اند، گفت: تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی در حوزه دام، طیور، محصولات گلخانه‌یی و شیلات تاسیس شده‌اند و 13هزار عضو در کنار 14هزار فرصت شغلی اضافه شد. محمدی با بیان اینکه 1300 تعاونی در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است، گفت: از این تعداد 12هزار عضو جدید و 17هزار فرصت شغلی به وجود آمده است و علاوه بر آن با ایجاد 500 تعاونی در سایر گرایش‌ها پیگیر استفاده بیشتر از ظرفیت این بخش اثرگذار هستیم. وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر ایجاد تعاونی‌های جدید آیا تقویت تعاونی‌های تولیدی فعلی که پیش از این تشکیل شده‌اند، دنبال می‌شود یا خیر گفت: در کنار افزایش تعداد واحدهای تولیدی تعاونی به بررسی وضع موجود و توانمندی این بخش اقداماتی انجام شده است تا ظرفیت ایجاد شده حفظ شود. مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد نحوه ارایه تسهیلات به تعاونی‌ها، گفت: سال گذشته با همکاری صندوق کارآفرینی امید (صندوق مهر امام رضا(ع))، 93میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌های تولیدی با نرخ 4درصد پرداخت شد. وی گفت: با 93میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده 4هزارو200 نفر به ظرفیت اشتغال کشور اضافه شدند و در کنار این صندوق در 11 ماهه سال 93 بانک تخصصی تعاون 362میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن تسهیلات ارایه کرد که 83میلیارد تومان از آن در بخش کشاورزی پرداخت شد.

محمدی با بیان اینکه در مجموع 445میلیارد تومان تسهیلات از 3 روش منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و وجوه اداره شده پرداخت شده است، گفت: این میزان در سال 92 حدود 285میلیارد تومان بود که در سال 93 از رشد قابل توجهی برخوردار شد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرای معاونت تعاون وزارتخانه تخصیص وجوه اداره شده برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به شبکه تعاونی‌هاست، در این خصوص سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درحال تخصیص این اعتبارات است که تا سه برابر آن امکان ارایه تسهیلات وجود دارد.

محمدی گفت: توسعه روستایی از کانال شبکه تعاونی‌ها در سه محور تعاونی‌های دانش‌بنیان، تعاونی‌های زنان، مشاغل خرد و کوچک و همچنین تامین نیاز تولید‌کنندگان درحال پیگیری است و اقدامات جدی در این زمینه انجام خواهد شد.

محمدی با اعلام این خبر که تاکنون برای تشکیل کارگروه ملی توسعه تعاون 18 تفاهمنامه با استانداری‌ها به امضا رسیده است، گفت: شورای عالی توسعه تعاون هر دو ماه یکبار به ریاست استانداران در استان‌ها ایجاد خواهد شد که موجب تحرک و توسعه بیشتر این بخش می‌شود.


سبک مدیریت در تعاونی‌ها؛ نیازمند تحول

تسنیم رییس هیات‌مدیره خانه تعاونگران با اشاره به اینکه سبک مدیریت در تعاونی‌ها نیاز به تحول دارد گفت: آموزش مدیریت تعاونی و اقتصاد تعاون به‌عنوان یک ضرورت آموزشی باید در دستور کار وزارت تعاون قرار گیرد.

سیدمحمود رشیدی‌فرد با بیان اینکه رهبرى تشکیلات تعاونى‌ها در کشور برعهده بیش از یک‌میلیون نفر عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل است گفت: مدیران تحول‌خواه و آشنا با تعالی سازمانی می‌توانند بخش تعاونی را متحول کنند.

رییس هیات‌مدیره خانه تعاونگران گفت: شکل‌گیرى اصول و معیار‌های تعالی مدیریت تعاون، شرکت‌هاى تعاونى را قادر مى‌سازد به‌طور حرفه‌یی به فعالیت بپردازند. مدیران نقش مهمی در معرفی و جذاب کردن چهره تعاونى‌ها دارند. بنابراین، مدیران تعاونی‌ها باید با به‌کارگیرى سیستم‌ها و استاندارد‌های ملی و بین‌المللی مدیریت، نقش تاریخی خود را در شکوفایى بخش تعاونی ایفا کنند.

رشیدی‌فرد افزود: نکته‌یی که در مدیریت تعاونى‌ها حایز اهمیت است و معمولا تعاونى‌ها از آن غافل هستند، این است که تعاونى باید سازمان و مدیریت صحیح و روشنى داشته باشد، در‌حالى‌که عمدتا شرکت‌هاى تعاونى، فاقد نظام مشخص و روشنى براى ارزیابی و کنترل عملکرد هستند و حتی مرز وظایف و مسوولیت‌هاى تعاونى مشخص و تعیین نشده است. در اجرای طرح تحول، وزارت تعاون بخشی از هزینه تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌هایی را که در فرآیند ارزیابی تعالی مدیریت تعاونی قرار می‌گیرند پرداخت کند. وی اظهار داشت: دلیل این غفلت فقدان آموزش‌های علمی و کاربردی و عدم آشنایی مدیران با استاندارد‌ها و معیارهای تعالی سازمانی، بهبود کیفیت و بهره‌وری در تشکل‌های تعاونی است. رییس هیات‌مدیره خانه تعاونگران ضمن تاکید بر اینکه، آموزش مدیریت تعاونى و اقتصاد تعاون به‌عنوان یک ضرورت آموزشى برای هیات‌مدیره و مدیران‌عامل باید در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد. مدیران آموزش‌دیده می‌توانند با عملکرد خود تفکر تعاونى را به‌عنوان یک تفکر پویا در جامعه ترویج و ارتقا دهند.

رشیدی‌فرد در رابطه با نقش خانه تعاونگران در حرفه‌یی کردن مدیریت در تعاونی‌ها گفت: این سازمان در 4سال گذشته با استفاده از معیارهای جهانی مدیریت اقدام به طراحی الگوی ارزیابی تعاونی‌ها برای تعالی مدیریت سازمانی کرده و با برگزاری جشنواره و اعطای جایزه سعی در آشنایی مدیران با شیوه‌های تعالی سازمانی و شناخت نقاط قابل بهبود در تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون کرده است. این فعال بخش تعاونی، با اشاره به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه اجرای طرح تحول بخش تعاونی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال1394 است، افزود: پیشنهاد می‌شود در اجرای بند5 راهبرد دوم طرح تحول بخش تعاونی که بر حمایت ویژه از برنامه‌های مرتبط با ارتقای بهره‌وری و سیستم‌های تعالی سازمانی در تعاونی‌ها تاکید دارد، آن وزارتخانه به‌منظور تشویق تشکل‌های تعاونی بخشی از هزینه‌های تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌هایی را که در فرآیند ارزیابی تعالی مدیریت تعاونی قرار می‌گیرند تامین و پرداخت کند.

گفتنی است چهارمین جشنواره جایزه تعالی مدیریت تعاونی در هفته تعاون سال1394 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر