اونس جهانی طلا به 1854 دلار افزایش یافت

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۱۲
اونس جهانی طلا  به 1854 دلار افزایش یافت

گروه بانک و بیمه | محسن  شمشیری |

نرخ ارز و طلا و سکه روز دوشنبه در بازار با افزایش همراه شد و قیمت دلار ۲۲ هزار و 920 تومان و هر یورو ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان فروخته شد. قیمت اونس جهانی نیز 1854 دلار و قیمت سکه به 10 میلیون و 250 هزار تومان رسید. 

‌فعالان بازار می‌گویند که در ساعات صبح، قیمت دلار 22 هزار و 920 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 243 تومان اعلام شده است.

‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 512 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 66 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 764 تومان و قیمت خریدیورو نیز 26 هزار و 234 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

همچنین نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل افزایش قیمت اونس جهانی، شاهد رشد اندک قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هستیم.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۸۵۴ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیاریک میلیون و ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

در ساعات صبح، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 393 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است.  نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

    رکورد ۳  ماهه قیمت طلا 

در بازارهای جهانی

قیمت طلا به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته افزایش یافت. به گزارش رویترز، روز دوشنبه با افت سود اوراق خزانه داری ایالات متحده و نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلای کووید-۱۹در برخی از کشورهای آسیایی، تقاضا برای طلا افزایشیافت.

طلای اسپات با رشد ۰.۶ درصدی به قیمت ۱۸۵۳ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس افزایش قیمت داشت و به بالاترین حد خود از ۱۰ فوریه رسید، معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۹ درصد جهش به ۱۸۵۴.۱۰ دلار رسید. به گفته یک استراتژیست سود خزانه داری در حال کاهش است و از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ترسی که از افزایش مجدد ویروس در سنگاپور، تایوان و بازارهای بزرگ آسیا-اقیانوسیه وجود دارد تقاضای طلا را افزایش می‌دهد. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده نزدیک به یک هفته به کمترین میزان خود رسید و هزینه نگهداری طلای بدون سود را کاهش داد. سنگاپور با گزارش بیشترین موارد ابتلای به کووید طی چند ماه گذشته، بیشتر مدارس را از روز چهارشنبه تعطیل می‌کند، در حالی که تایوان محدودیت‌های جدیدی را برای تجمعات و آمد و شد اعمال کرد. در هند، دومین کشور از نظر آمار بالای ابتلا به همه‌گیری در جهان پس از ایالات متحده، شمار موارد ابتلا به کرونا در روز یکشنبه به حدود ۲۴.۷ میلیون نفر رسید. سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه آخرین جلسه فدرال رزرو ایالات متحده هستند که روز چهارشنبه برگزار می‌شود تا سرنخ‌های بیشتری درباره سیاست پولی بانک مرکزی و هرگونه اظهارنظر در مورد افزایش تورم داشته باشند. تورم در کوتاه‌مدت و میان مدت، محرک قدرتمندی پشت طلا خواهد بود. همیشه نگرانی‌هایی برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو وجود دارد، اما آخرین گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به رفع این نگرانی کمک می‌کند.

طلا به عنوان حفاظی در برابر افزایش تورم تلقی می‌شود. به گفته یک تحلیل‌گر ممکن است قیمت طلای اسپات به ۱۸۶۷ دلار در هر اونس افزایش یابد، در حالی که مقاومت در قیمت ۱۸۴۷ دلار را شکسته است. نقره با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۷.۶۵ دلار در هر اونس رسید. پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۲۸ دلار و پالادیوم با افزایش ۰.۴ درصد به بالاتر از ۲۹۰۴.۷۲ دلار رسید.

    قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۶۴ درصد افزایش به ۱۸۵۵ دلار و ۲۲ سنت رسید.  در حالی که کاهش سوددهی اوراق خزانه داری امریکا و نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورهای آسیایی سبب تقویت تقاضا برای سرمایه‌گذاری بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد روز دوشنبه شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.64 درصد افزایش به 1855 دلار و 22 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0.88 درصد افزایش به 1854 دلار و 20 سنت رسید. مارگارتیانگ تحلیلگر و استراتژیست موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «سوددهی اوراق خزانه داری امریکا در حال کاهش است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که نگرانی‌ها در مورد خیز مجدد ویروس کرونا در سنگاپور، تایوان و سایر بازارهای آسیا و اقیانوسیه جدی است... همین عوامل تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای امن را افزایش می‌دهد.»

میزان سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا به پایین‌ترین رقم حدود یک هفته گذشته رسیده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون بازار طلا را کاهش داده است. پس از ثبت بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا طی ماه‌های اخیر سنگاپور اعلام کرده که اکثر مدارس این کشور از روز چهارشنبه تعطیل خواهند شد. در تایوان هم محدودیت‌های جدیدی در زمینه اجتماعات و آمد و شد مردم وضع شده است. در هند، که پس از امریکا بحران زده‌ترین کشور جهان در زمینه کرونا به شمار می‌رود، تعداد افراد مبتلا روز یکشنبه به حدود 24.7 میلیون نفر رسید.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر انتشار صورت مذاکرات ماه گذشته فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند تا سرنخ‌های بیشتری از سیاست پولی بانک مرکزی امریکا در ماه‌های آینده به دست بیاورند. بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار ۸ درصد در روز یکشنبه کاهش قیمت داشت که نتیجه گفته‌های الون ماسک مبنی بر فروش یا احتمال فروش سرمایه‌های بیت کوین شرکت تسلا بود. به گزارش مارکت واچ، به دنبال گفته‌های الون ماسک مبنی بر فروش یا احتمال فروش سرمایه‌های بیت کوین شرکت تسلا، ارزش این ارز مجازی کاهش یافت. بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار 8 درصد در روز یکشنبه کاهش قیمت داشت و طبق اطلاعات کوین دسک، حدود 44400 دلار به فروش رسید. بیت کوین حدود 18 درصد طی 5 روز گذشته و 27 درصد طییک ماه گذشته کاهش قیمت داشته است ولی هنوز هم 53 درصد بالاتر از سال گذشته در همین زمان معامله می‌شود.

اتریوم 11 درصد در روز یکشنبه کاهش قیمت داشت و ارزش ریپل حدود هشت درصد پایین آمد.دوج کوین یک سوم از ارزش خود را پس از اظهارنظرهای الون ماسک از دست داد. ارزش دوج کوین در روز یکشنبه تا حدود 48 سنت پایین آمد. اظهارنظرهای الون ماسک باعث شده قیمت ارزهای مجازی مخصوصا بیت کوین و دوج کوین طی هفته گذشته نوسان زیادی داشته باشد. گفته‌های روز یکشنبه ماسک به دنبال این اطلاعیه شرکت تسلا بیان شد که این شرکت دیگر بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهایش قبول نمی‌کند. ماسک تاثیرات منفی تولید ارزهای دیجیتال بر محیط زیست و مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت کوین را دلیل این تصمیم شرکت تسلا اعلام کرد.

تسلا در اوایل سال جاری میلادی حدود 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد. این شرکت در گزارش ماهانه خود از درآمد سه ماهه اول سال جاری میلادی اعلام کرد حدود 101 میلیون دلار یعنی 10 درصد از سرمایه‌های بیت کوین خود را فروخته است.

     افت ۱۰ درصدی ارزش‌ بیت‌کوین

به گزارش کوین مارکت کپ، طی ۲۴ ساعت گذشته بازار جهانی ارزهای مجازی شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها بوده به گونه‌ای که بیت‌کوین ۹.۶ درصد سقوط کرده و به حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰دلار رسیده است. این قیمت نسبت به هفته پیش هم ۲۴.۴ درصد پایین‌تر است. سقوط قیمت بیت‌کوین باعث شد تا پس از مدت‌ها ارزش کل بازار بیت‌کوین به زیر ۹۰۰ میلیارد دلار آمده و هم‌اکنون به رقم ۸۳۹ میلیارد دلار رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۱.۷۱ میلیون بیت‌کوین با ارزش ۷۶ میلیارد دلار در بازار جهانی خرید و فروش شده است. تعداد بیت‌کوین‌های موجود در جهان هم به ۱۸ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۰ عدد رسیده است. اتریوم هم ۱۲ درصد سقوط کرده و در حالی که همین چند روز پیش بالای ۴ هزار دلار را دیده بود هم‌اکنون حدود ۳۴۰۰ دلار در حال معامله است. باینانس کوین هم ۱۰.۳ درصد پایین آمده و ۵۲۴ دلار در هر توکن خرید و فروش می‌شود. کاردانو هم که چند روزی است عنوان چهارمین ارز مجازی بازار را به دست آورده ۹.۲ درصد ریخت و به قیمت ۲.۱۶ دلار رسید.

داج‌کوین هم از سقوط در امان نبود و ۹.۳۵ درصد افت کرد و هم‌اکنون با قیمت حدود ۴۸ سنت در حال معامله است. در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۳ میلیارد دلار در بازار جهانی ارزهای مجازی جابه‌جایی پول انجام شده و ارزش کل این بازار با کاهش ۹.۳۱ درصدی نسبت به دیروز به ۲ هزار و ۸۲ میلیارد دلار رسیده است

    روند قیمت بیت‌کوین تا ۱۰۰ هزار دلار

قیمت بیت‌کوین با وجود ریسک‌های روزافزون در مسیر رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار پیش می‌رود. به گزارش راشاتودی، لین آلدن، بنیانگذار سرمایه‌گذاری لین آلدن می‌گوید بیت کوین، برجسته‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان، با وجود عدم اطمینان و بی‌ثباتی روزافزون، توانایی رسیدن به قیمت ۱۰۰ هزار دلار را در چرخه فعلی دارد. آلدن توضیح داد: با وجود خطرهای اصلاح قیمت، منطقی است که برخی از سرمایه‌گذاران مقداری پول را برداشته و آن را در دارایی‌های دیگر قرار دهند. اصول شبکه بیت کوین همچنان صعودی است. اکثر آلت کوین‌ها نتوانستند رشد یکسانی را طی چندین دوره معاملات حفظ کنند.

به دنبال توییت‌های الون ماسک مدیرعامل تسلا مبنی بر اینکه این شرکت برنامه‌های خود برای پذیرش این ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد، روز پنج شنبه بیت کوین به پایین‌ترین سطح دو ماهه سقوط کرد. قیمت بیت کوین از زمان رسیدن به بالاترین رکورد ۶۴۸۹۵.۲۲ دلار در اواسط ماه آوریل در حال افت و خیز است.

روز پنجشنبه قیمت به ۴۵۷۰۰ دلار رسید و در ابتدای ماه جاری حدود ۵۸۰۰۰ دلار معامله شد. سهم بیت کوین از کل سرمایه بازار ارزهای رمزپایه تا ۴۲ درصد سقوط کرد که کمترین میزان آن از ژوئن ۲۰۱۸ است. روز یکشنبه، بیت کوین از ساعت ۰۸:۵۰ به وقت گرینویچ با قیمت ۴۸۹۴۰ دلار در هر توکن معامله شد.

 

ارسال نظر