پس‌لرزه‌های تحقیق و تفحص از رساتجارت

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۸۲

گروه راه و شهرسازی|

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از فساد مالی مدیریت شهری سابق در پرونده رسا تجارت در شورای شهر تهران و همچنین پیگیری پرونده موسوم به املاک نجومی آنگونه که اعضای این شورا می‌گویند منجر به افزایش فشارها به این نهاد شهری شده است. همزمان همچنان صلاحیت 5 نفر از اعضای شورای شهر تهران که در انتخابات سال جاری نیز کاندیدا شده‌اند، علی رغم پیگیری در سطوح بالا از سوی هیات نظارت تایید نشده است. محسن هاشمی، ریس شورای شهر تهران دیروز در پایان دویست و نود و چهارمین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران در این رابطه گفت: می‌دانید که انتخابات شوراها در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود انتخابات شوراها مشارکت را بالا می‌برد؛ از این رو، اگر نگاه حذفی داشته باشیم برخلاف نظر و منویات مقام معظم رهبری عمل کرده و تعداد رای دهنگان و شرکت‌کنندگان در انتخابات کم خواهد شد، لذا باید از منظر ملی به انتخابات شوراها نگاه کنیم. هاشمی افزود: متاسفانه رد صلاحیت‌هایی اتفاق افتاد و اعتراض شد و بخشی دوباره تایید صلاحیت شدند که جای تشکر دارد و هنوز 5 نفر از اعضای شورای فعلی تایید صلاحیت نشدند. ما با هیات نظارت مرکزی وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم اینها را تایید صلاحیت کنیم و امیدوارم در بقیه شهر‌ها این اتفاق نیز بیفتد و تایید صلاحیت‌ها صورت گیرد. هاشمی همچنین گفت: یکی از شاخصه‌های شورای پنجم عمل به منویات رهبری بوده به ویژه در بحث فضای سبز، حفظ باغات، جلوگیری از شهر فروشی، و شفافیت که دقیقا در راستای منویات مقام معظم رهبری عمل شد در حالی که این اتفاق در شورای قبل و دوره شهرداران قبلی نیفتاده است. وی ادامه داد: ما در حوزه شفافیت به خوبی در اجرا و عملکرد شورا اقدام کردیم و موارد بسیاری است که عملکرد شورا در جهت اهداف نظام خوب بوده و این درست نیست به خاطر مسائل سیاسی و رقابت‌های سیاسی زحمات اعضای شورا را زیر سوال ببریم و بدون دلیل اینها را رد کنیم و در بند‌هایی که لایق این موضوع نیستند آنان را مشمول دانسته و ردصلاحیت کنیم. لذا ما برای تایید 5 عضو باقی مانده شورا تا مقامات بالای هیات نظارت نیز پیش خواهیم رفت.

     شهردار واقعیات دوره گذشته 

را به مردم بگوید

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در جلسه علنی این شورا گفت: اینکه امروز می‌بینیم با ارایه گزارش تحقیق و تفحص هجمه‌های فراوانی به شورا وارد می‌شود به این دلیل است که شهردار و مدیرانش تخلفات دوره گذشته را مطرح نکردند و واقعیات را به مردم نگفته‌اند. سالاری افزود: بعد از گزارش تحقیق و تفحص در خصوص رسا تجارت مجموعه قابل توجهی از هجمه‌ها به اعضای شورا و کلیت مدیریت دوره پنجم و شهردار تهران وارد شد، من در نشست (کلاب هاوس) حضور پیدا کردم و سعی کردم در مدت کمی که داشتم به برخی از موارد پاسخ بدهم. رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورا گفت: تذکر من به شهردار تهران و مدیران شهرداری این است که علی رغم اینکه در یکی دو ماه اخیر گزارش‌های خوبی ارایه شده و شخص شهردار نیز خود صحبت می‌کنند که جای سپاس هم دارد، ولی بخش قابل توجهی از این هجمه‌هایی که به شورا و مدیریت شهری می‌شود به دلیل عدم طرح تخلفات دوره گذشته بوده که در ابعاد مختلف صورت گرفته است. وی ادامه داد: شهردار تهران و مدیران باید بدانند اگر بخواهند واقعیات را مطرح نکنند، به قول کسی که اگر مطالبات را نگیرید جزو بدهی شما می‌نویسند، همین گونه خواهد بود.

سالاری ادامه داد: در 12 سال مدیریت شهری گذشته قریب به 1500 هزار میلیارد تومان فقط بودجه رسمی شان بود به جز تبصره‌ها، در صورتی که کل این دوره تا به حال 90 هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از یک شانزدهم بودجه داشته، باید بگویند با این بودجه چه کار کردند. وی ادامه داد: بحث من این است مجموعه اقداماتی که مدیران گذشته شهرداری به آن افتخار می‌کنند که بخشی از آن مربوط به مترو است که قابل افتخار هم هست ولی در راستای اجرای زیر ساخت‌ها که عمدتا در بزرگراه‌های درون شهری هزینه شده این هزینه از املاک و اراضی متعلق به شهرداری هزینه شده و همه کارنامه مدیریت شهری در حوزه زیر ساخت‌ها از محل تبصره‌ها و از محل واگذاری املاک و اراضی به صورت تهاتر و به طریق کارگزاری‌ها بوده است.  رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورا افزود: به عبارتی اگر حداقل این املاک و اراضی واگذار شده به قیمت همان زمان را معادل بودجه بگیریم به نظرمن حداقل 30 هزار هزار میلیارد تومان دوستان هزینه کردند. سالاری ادامه داد: افزایش قیمت املاک و اراضی به قیمت روز چند ده برابر افزایش قیمت پیدا کرده و دوستان باید بیایند پاسخ دهند که با این حجم از دارایی املاک و اراضی شهر که یا واگذار کردند به دیگران یا در بزرگراه‌های درون شهری هزینه کردند چه کار کردند. سالاری افزود: اینجا تقاضای من این است که شهردار تهران و سازمان املاک و مستغلات بیایند احصا کنند و مطرح کنند و به مردم بگویند که با دارایی مردم چه کردند؟ وقتی گفته نمی‌شود و یک گزارش ارایه می‌شود این هجمه‌ها نیز وارد می‌شود.


 

ارسال نظر