تعدادی از شرکت‌ها ضد ساخت‌داخل دکل هستند

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۰

شانا

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه اقدام وزارت نفت برای ساخت دکل در داخل شکلی از مونتاژ نیست، گفت: تلاش می‌کنیم زنجیره تولید این محصولات تقویت و برای تامین نیازهای داخلی استفاده شود.

محمدرضا مقدم با تاکید بر حساسیت وزارت نفت درباره بحث دکل گفت: قراردادی که پیش‌تر برای تامین دکل امضا شد به‌دلیل وجود ابهام در روش، محل تامین منابع و نوع خرید موفقیت‌آمیز نبود؛ سوابق آن نیز موجود است و اکنون برای ساخت دکل حفاری سیار، واحدهای نمک‌زدایی و یافتن روشی دقیق برای برگزاری مناقصه با جهاد دانشگاهی در حال مذاکره هستیم، همچنین تلاش می‌کنیم از لحاظ کیفیت و قیمت با نمونه‌های بین‌المللی رقابت کنیم. وی با اعلام انجام فرآیند این همکاری و کمک یک مجری به جهاد دانشگاهی برای تحقق این اهداف، اظهار کرد: مجموعه‌های جهاد دانشگاهی و پارسیان تجربه ساخت دکل را دارند؛ جهاد دانشگاهی قرار است در قالب یک کنسرسیوم ١٤دکل بسازد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر اهمیت تسلط بر فناوری، ساخت و توانایی زنجیره تامین دکل به‌شکل یکپارچه، گفت: هدف ما ساخت چند دکل و امضای قرارداد دوباره نیست، بلکه قصد ما تبدیل ساخت فناوری دکل به یک صنعت رقابتی، خودکفایی در این زمینه و یافتن بازار منطقه‌یی است. مقدم با بیان اینکه اقدام تازه وزارت نفت برای ساخت دکل شکلی از مونتاژ نیست، افزود: تعدادی از شرکت‌ها که مدعی همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند و به‌تازگی در این‌باره نیز اقدام‌ها و صحبت‌هایی داشته‌اند، ضد ساخت‌داخل اقدام می‌کنند. وی ادامه داد: نخست اینکه برای تامین بخش‌هایی از سیستم‌های دکل زنجیره ساخت داخل بسیار خوبی وجود دارد؛ این مجموعه‌ها می‌توانند هم‌اکنون «تاپ‌درایو» (Top-Drive) یا «روتری‌تیبل»

(Rotary Table) بسازند و در دکل‌های قدیمی حتی از همین تجهیزات برای نوسازی استفاده می‌شود. معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: ما نیازمند تقویت زنجیره تولید این محصولات و استفاده از آنها برای رفع نیازهای داخلی هستیم؛ این اقدام به این معنا نیست که شرکت‌های تولیدکننده از خارج کشور قطعه وارد و سرهم کنند؛ دلیل اینکه شرکت‌ها مجبور می‌شوند بخشی از نیازهای خود را از خارج تامین کنند ارزش تکنولوژیکی آنها نیست، بلکه به‌دلیل قیمت آنهاست و ما به‌طور کامل در این‌باره مقاومت می‌کنیم و از این‌پس قرار است زنجیره تامین داخلی را تکمیل کنیم. مقدم افزود: وضع کنونی درباره ساخت داخل مشخص است و اینکه آیا ورود به این عرصه برای ما صرفه اقتصادی دارد یا نه به‌طور کامل در نقشه راه محاسبه شده است؛ همه این موارد جزء‌به‌جزء در قراردادها قید شده است و مرحله‌به‌مرحله بر آن نظارت می‌شود که اگر اجرا نشد، شرکت‌ها حذف و ضمانتنامه‌های آنها کسر می‌شود. معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اعتقاد به توانایی ایران در ساخت داخل، گفت: اکنون «تاپ‌درایو» یا «روتری‌تیبل» که بخش مهمی از دکل‌های تازه است در داخل ساخته شده است و از آنها برای نوسازی دکل‌های قدیمی استفاده می‌کنند؛ مادپمپ‌ها و پمپ‌های گل نیز در داخل تولید می‌شوند و اینکه گفته می‌شود ما اکنون تنها می‌توانیم «بیم» یا اسکلت فلزی دکل را بسازیم درست نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر